Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Středočeský kraj: prim hrají přepravy automobilů

Středočeský kraj: prim hrají přepravy automobilů

16.12.2015 – autor: MICHAL ROH

Náš seriál o nákladní dopravě v jednotlivých krajích České republiky se dostal k samotnému závěru. Jeho poslední díl se věnuje transportům ve Středočeském kraji, kde v případě nakládek mají významné místo automobily.

Středočeský kraj: prim hrají přepravy automobilů

Rozlohou 11 015 km2 region zabírá 14 procent území naší republiky. Žije zde přibližně 1,32 milionu obyvatel, přičemž nejvyšší hustota zalidnění je v okresech Kladno, Praha-západ, Praha-východ, Mladá Boleslav, Příbram a Mělník, kde hodnoty dosahují přes 140 obyvatel na km2. Je to dáno především úzkými vazbami na hlavní město Prahu. Velmi rozsáhlá je i železniční a silniční síť Středočeského kraje opět s úzkým propojením na naši metropoli. Celková délka železničních tratí v kraji dosahuje délky 1 438 km, přičemž z toho je cca 330 km vícekolejných a téměř 400 km elektrizovaných. Do kategorie regionálních spadá 583 km tratí. Páteř železniční sítě samozřejmě představují mezinárodní železniční koridory.

Klíčové jsou přepravy aut

Nakládce ve Středočeském kraji jednoznačně dominují automobily. Město Mladá Boleslav je historicky úzce spjato s automobilovým průmyslem. Mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement zde v roce 1895 zahájili výrobu jízdních kol, na kterou v roce 1905 navázala výroba osobních vozů, které dnes v různých provedeních známe pod značkou Škoda. ČD Cargo pro mladoboleslavskou automobilku zajišťuje především přepravy vyrobených osobních automobilů. Z vlečky v Mladé Boleslavi zásilky odvážejí kontinuálně do stanice Nymburk, kde jsou vozy rozřaďovány a podle požadavků zákazníka odesílány v ucelených vlacích do různých destinací. Stanice Mladá Boleslav-město je také odesílací stanicí pro ucelené kontejnerové vlaky s rozloženými automobily mířícími ze Škodovky přes Petrovice u Karviné, Polsko a Bělorusko do montážního závodu v ruské Kaluze a v Nižném Novgorodu.

S automobilkou souvisí ještě jedna přepravní zajímavost. V Řepově u Mladé Boleslavi vyrostl v devadesátých letech 20. století moderní logistický areál společnosti M. Preymesser logistika, kam jsou vlaky ČD Cargo naváženy například plechy pro výrobu automobilů. K městům s automobilovou tradicí se v poměrně nedávné době připojil i Kolín, kde na zelené louce vznikala od roku 2002 automobilka TPCA vyrábějící zde vozy Toyota, Peugeot a Citroën.

Zásobujeme letiště pohonnými hmotami

Nelze se nezmínit o přepravě leteckých pohonných hmot na vlečku Letiště Praha. Přípojovou stanicí pro letištní vlečku jsou Středokluky, ležící na severozápadním okraji Prahy. Týdně do ní putuje několik ucelených cisternových vlaků s palivem a často se stává, že stanice bývá nákladními vozy doslova přeplněna. Až budete startovat na dovolenou, podívejte se z okna letadla a uvidíte pod sebou areál stáčecí stanice i skromné kolejiště středokluckého nádraží. Do oblasti přeprav chemických produktů patří i přeprava surovin a pracích prášků pro společnost Procter & Gamble Rakona v Rakovníku. ČD Cargo zajišťuje i obsluhu vlečky. Významným partnerem jsme samozřejmě i pro další společnosti z oblasti chemického průmyslu sídlící v Kralupech nad Vltavou nebo Neratovicích.

Železniční tratě středních Čech křižuje celá řada ucelených vlaků, včetně mezinárodních. Nachází se zde i velký kontejnerový terminál, který je provozován v areálu mělnického říčního přístavu. Tři kilometry dlouhá přístavní vlečka byla vybudována již v roce 1897 a nyní je využívána především kontejnerovými vlaky. Pro zákazníka MAERSK zajišťujeme vozbu kontejnerových vlaků jak do severoněmeckých přístavů, tak na Slovensko nebo do Maďarska. Terminál v Mělníku začne od ledna příštího roku využívat i operátor Rail Cargo Operator – CSKD  sídlící doposud na pražském nákladovém nádraží Žižkov.

Do Německa míří z Vrdů betonové prefabrikáty

Portfolio zboží přepravovaného po železničních tratích Středočeského kraje je skutečně široké. V souvislosti s energetikou musíme samozřejmě zmínit přepravy pevných paliv, kde zajišťujeme mimo jiné návoz paliva do mladoboleslavské Škodovky. Pro tohoto zákazníka zajišťujeme i vykládku uhlí. Z regionální železniční tratě, vedoucí z Čáslavi do podhůří Železných hor do Třemošnice, se v dopravně Skovice odpojuje krátká odbočka do Vrdů. Osobní vlaky po ní už dávno nejezdí, avšak pro nákladní dopravu má stále velký význam. Odbočuje z ní několik vleček, mimo jiné do zdejšího biolihovaru (Ethanol Energy) a také do výrobního závodu GOLDBECK Prefabeton. Ta své výrobky odesílá po železnici především na stavby do Německa.

Nejvíce dřeva se naloží ve stanici Březnice. K dalším lokalitám s významnou nakládkou dřeva patří podbrdské stanice Příbram a Dobříš a stanice Roztoky u Křivoklátu a Řevničov ležící na okraji křivoklátských lesů. V loňském roce naložili zákazníci ve středních Čechách více než čtyři tisíce vozů se dřevem. Většina dřevní hmoty směřuje do papírny v Hněvicích, dalších tuzemských dřevozpracujících závodů a také do zahraničí. I přes určitý pokles v důsledku změn na trhu jsou poměrně významné přepravy kovového odpadu. Na tradici kladenských hutí v současné době navazuje společnost Sochorová válcovna TŽ, přepravující výrobky ze stanice Kladno-Dubí. Ze sil v úrodném Polabí přepravujeme část uskladněných obilovin, své služby nabízíme i poslednímu cukrovaru ve Středočeském kraji – cukrovaru v Dobrovici.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika