Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Podkrušnohorská magistrála směřuje do 21. stoletíPodkrušnohorská magistrála směřuje do 21. století

26.2.2023 - Mohou železniční tratě cestovat? Při pohledu na vývoj trasování dráhy podkrušnohorskou pánví bychom na absurdní otázku mohli dostat překvapivou odpověď – ano. A jak. Důležitá aglomerační spojnice změnila během své existence trasu tolikrát, že by ji její první stavitelé patrně nepoznali. Po letech, kdy sloužila prioritně přepravě uhlí, se však konečně dočkává díky postupné modernizaci důstojnější podoby a snad už trvalé trasy. Pojďme si připomenout její původní podobu zejména mezi Ústím nad Labem, Teplicemi, Mostem a Chomutovem, zavzpomínejme na místa, kde nezůstal pražec na pražci, a nahlédněme do budoucna, abychom zjistili, kdy její technické parametry konečně navštíví současnost. »

Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?

28.1.2023 - O rekonstrukci trati mezi Prahou a Kladnem s výstavbou odbočky k Letišti Václava Havla se hovoří tak dlouho, že se mnozí mezitím stihli narodit, vystudovat a počít další generaci čekatelů na kvalitní spojení hlavního města s největším městem středočeským. Rok 2023 však bude velkým předělem – začne výstavba dvou úseků dráhy, která má potenciál stát se jednou z nejvýznamnějších příměstských tratí v rámci celé ČR. Začátku významných železničních staveb se ale dočkají i jinde. »

Jízdní řád 2023: nové vozy i více vlaků s wi-fiJízdní řád 2023 v regionální dopravě: nové vozy i více vlaků s wi-fi

26.12.2022 - V novém jízdním řádu České dráhy opět vylepší nabídku služeb. Rozšíří se počet vlaků s wi-fi, přibude bezbariérových vozidel, ale i těch, které nabídnou možnost přepravy jízdních kol či napájení elektroniky, jako jsou mobily či notebooky. Oproti letošku se v regionech výrazně nemění počet spojů. Dopravce jich vypraví denně v průměru 6 736 a ujedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů. V některých krajích se také objeví nová vozidla. Například na Moravě nahradí nové RegioPantery dosluhující elektrické jednotky řady 460 a soupravy lokomotiv s osobními vozy z 90. let. Vyjedou na trati z Olomouce do Uničova a Šumperka a později pak i v Moravskoslezském kraji. »

Jízdní řád 2023 přinese zrychlení i nové spojJízdní řád 2023 přinese zrychlení i nové spoje

28.11.2022 - Provoz na železničních koridorech v Česku příští rok zrychlí až o desítky minut. České dráhy počítají například se zkrácením jízdní doby mezi Prahou a jižními Čechami, postupně by měly zrychlit také spoje z metropole na Moravu. Národní dopravce zároveň spustí nové linky z Prahy do Vídně přes Tábor, do Curychu přes Drážďany a Basilej, rozšíří se přímé spojení Prahy a Krakova a na severu bude novou cílovou stanicí německé přístavní město Rostock. Více spojů pojede do Žiliny. Nový jízdní řád začne platit od neděle 11. prosince. »

Tratě, které (snad) neřekly poslední slovoTratě, které (snad) neřekly poslední slovo

29.10.2022 - Diskutuje-li se nyní o budoucnosti tuzemské železnice, týká se to převážně budování vysokorychlostních tratí či rekonstrukcí koridorů. Z pohledu intenzity přepravních proudů jde o téma stěžejní. Zapomínat bychom ale neměli ani na kvalitativní podstatu dráhy – její síťovost. Funkční a moderní systém regionálních tratí je pro celek nezbytný. Bohužel v mnoha českých luzích se nemluví o tom, jak takzvané lokálky modernizovat a zvýšit jejich atraktivitu. My se však vydáme opačným směrem a podíváme se, kde se naše místní dráhy daří vracet do provozu. »

Bariéry na železnici odstraňujeme už 35 letBariéry na železnici odstraňujeme už 35 let

7.9.2022 - V Česku žije zhruba 1,2 milionu lidí se zdravotním postižením. Mezi osoby s omezenou schopností pohybu a orientace nepatří jen lidé odkázaní při pohybu na vozík, senioři, nebo nevidomí a slabozrací spoluobčané. Tato skupina zahrnuje také těhotné ženy, osoby s kočárky, malé děti, ale také lidi s dočasně sníženou schopností pohybu v důsledku úrazu nebo nemoci. Bezbariérové cestování se proto týká více lidí, než si většina veřejnosti myslí. »

Léto s ČD: Speciální nabídky, akce i nostalgie Léto s ČD: Speciální nabídky, akce i nostalgie

4.8.2022 - Letní prázdniny jsou opět tady a s nimi nadešla ideální doba na výlety po nejrůznějších koutech naší vlasti. Ideálně pak samozřejmě některým z vlaků Českých drah. Dopravce, stejně jako v předchozích letech, pro všechny cestovatele, kteří využijí některý z jeho spojů, i letos připravil spoustu zajímavých nabídek. Zavádí se například slevy na léto či sezonní vlaky k Baltu. Kromě toho se zájemci mohou projet nostalgickými vlaky nebo se vypravit do turisticky atraktivních míst prostřednictvím cyklovlaků. A využít lze rovněž cestovatelskou aplikaci ČD Vlakem na výlet. »

Začalo přepínání napájecí soustavyZačalo přepínání napájecí soustavy

4.7.2022 - Letošní červen se zapíše do tuzemské novodobé železniční historie. Od 14. června se v traťovém úseku Nedakonice – Říkovice během dvanácti dní změní napájecí soustava ze stejnosměrného na střídavý proud. Jde o první úsek v ČR, kde se uskuteční dlouho plánovaná konverze trakčních soustav. Styk obou soustav se posune směrem na sever k Přerovu, což mimo jiné souvisí s přípravou elektrizace střídavou soustavou tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice. Cílem je postupný přechod na střídavou napájecí soustavu v celé železniční síti ČR. »

Příměstská železnice v Evropě zažívá boomPříměstská železnice v Evropě zažívá boom

7.6.2022 - Vídeňský S-Bahn letos slaví 60 let, pařížský RER jezdí už 45 let a v prosinci roku 2019 se rozjel nový systém městské a regionální dopravy Léman Express v Ženevě. V německy mluvících zemích se pro městské dráhy a rychlodráhy vžilo označení S-Bahn s výrazným písmenem S, frankofonní oblasti pak stejný dopravní systém označují RER (Réseau Express Régional – regionální expresní sítě). Ve Španělsku podobné systémy najdete pod názvem Cercanías. Rychlé městské a příměstské železnice fungují i jinde, třeba v Itálii, Dánsku nebo v Polsku. »

Zabezpečovač ETCS: první na řadě jsou koridoryZabezpečovač ETCS: první na řadě jsou koridory

5.5.2022 - Od roku 2025 se bez jednotného evropského zabezpečovače ETCS vlaky ani infrastruktura neobejdou. Platí to i pro tuzemsko. Vláda loni v září schválila Plán moderního zabezpeče-ní české železnice – implementace ETCS, který navazuje na Národní implementační plán ERTMS z roku 2017. Navrhuje postupné zavedení jednotného evropského vlakového za-bezpečovacího zařízení ETCS na 4 800 km tratí do roku 2030 a na celou síť do roku 2040. Zvýšit má úroveň bezpečnosti a umožnit lepší využití kapacity železniční dopravy v ČR. Naváže tak na již běžící zajištění koridorových a hlavních tratí touto technologií. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika