Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Lůžkové vozy pro Brity přijdou na sto milionů liber
25.2.2015 - Jsou oblíbené a mají dlouholetou tradici. Nyní speciální noční vlaky spojující Londýn s mnoha skotskými městy čeká kompletní obnova. Nový provozovatel těchto spojů, známých pod označením Caledonian Sleeper, objednal 72 nových lůžkových vozů v hodnotě 100 milionů liber. Na tuto investici přispěje skotská vláda šedesáti procenty sumy a vozy by se v provozu měly objevit do konce roku 2018. »
Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu
12.2.2015 - Není na světě mnoho zemí, kde je železnice tak populární, jako je tomu v Japonsku. Za modely vláčků či za luxusní cesty po železnici lidé vydají mnoho peněz. To vede provozovatele drah k vymýšlení nových věcí. »
Na letiště ve Vídni se cestující dostanou rychleji
11.2.2015 - Rakousko je po Německu či Francii další zemí, kde se vlaky staly součástí letových řádů. Linec s metropolí našich jižních sousedů Vídní od 14. prosince 2014 spojují takzvané „lety ve výši nula.“ Lepší spolupráci mezi železničním a leteckým dopravcem umožnila dohoda Rakouských spolkových drah (ÖBB) s národní leteckou společností Austrian Airlines. Cestování na letiště Schwechat výrazně zrychlilo. »
Železniční projekty v Nigérii ovládly čínské firmy
28.1.2015 - Pokud se dnes mluví o Nigérii, pak většinou jako o neklidném africkém státu s nepříliš fungujícím průmyslem a velkou korupcí. To se však brzy může zcela změnit. Prezident Goodluck Jonathan chce zemi dostat mezi dvacítku hospodářsky nejvyspělejších mocností a k tomu nutně potřebuje moderní infrastrukturu. Proto se nyní zaměřil na rozvoj zastaralé a zcela nevyhovující železniční sítě. »
Ruská regionální doprava polyká stále více peněz
15.1.2015 - Hledání transparentního, funkčního, udržitelného, a spravedlivého modelu financování veřejné dopravy není jen otázkou menších postkomunistických států, ale trápí i takovou velmoc, jakou je Rusko. Největší obtíže se projevují v systému financování regionální a příměstské železniční dopravy, kterou zajišťují regionální samosprávní orgány. Provoz zabezpečují místní operátoři, kteří si vlaky, personál a údržbu infrastruktury objednávají u národního železničního dopravce RŽD. Ti však nejsou schopni dostát svým závazkům, a RŽD proto žádá větší dotace od státu. Rusko hledá cestu ze začarovaného kruhu, který polyká stále více peněz. »
Tunel pod Atlantikem: šílenost, nebo technická realita?
23.12.2014 - Američtí výzkumníci plánují nekonvenční vysokorychlostní dopravu mezi Amerikou a Evropou. Trasa má vést v potrubí uloženém asi 100 metrů pod hladinou Atlantského oceánu. Vypadá to jako projekt vizionáře. Ráno odjede obyvatel Londýna pracovat na burzu do New Yorku, v práci stráví osm hodin a večer ještě stihne divadelní představení v Covent Garden. Ne, opravdu se nejedná o vtip, i když to může být k neuvěření. »
Sbírka vozidel v Terstu láká dopravní fanoušky i veřejnost
12.12.2014 - Jen pár metrů dělí budovu nádraží Campo Marzio v italském Terstu od přístavu ve Středozemním moři. Vlaky sem pravidelně zajížděly v letech 1906 až 1959. Do největšího přístavního města rakouské monarchie ovšem vedla dráha z Vídně už v roce 1857. V současné době sem opět chodí lidé, i když už ne jako cestující čekající na svůj spoj. Stejně jako mají České dráhy svou expozici v Lužné, nachází se zde totiž sbírka železničního muzea, kterou společně financuje město a národní dopravce Trenitalia. »
Gruzie buduje nový tranzitní koridor pro naftu
27.11.2014 - Železniční koridory vdechnou nový život nejstarší obchodní cestě (tzv. hedvábné stezce) mezi Východem a Západem a mohou oživit gruzínskou železnici. Cisterny naložené „černým zlatem“, špinavé od oleje a prachu, které projíždějí hlavním městem Gruzie Tbilisi od Kaspického moře směrem na západ, v sobě ale nic hedvábného nemají. Dlouhé rachotící vlaky připomínají, že tato malá země ležící ve středu obchodní cesty, která po staletí spojovala Asii a Evropu, přináší lidem prosperitu. »
Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu
13.11.2014 - Správnému investičnímu dravci domácí trh nestačí. A to ani v případě, že se pohybuje v tak velké zemi, jako je Rusko. Společnost Rossijskije železnyje dorogi často vyhrává účasti na důležitých a finančně náročných infrastrukturálních projektech po celém světě. Příkladem mohou být modernizace tratí v Brazílii, Íránu, Srbsku nebo dokonce v KLDR. Je vidět, že silná státní podpora v zádech má na globálním trhu velký význam. »
V písku a žhavém slunci se rodí velké plány pro Arábii
30.10.2014 - Saúdské dráhy mají vysoké ambice. Modernizují existující trasy na východě země, dohlížejí na výstavbu vysokorychlostní tratě na západě a projektování další včetně úseku podél moře. Snaží se rozvíjet existující síť propojením měst Dammam na pobřeží Perského zálivu a Rijádu v co možná nejkratším termínu, urychlují dokončení severní části vysokorychlostní železnice u města Haramain. Nedostatek financí je díky ropnému bohatství země netrápí. »