Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Tváře VUZ: Kdo se v dnešní době zastaví, tak couvá…

Tváře VUZ: Kdo se v dnešní době zastaví, tak couvá…

17.4.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Na pozici člena představenstva a technického ředitele Výzkumného Ústavu Železničního byl v září jmenován Ondřej Fanta. Zkušený manažer, který po práci mění padnoucí oblek za motokrosové oblečení a vyráží na trať. Do vedení VUZ přišel z Drážního úřadu, kde nabral zkušenosti s železničním sektorem. Vystudoval Dopravní fakultu ČVUT a díky vášni pro sport se rozhodl pro paralelní studium na Fakultě tělesné výchovy a sportu. V oboru biomechaniky získal na Karlově univerzitě doktorát.

Lidé VUZ: Kdo se v dnešní době zastaví, tak couvá…

„Kdo se v dnešní době zastaví, tak couvá…“ Tímto mottem se Ondřej řídí nejen v práci, ale i v životě a jeho energie, zájmy, motivace, chuť a odhodlání věci posouvat dopředu tohle heslo bezezbytku naplňují. 

Už při studiu na benešovském gymnáziu věděl, že se v životě bude věnovat technickým oborům, a tak byla dopravní fakulta ČVUT logickou volbou. Volný čas věnoval sportu, a proto se rozhodl vystudovat i Fakultu tělesné výchovy a sportu UK, kde navíc získal znalosti z anatomie a fyziologie. „Technikou jsem se chtěl živit a sport mě bavil. Tak jsem pak spojil příjemné s užitečným a šel studovat navíc FTVS,“ doplnil technický ředitel VUZ. 

Obě školy chtěl Ondřej Fanta propojit, a proto byly jeho závěrečné práce na téma bezpečnost v dopravě a problematika poranění při dopravních nehodách. „Největší a nejužší spolupráce byla v mém případě s katedrou biomechaniky, která se zabývá fyzikou lidského těla. Podařilo se mi už během studií získat grant a rozjet ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel projekt, díky kterému jsem mohl zkoušet aplikovat teorii do praxe při crashtestech,“ vysvětlil ředitel. Studia ukončil doktorátem v oboru Biomechanika a sám dodává, že na akademické půdě by stále rád působil….

Z Drážního úřadu šel na VUZ

Po studiích Fanta zamířil do soukromého sektoru, dodělal si autorizaci pro dopravní stavby, a působil jako stavbyvedoucí a následně projektový manažer. „Po pěti letech v soukromém sektoru jsem cítil, že to chce změnu. Státní sektor byl pro mě výzva. Nastoupil jsem na Drážní úřad, na provozně-technickou sekci do pozice náměstka ředitele a později ředitele sekce provozně-technické. Působil jsem tam bez měsíce pět let,“ vzpomněl s tím, že rozsah práce pro DÚ byl nesmírně široký a zajímavý.  „Licencovali jsme dopravce a jejich systém bezpečnosti, certifikovali jsme subjekty odpovědné za údržbu nákladních vozů, zkoušeli strojvedoucí, vydávali jim licenci, a hlavně jsme schvalovali drážní vozidla včetně lanových drah. To byla úžasná práce a skvělá zkušenost, protože technologická vyspělost i komfort řízení vlaků byly mimořádné. Asi se nedotknu pilotů, když řeknu, že mi to v mnoha ohledech připomínalo pilotní kabinu. Rád říkám, že naši strojvedoucí jsou piloti lokomotiv,“ dodává Fanta s úsměvem.

Loni na podzim přišel do pozice člena představenstva a technického ředitele VUZ. „Přicházel jsem s jasnou vizí, stanovit strategii rozvoje společnosti tím správným směrem, ale s nohama na zemi. Nemám rád velké řeči o tom, jak se všechno změní a budeme to najednou dělat jinak. Chceme jít dopředu, chceme se posouvat, ale musíme si dávat rozumné cíle. Říkám tomu konzervativní vizionářství. Jako celoživotní horolezec vím, že se ke všemu, co v životě děláte, musí přistupovat s pokorou a klidem. Že prudké změny často nedopadají dobře a že zachování chladné hlavy je nezbytné pro dosažení vrcholu,“ připomněl.

Komplexnost služeb zákazníkovi

Východiska jsou dobrá. „Jsme celoevropsky uznávanou notifikovanou (tzn. oznámenou EU) osobou, jež může posuzovat shody se všemi technickými specifikacemi interoperability (TSI). Umíme odborně vyhodnotit, zda vozidla, stavby či zabezpečovače odpovídají jednotným evropským normám. Jednoduše řečeno posoudíme, jestli je možné vzít lokomotivu například v Barceloně a dojet s ní třeba do Čerčan.“

Smyslem současného evropského systému je postupné předávání kompetencí na jednotlivé subjekty pro dané odbornosti. To znamená, že společnosti mají v gesci to, co měl dříve na starosti národní orgán – Drážní úřad. Dnes se tak kompetence v rámci zajištění interoperability při schvalování vozidel přesunuly právě na notifikovanou osobu, jež po posouzení vystaví certifikát jako podklad pro rozhodnutí Drážního úřadu. Ale i v tomto systému bude změna, od června 2020 v rámci tzv. IV. železničního balíčku bude vozidla schvalovat Agentura EU pro železnici. „A právě na to musíme dobře reagovat. Agentura již letos chystá audity notifikovaných osob. Jsme připraveni, soběstační, nestranní a nezávislí. Dnes takové služby nedokáže poskytnout nikdo jiný. V rámci Evropy dokážeme pouze my zajistit nejkomplexnější služby. Můžeme nabídnout zkušební okruh, vykonat akreditované zkoušky, posoudit shodu s TSI i provést hodnocení bezpečnosti. U nás je vše pod jednou střechou,“ připomněl jednu z mnoha konkurenčních výhod VUZ Fanta.

Investice musí být smysluplná

Do jeho působnosti dále spadá oddělení správy, tedy kompletní investiční činnost a zajištění oprav zejména zkušebního okruhu. „Inovujeme technologie, opravujeme a staráme se o to, aby zkušební okruh měl vše, co zákazník potřebuje,“ přiblížil Fanta další část své práce.

Technický ředitel iniciuje, do čeho firma investuje, aby se nabídka služeb neustále rozvíjela a dokázala svým zákazníkům poskytnout jen ten nejlepší servis. „Musíme předvídat, neustále vyhledávat nejmodernější technologie, musíme být vpředu, ale zároveň myslet na financování a konzervativní investování.“ Tedy každá investice, kterou VUZ spustí, musí být úplná a smysluplná. Proto si management na každý projekt zpracovává business case s jasnou a uchopitelnou návratností, zmínil pravidla, se kterými neustále operuje.

„Aktuálně budeme investovat do IT technologií s vazbou na zákazníka. Opět tak, abychom mu dokázali nabídnout lepší služby. Například komplexní pokrytí technologií wi-fi s rychlým datovým přenosem a možností vzdáleného přístupu,“ vyjmenoval Fanta.  „Jde o produkt, kterým udržíme krok s vývojem technologií. Omezíme výpadky a kybernetické hrozby,“ doplnil.

Výzkumný Ústav Železniční sleduje trh, směřuje svou činnost i ke svému jménu, což znamená, že sám spolu vyvíjí technická řešení a následně je implementuje. Účastní se projektů např. v rámci Shift2Rail. Jedním z projektů, který VUZ na okruhu spustil ve vazbě na zavádění zabezpečovače ETCS do komerčního provozu, byla instalace dvou RBC a diagnostika LEU. VUZ nyní může provádět testy kompatibility, tj. může fyzicky zkoušet interakci mezi nainstalovanou mobilní částí ETCS hnacího vozidla a infrastruktury SŽDC. Jde o nejnovější službu, kterou dceřinka ČD nabízí. „Zařízení je totožné s technologií na síti, což znamená, že vše můžeme odzkoušet u nás a není třeba blokovat kapacitu koridoru,“ zhodnotil Fanta.

Zastaví se, jen když spadne

Když není mladý manažer v obleku, vezme si motokrosovou motorku a jde závodit. „Aktivně jezdím krajský přebor v motokrosu. Sice jsem začal až ve 24 letech, ale naprosto mě to pohltilo, je to o rychlosti, koncentraci a samozřejmě adrenalinu.“ Druhým koníčkem je pak sbírka starých československých motocyklů, které ovšem nenechává ladem. „Jawy mě baví, rád si užiji i tu pohodu a romantiku nostalgie. Objel jsem na kývačce z roku 1957 Maroko, Albánii, Ukrajinu a na půjčeném Enfieldu indický Himálaj.“ A zastaví se tedy někdy? „Jen když spadnu nebo to zadřu,“ dodává s úsměvem.

Otestují techniku z Číny. Jako první

V létě by měly na okruh VUZ dorazit první jednotky z Číny, které by v tuzemsku měly jezdit pro soukromého dopravce. Smlouva s výrobcem je podepsána i ze strany VUZ, který nové jednotky otestuje. „Upozorňuji, že přes VUZ neprojde nic, co by nebylo stoprocentně odzkoušené a řádně zdokumentované. Jsme striktní, jde nám o bezpečnost cestujících. Jsem si jistý naší prací. Ani gigant z Číny si nekoupí razítko, ale posouzení. Nabízíme objektivní posouzení.  Měříme každému stejně,“ zdůraznil Ondřej Fanta. 

Z vlečky zkušební dráha

Ondřej Fanta se, ještě coby zaměstnanec DÚ, spolupodílel na narovnání právního rámce, který původně nahlížel na zkušební okruh jako na vlečku. „DÚ je připomínkovacím místem a partnerem ministerstva dopravy. Jednou z našich snah bylo optimalizovat legislativní prostředí tak, aby se okruh stal zkušební dráhou a nahlíželo se tak na něj. Na DU jsme pak stanovili podmínky, za kterých je možné zkušební dráhu provozovat,“ vysvětlil Ondřej Fanta.

 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika