Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Sbírání jízdenek mají oba jako hobby na celý život
8.4.2015 - Lidé mají různé koníčky, jízdenky však mnoho z nich nesbírá. Většinou se mezi sebou znají, vyměňují si různé kuriózní „úlovky“, ale především tato záliba nezná hranic. Řadu sběratelů najdeme i v Česku a určitě není překvapením, že někteří jsou zaměstnáni u Českých drah. Naše redakce oslovila dva z nich – Otu Hrbáčka z Ústí nad Labem a Alana Butschka z opačného konce republiky – z Rosic u Brna. »
Z fanouška železnice se stal úspěšný fotící literát
25.3.2015 - Stal se jedním z píšících železničářů a ukázky jeho prací byly uveřejněny v nedávno vydané antologii Literáti na trati. Kromě toho vedoucí posunu Pavel Stejskal rád a pravidelně fotografuje dění na dráze a jeho snímky znají mnozí především z řady odborných periodik nebo z internetu. »
Vypravoval vlaky, dnes se věnuje modelům
11.3.2015 - Nějaký čas pracoval u Českých drah jako výpravčí, dnes je grafikem ve své firmě věnující se reklamě. Martin Nožička nicméně dráze zůstává věrný a spolupracuje s Asociací Entente Florale na tvorbě webových stránek pro soutěž o Nejkrásnější nádraží. Jeho vášní jsou modely – při základní škole v Chebu založil Klub železničních modelářů, kde dokonce uspořádal s kolegy a partnery z bavorského Hofu výstavu. »
Pomáhal zraněným, i když to nejvíc potřeboval sám
25.2.2015 - Na železnici působí třetím rokem. A spojuje ho s ní už víc než jen práce. Ve volných chvílích dvaadvacetiletý vlakvedoucí Josef Gargula rád fotografuje. Nejraději má zajímavé náměty z prostředí vlakové dopravy, zabývá se ale úspěšně i portrétní fotografií. A během svého relativně krátkého působení u Českých drah dokázal, že skvěle obstojí i v krizových situacích. »
Fotograf léta mapuje historii zaniklé vlakové pošty
11.2.2015 - Bývá celkem obvyklé, že se mezi železničáři najde řada nadšených fotografů. Podobně tomu bylo i u Petra Študenta, který nyní pracuje v Brně jako všeobecný fotograf a grafik, ale byl zaměstnancem vlakové pošty. Ta se stala jeho životním koníčkem, dokonce o ní vlastním nákladem vydává časopis. »
Bratři si postavili repliku úzkorozchodné parní lokomotivy
28.1.2015 - Bratry Radka, profesí informatika, a strojaře Michala Bednářovy spojuje obdiv k historické technice a také skvělá technická a organizační zdatnost. Zatímco jiní parní lokomotivy opravují, což lze označit rovněž za velké umění, oni si hned vyrobili novou! Tedy repliku historické parní úzkokolejné lokomotivy podle vzoru firmy Orenstein a Koppel. »
Příběh Peršingů a Es se rodil jako inženýrská odysea
15.1.2015 - Byť mu učarovaly letadla a později parní lokomotivy, stál u zrodu dnes již legendárních elektrických strojů. Na jeho rýsovacím prkně vznikaly první plzeňské dvousystémovky, opravdová konstruktérská výzva však přišla v podobě nadčasových, ale problémových tyristorových Es a Peršingů. Vrcholným dílem měla být první česká vysokorychlostní jednotka, místo níž však naše koleje brázdí Pendolina. Deník někdejšího šéfkonstruktéra lokomotivky Škoda Plzeň je nabitý milníky československé lokomotivní historie. »
Pod rukama mu vzniká kreslený svět plný snů
23.12.2014 - Výtvarník a divadelník tělem i duší, železničář profesí. To je Jiří Ryvola, který je úzce spjat s Litoměřicemi – městem, ve kterém prožil podstatnou část života a jež se mu stalo domovem. Jiří Ryvola patří mezi ty, kteří se dokážou vždy znovu a znovu vracet i k láskám, které nikdy nebudou zcela naplněny, a tím možná zapomíná stárnout. Letos začátkem prosince oslavil svoje pětasedmdesátiny. »
Literát na trati bere poezii jako katalyzátor
12.12.2014 - Už pět let jezdí jako strojvedoucí nákladních vlaků ČD Cargo. Současně je ale i pedagogem mládeže a básníkem, v minulosti si vyzkoušel i práci školníka, údržbáře v obuvnickém družstvu nebo mechanika telekomunikačních zařízení. To vše je píšící železničář Zdeněk Herzig z Brna. Jeden z jeho posledních příspěvků vyšel v almanachu Literáti na trati. »
Strojvedoucí Pendolina zabránil jisté srážce na přejezdu
27.11.2014 - Jan Černý z pražského Depa kolejových vozidel asi nezapomene na letošní 23. duben. V ten den vezl vlak SC 505 Pendolino z Prahy do Ostravy. Cesta probíhala bez komplikací až za Hranice nad Moravou, kde při výjezdu z levého oblouku před zastávkou Polom uviděl na přejezdu chráněném závorami stát v první traťové koleji osobní automobil Honda. K nehodě a ztrátě lidského života nedošlo jen díky jeho obrovské duchapřítomnosti a hlavně rychlé reakci. Za tento čin byl proto oceněn ke Dni železnice. »