Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Strojvedoucí, kterému učarovala vyrovnaná duše a páraStrojvedoucí, kterému učarovala vyrovnaná duše a pára

30.8.2012 - Člověk, který usedá za pult lokomotivy, musí být zodpovědný a vyrovnaný. Jak ale muži v čelech vlaků hledají rovnováhu mezi touto náročnou profesí a běžným životem? Každý na to jde po svém, ale Petr Šedivý má svůj – v železničářském světě běžně nevídaný – recept. Jeho životní filozofií je Hare Krišna. »

Metalista z Chvaletic, který vám rád zahraje v KomatuMetalista z Chvaletic, který vám rád zahraje v Komatu

9.8.2012 - Víte, jak zní melodic metal? Pokud ne, zajděte si na vystoupení Marcela Mikyho Střížka a jeho skupiny Komat. Svérázný vlakvedoucí Českých drah, kterého potkáte především v regionálních vlacích u Mladé Boleslavi a Mělníka, dělá svou hudbou reklamu rodným Chvaleticím. »

Cesta kolem Evropy za tři postsocialistické platyCesta kolem Evropy za tři postsocialistické platy

26.7.2012 - Jaromír Fól se nikdy nepovažoval za železničního cestovatele. Přesto se může pochlubit tím, že jako jeden z prvních Čechů využil před dvaceti lety možnost poznat s jízdenkou InterRail velkou část evropského kontinentu. Po dvaceti letech se mu zmíněná síťová jízdenka stala dokonce pracovní náplní u Českých drah. »

Lezení po horách mu dodává adrenalin i zdraví Lezení po horách mu dodává adrenalin i zdraví

12.7.2012 - Před výškami má respekt a pud sebezáchovy, ale nikoli strach. Proto možná stále žije. Řeč je o Radkovi Tomanovi z Brna, který je civilním povoláním vlakvedoucí Českých drah. Podstatnou část svého života věnuje horolezectví a pracím ve výškách. Zdolal už téměř všechny alpské velikány. »

Fotbal u nás nevypadá jako v okresním přeboruFotbal u nás nevypadá jako v okresním přeboru

28.6.2012 - Každý si čistí hlavu od pracovních problémů po svém. V české kotlině se jako velmi populární způsob ujal fotbal. Mezi nadšené fanoušky tohoto sportu patří i pražský komandujcí Jaroslav Jirásek, který ve volném čase chodí na hřiště jako delegát Fotbalové asociace ČR. Když to není oficiální, píská i zápasy jako rozhodčí v rodných Sedlčanech. »

Elektrizaci ve Francii odstartovaly experimentyElektrizaci ve Francii odstartovaly experimenty

31.5.2024 - Zhruba před sto lety se rozjela systematická elektrizace železnice ve Francii soustavou 1 500 V DC. Stejnou trakční soustavou se rozhodly ve dvacátých letech minulého století elektrizovat své tratě také Československé státní dráhy. Vedle řady technických aspektů byly důvodem této volby i politické a obranné. Souviselo to s orientací naší tehdejší první republiky na Francii jako na svého hlavního spojence. »

Lokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémyLokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémy

2.5.2024 - Prvopočátek dvousystémových elektrických lokomotiv můžeme najít v závěru roku 1969, kdy tehdejší československé federální ministerstvo dopravy zadalo oficiální zakázku na vývoj takového stroje s výkonem 4 000 kW a maximální rychlostí 160 km/h. Vznikem příslušného hnacího vozidla byl pověřen tehdejší vedoucí konstrukčního oddělení Škody Plzeň František Palík se svým týmem. Důvodem vzniku této lokomotivní řady, označené zprvu ES 499.0 (tovární označení 55E), byla rozdílnost trakčních napájecích soustav na území bývalého Československa. »

Švýcarská Všudybylka slaví 60 let Švýcarská Všudybylka slaví 60 let

29.3.2024 - Jedná se o nejpočetnější typ lokomotiv vyrobených pro Švýcarské spolkové dráhy SBB. Univerzální stroj Re 4/4 II našel uplatnění na všech výkonech v zemi helvétského kříže, ať šlo o předalpské dráhy na severu země, horské dráhy s dlouhými rampami na Gotthardu a Lötschbergu, o dopravu těžkých nákladních vlaků, osobních spojů, těžkých transevropských expresů nebo rychlých spojů EuroCity a InterCity. Šestice prototypů opustila výrobní závod už před 60 lety. »

Metrový rozchod slaví 150 let zrozeníMetrový rozchod slaví 150 let zrození

1.3.2024 - Před 150 lety byla ve Švýcarsku zprovozněna první veřejná dráha s rozchodem 1 000 mm. Ten se později rozšířil do celého světa a v mnoha zemích převládá ve velké míře i v současné době. Stavba první veřejné dráhy s metrovým rozchodem začala nedaleko Ženevského jezera a vedla z Lausanne směrem na Echallens. Otevřena byla 4. listopadu 1873 a dokončena v roce 1889, kdy dosáhla obce Bercher. A následoval pochopitelně i vznik třech hlavních výrobců lokomotiv pro tento rozchod. »

Sto let elektrizace nizozemských železnicSto let elektrizace nizozemských železnic

1.2.2024 - Letos uplyne sto let od zahájení provozu na prvním úseku nizozemských železnic elektrifikovaných trakční soustavou 1 500 V DC. Do začátku 2. světové války stihly Nederlandse Spoorwegen (NS) elektrifikovat páteřní železniční síť v centrální části země a po válce pokračovaly v rychlém zavádění elektrické trakce. Díky nasazení moderních vozidel se v roce 1958 NS staly s velkým náskokem první evropskou železnicí, která oficiálně ukončila parní provoz. Pojďme se podívat na to, jak Nizozemci s elektrizací svých železnic začínali. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299 | 300 | 301 | 302 | 303 | 304 | 305| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika