Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Obnova vozidel ČD: 45 miliard za 10 letObnova vozidel ČD: 45 miliard za 10 let

1.4.2019 - České dráhy v posledních zhruba deseti letech investovaly do svého vozidlového parku přibližně pětačtyřicet miliard korun. Peníze směřovaly do nákupu nové techniky i modernizací. Díky vydatné finanční injekci mohou cestující ČD při cestách využívat moderní technologie a komfort. Národní dopravce v investicích však nepoleví. Připravili jsme přehled nové i modernizované techniky včetně výhledu na další roky. Do čeho se tedy nalijí další miliardy korun? A odkud budou směřovat? »

Příběh obdivovaných Krasinů řady 456.0 Příběh obdivovaných Krasinů řady 456.0

25.2.2019 - Mezi nejobdivovanější lokomotivy, které vznikly v meziválečném období, patří i řada 456.0 ČSD, známá pod přezdívkou Krasin. Sedmadvacet strojů dodaných v letech 1928 až 1932 firmou ČKD spolehlivě sloužilo z větší části do šedesátých let minulého století, dvě poslední lokomotivy dojezdily dokonce až v roce 1972. »

Ozubnice: jedineční pomocníci v kopcích a horáchOzubnice: jedineční pomocníci v kopcích a horách

18.2.2019 - Nelámou rychlostní rekordy, ale zato bezpečně dopravují po mnohdy neuvěřitelně strmých terénech cestující, kteří by jinak museli absolvovat náročnou cestu po svých. Ozubnicové dráhy – německy Zahnradbahn, francouzsky Chemin de fer á crémaillère nebo také anglicky Cog Railway navíc zkracují vzdálenosti a pomáhají rozvoji horské turistiky. A to vše díky britskému správci uhelných dolů Blenkinsopovi, který společně se svým důlním inženýrem Murrayem uvedl systém ozubnicových železničních strojů v 19. století do života. »

Železniční tunely: Obezděnou tmou za vyšší rychlostíŽelezniční tunely: Obezděnou tmou za vyšší rychlostí

4.2.2019 - Považujeme je za samozřejmost a bez jejich existence si dnes železnici nedovedeme představit. Od výstavby prvních tunelů v 19. století se změnilo mnohé – mechanizace, metody i způsoby ražby, které se postupně zdokonalovaly a umožnily jejich rychlejší dokončování. Řada původních staveb už samozřejmě neslouží svému účelu. Tunely, jak je známe ze současnosti, se svým předchůdcům podobají jen pramálo. Nejvýše kamennými vjezdovými portály s ozdobnými prvky. »

Malí Hektoři: spolehliví pracanti slaví šedesátkuMalí Hektoři: spolehliví pracanti slaví šedesátku

15.1.2019 - Vznikla postupně ve čtyřech sériích v letech 1958 až 1962 na výrobních pásech lokomotivky ČKD Praha. Tato dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu si u provozního personálu brzy získala oblibu díky své spolehlivosti, jednoduché obsluze a robustnosti rámu. Malí Hektoři, jak se strojům přezdívá, pracovali nejen ve službách bývalých ČSD a později i Českých drah, ale byli s úspěchem exportováni do řady zemí světa. »

Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě

3.1.2019 - Má nelichotivou přezdívku a letos tato lokomotiva oslavila třicátiny. Donedávna šlo o elektrický stroj z vozidlového parku Českých drah, který měl jako jediný povolení překročit česko-německou hranici. Dnes už ho na výkonech do Drážďan nahrazuje moderní Vectron. Práci však sedmička Bastardů neboli mašin řady 371 v barvách národního dopravce stále zastává na linkách z Prahy na jižní Moravu. A ne špatně. »

Prototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických silákůPrototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických siláků

26.11.2018 - Prvními lokomotivami, které začaly po spuštění elektrického provozu v 50. letech v bývalém Československu dopravovat osobní i nákladní vlaky, byly škodovácké stroje označené původní řadou E 499.0. Stroje o trvalém výkonu 2 032 kW sice vykazovaly vynikající trakční vlastnosti, avšak zejména v náročnějších úsecích na Moravě a Slovensku bylo nutné využívat k dopravě těžších vlaků přípřeží a postrků. Řešením k efektivnějšímu provozu proto měly být výkonnější lokomotivy. Proto před šedesáti lety vznikly první dva šestinápravové prototypy, lidově zvané jako Šestikoláky. »

Německý vrstevník domácích Brejlovců slaví půl století Německý vrstevník domácích Brejlovců slaví půl století

13.11.2018 - Stejně jako naši Brejlovci slaví v letošním roce 50. narozeniny německá řada 218. Patří do velké rodiny lokomotiv označovaných jako V 160, pod kterou se skrývá celá vývojová série velkých traťových strojů v mnoha modifikacích. V její historii bychom našli mnoho paralel s vývojem Bardotek a Brejlovců. I když v provozu zůstává ještě přibližně stovka kusů, stává se tato řada ohroženým druhem. »

Nelehká cesta elektrifikace v NDR Nelehká cesta elektrifikace v NDR

19.10.2018 - Německo patřilo k průkopníkům elektrifikace železnic, přesto po 2. světové válce prošel elektrický provoz v bývalé NDR hodně divokým vývojem plným zvratů. V polovině 50. let 20. století stáli tamní železničáři navzdory mnohaleté tradici prakticky v bodě nula. Negativně se na tom podepsaly i válečné reparace. »

Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků

10.10.2018 - Pořízeny byly především jako náhrada za výkonově už nedostačující Bobiny řady 140 (E 499.0), respektive za následnou řadu 141 (E 499.1) a také pro tažení těžkých rychlíků mezi Prahou, Ostravskem, Žilinou a východním Slovenskem. Tehdejší Československé dráhy se v roce 1978 rozhodly zakoupit celkem sedmadvacet stejnosměrných elektrických strojů původní řady E 499.2. Lokomotivy, později přečíslované řadou 150, byly vlastně stejnosměrnou verzí dvousystémových strojů řady 350 z poloviny sedmdesátých let. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika