Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Na Liberecku zvládáme provoz navzdory náročnému horskému terénu

Na Liberecku zvládáme provoz navzdory náročnému horskému terénu

20.3.2014 – autor: MARTIN HARÁK

V libereckém pracovišti ČD Cargo najdeme necelou padesátku zaměstnanců, kteří zabezpečují kompletní vozbu nákladními vlaky po tamním rozsáhlém regionu. Liberečtí úzce spolupracují s turnovským pracovištěm, se kterým náleží k Provoznímu pracovišti se sídlem v Mladé Boleslavi. Na Liberecku se setkáme nejen s ucelenými vlaky, ale i s „manipuláky“ pro svoz a rozvoz jednotlivých vozových zásilek.

Na Liberecku zvládáme provoz navzdory náročnému horskému terénu

Možná to leckoho udiví, ale provoz nákladních vlaků na Liberecku je zajišťován necelou dvacítkou strojvůdců. Ti jezdí v takzvaném turnusu letmo neboli odborně podle informativního přehledu směn. Všechny zaměstnance ve směně, včetně strojvedoucích, řídí dozorčí provozu-vedoucí směny, což byl dříve takzvaný zátěžový výpravčí. Všichni tito zaměstnanci pracují v nepřetržitém pracovním režimu, tedy na denních a nočních službách 365 dní v roce. 

Jezdíme s Kocoury i Katry

„Personálně máme liberecké pracoviště obsazené přesně na přepravované objemy zboží na Liberecku. Jediné, co průběžně řešíme, je momentální nedostatek strojvedoucích, což je ale problém celé naší provozní jednotky, protože v této náročné profesi nastává období odchodů silných ročníků na zasloužený odpočinek do důchodu. Vzhledem k tomu, že vozíme ucelené vlaky směrem na polský Zawidów většinou jen v zimní sezoně, tak se s podstavem strojvedoucích umíme na tomto pracovišti poměrně slušně vyrovnat, a to díky spolupráci jak samotných strojvedoucích, tak i jejich místně příslušných strojmistrů na pracovišti Nymburk,“ říká ředitel pražské Provozní jednotky ČD Cargo Miloš Krátký.

Liberečtí strojvedoucí vozí jak ucelené vlaky, tak i manipulační vlaky, které rozvážejí jednotlivé zásilky po celém kraji. Vlaky vozí buď několika Kocoury řady 742, či spřaženými Brejlovci řady 750, nebo 753.7, takzvanými Katry. Oko nadšence se zarosí, když vidí jednoho ze dvou přidělených Elektroniků řady 743 v původním nátěru, který většinou posunuje na záloze po Liberci. Při velkém množství sněhu se na základě objednávek od SŽDC používá i s odklizovacím pluhem v okolí Liberce, např. do Tanvaldu.

Nedílnou součástí služby libereckých strojvedoucích je také vedení vlaků, které jsou nazývány jako „meziranžírové“. Ty jezdí pouze v trase mezi seřaďovacím nádražím v Nymburce a Libercem a jejich hlavním úkolem je hromadný návoz vozů s jednotlivými zásilkami do a z metropole Libereckého kraje. Odtud pak putují po regionu vlastními manipulačními spoji, kde je zaměstnanci pražské PJ předají koncovému zákazníkovi. 

Elektronická váha má úspěch

 „Kromě strojvedoucích jsem v trvalém kontaktu s pozemním mužstvem, tedy našimi vozmistry, tranzitéry, přípraváři, nákladními pokladníky a vedoucími posunu. K tomu navíc operativně připravuji smlouvy se zákazníky a projednávám s nimi jednotlivé zakázky,“ vysvětluje svoji práci dozorčí provozu Martina Mádlová. Jaroslav Jonáš z týmu libereckých dozorčích provozu-vedoucích směny doplňuje, že zajímavostí na libereckém nádraží je elektronická váha, na které se váží většina nákladních vozů, a to za úplatu i pro další zákazníky. „Naší certifikovanou váhou projedou například všechny vozy z jabloneckého sběrného dvora kovového odpadu, ale i jiných firem na Liberecku. Navážená hodnota, která slouží jako podklad k finančnímu vyúčtování, je od nás závazná. Pro názornost bych tuto transakci připodobnil k auditorskému kulatému razítku, které nese punc státního dokumentu,“ říká Jaroslav Jonáš. 

Jezdíme hlavně v noci

A kam směřuje nejvíce nákladních vozů na Liberecku? Podle Jaroslava Jonáše na Frýdlantsko. „Konkrétně do Raspenavy míří vozy s uhlím a naopak dříví vozíme z Nového Města pod Smrkem, Višňové nebo Mníšku u Liberce. Nejvíce vlaků jezdí přes noc, protože v taktové osobní dopravě toho přes den moc nenajezdíme. Ještě tak možná dopoledne mezi devátou ranní a třináctou odpolední, ale pak začíná na frýdlantské dráze třicetiminutový interval spojů regionální osobní dopravy s křižováním doslova v každé stanici. V ten moment nemáme se svými vlaky absolutně šanci.“

Plnohodnotný provoz se pak obnovuje až úderem šesté večerní, kdy začíná noční směna vždy pro jednoho vozmistra a vedoucího posunu, kteří zabezpečují celonoční provoz. Běžní posunovači chodí pouze na denní směny s výjimkou dvou nocí v týdnu. „Je to novinka od 1. března, kdy vozíme noční komplikovanou zátěž až do stanice Josefův Důl a poté se naopak ještě jede do Frýdlantu. Posunovač navíc je tam kvůli složitějšímu posunu a rozvěšování a svěšování vozů,“ vysvětluje Jonáš.           


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika