Skupina ČD / ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024
Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu nejstarších routerů za novou, výkonnější technologii. Ta se uskuteční na 146 osobních vozech a ve všech jednotkách railjet.

Společnost ČD - Telematika vymění nejstarší routery wi-fi sítě v sedmi moderních jednotkách railjet o 49 vozech, ve 12 patrových vozech PID, 131 rychlíkových vagonech a třech řídicích vozech. „Kvalitní připojení k internetu je jednou z nejžádanějších služeb ze strany našich zákazníků a objednatelů veřejné dopravy. Vlak je pak možné využít jako pojízdnou kancelář, snadno se dá surfovat po sociálních sítích a vyřizovat maily a další zprávy. Wi-fi jsme zavedli ve vlacích už před delší dobou, a tak je původní technologie v mnoha ohledech přežitá. Proto jsme se rozhodli provést výměnu za moderní, výkonná zařízení, která posílí wi-fi a připojení k internetu především v dálkových vlacích. Nová technologie bude fungovat i s podporou 5G sítí, což zaručuje skutečně významné zvýšení kvality,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
I sítě v 5G úrovni
Nové wi-fi routery instalované do vlaků budou využívat všechny veřejné datové frekvence od 700 po 2 600 MHz a všechny dostupné sítě, takzvaný bonding. To znamená, že palubní wi-fi ve vlaku bude komunikovat vždy se základovou stanicí toho operátora, který v místě jízdy nabídne nejkvalitnější mobilní datový signál. Technologie bude schopná využívat i sítě v 5G úrovni. Kromě území České republiky je wi-fi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.
„Vážíme si toho, že se můžeme podílet na vylepšení funkčnosti wi-fi sítí ve vlacích Českých drah. Nově instalovaná zařízení podporují sítě nové generace a budou schopna dlouho držet krok s dobou. Například maximální rychlost připojení nových routerů až 5,5 Gbps vysoce přesahuje momentální možnosti pozemní infrastruktury, takže nehrozí, že by routery rychle zastaraly. K cestujícím se bude internet šířit na frekvencích 2,4 i 5 GHz skrze standard wi-fi 5 s možností budoucího vylepšení na wi-fi 6,“ uvedl předseda představenstva společnosti ČD - Telematika Jan Hobza.
Výměna wi-fi technologie se uskuteční na celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových, tři řídicí a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a také o 49 vozidel v sedmi moderních jednotkách railjet. Mezi rychlíkovými vozy půjde o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a 245. Jsou to moderní a komfortní vozy pro maximální rychlost 160 nebo 200 km/h, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.
Kompletní obnovu technologie wi-fi zahrnující demontáž starého zařízení, montáž nového vybavení, zpracování dokumentace obnovy, schválení změn a zaškolení personálu provede dceřiná společnost ČD - Telematika, která pak poskytne po dobu 60 měsíců také kompletní servis.
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »