Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Býlí na kolejích v Maďarsku zatápí plevelohubná souprava

Býlí na kolejích v Maďarsku zatápí plevelohubná souprava

15.7.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Myslíte si, že se jedná o opožděný aprílový žert? Vězte, že o něco jižněji od České republiky je vlaková souprava, na niž jsou připevněny nástavbové postřikovače a prostředky na hubení plevele, naprostou samozřejmostí. Dokonce se jedná o samostatnou a velice specifickou oblast drážní dopravy. Ucelené vlakové soupravy se speciálním náčiním umožňující postřik a odplevelování železničního spodku jsou v Maďarsku k vidění každý rok.

Býlí na kolejích v Maďarsku zatápí plevelohubná souprava

Potírají plevel i na lokálkách

S postupem jara a teplejšího počasí je samozřejmé, že vegetace bují a hustě roste i podél tratě. Aby se zabránilo přemnožení různých plevelů a porostů, Maďarské státní dráhy (MÁV) používají k udržení železničního náspu i speciální, takzvané plevelohubné vlaky – a to po celé zemi, nejen na hlavních tratích, ale také na zapomenutých lokálkách. Právě na tratích regionálního významu jsou mnohdy tyto speciální vlaky jediným klasickým soupravovým vlakem.

O tom, že se jedná o velice specifickou oblast drážní dopravy, svědčí i fakt, že u maďarských železničářů existuje samostatná organizační složka uvnitř Skupiny MÁV, která se o tuto činnost stará – je to MÁV Kert Kft. (kert = zahrada – pozn. autora). Není to ale jediná společnost, která takovou činnost provádí. Podle platné evropské legislativy se uskutečnilo výběrové řízení a kromě MÁV Kert Kft. odplevelování a postřikování železničního svršku a bezprostřední blízkosti tratí provádí i G&G Növényvédelmi és Kereskedelmi Kft. Rozdělení výkonů mezi oběma hráči je přibližně 65 ku 35 procentům, větší podíl má MÁV Kert Kft.

Rostliny mohou poškodit trať

Kvůli bezpečnosti železničního provozu a udržování tratí ve vyžadovaném stavu je potřebné odplevelovat a postřikovat bezprostřední okolí železniční tratě vhodnými prostředky. V Maďarsku se takové činnosti provádějí několikrát do roka podle přesně stanoveného harmonogramu a také na základě přesně daných kritérií. V první řadě mají za cíl vyhubit škůdce a plevele podél tratě, aby se nenarušil železniční svršek.

Podle drážních expertů zarostlé traťové těleso může být nebezpečné provozu především s ohledem na špatné odvodnění železničního spodku, čímž se kolejové pole stane podmáčeným a nestabilním. Navíc různé přerostlé rostliny mnohde překážejí provozování bezpečné drážní dopravy – a to nejen na samotné trati, ale také na odstavných nádražích. V neposlední řadě se kvůli us­chlým rostlinám radikálně zvyšuje nebezpečí vzniku požáru.  

Speciální odplevelovací a postřikovací vlaky vyrážejí zpravidla v několikavozových soupravách, kde jsou zařazeny i cisternové vozy a několik speciálně upravených železničních vozů. Samozřejmě nesmějí chybět ani speciální pomůcky jako třeba nástavbové postřikovače. Většinou jsou tyto vlaky taženy lehkotonážními motorovými lokomotivami, v Maďarsku velmi rozšířenými Daciemi, malými dvounápravovými motorovými lokomotivami vyrobenými v Rumunsku.

Postřiky a odplevelování drážního spodku provádějí ve třech etapách, přičemž k třetímu ošetření se přistoupí pouze v případě, že předchozí dvě ošetření nebyla účinná. To ale neznamená, že v případě potřeby nemůže dojít i k více postřikům, vždy to závisí na konkrétním místě a růstu plevele. A kolik taková legrace stojí? Maďarský správce infrastruktury MÁV Zrt. na tyto účely ročně vynaloží cca 830 milionů forintů (74 milionů korun).          


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí střediskoDB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko

30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »

SBB je zpět v černých číslechSBB je zpět v černých číslech

29.4.2024 - Hospodaření švýcarských železnic SBB skončilo poprvé od roku 2019 v plusu. Stalo se tak především díky rekordnímu počtu cestujících, které dopravce přepravil. Společnost díky tomu vykázala za rok 2023 zisk po čtyřech letech, a… »

PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů

26.4.2024 - Polský státní dopravce PKP Intercity přidělil svůj historicky největší kontrakt společnosti H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FSP). Výrobce se sídlem v Poznani, který uspěl v soutěži vypsané v prosinci 2022, vyrobí 300… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika