Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Po železnici, nebo silnici? Deset tras, kde dráha bodujePo železnici, nebo silnici? Několik tras, kde dráha boduje

28.10.2023 - Tuzemská železnice netrpělivě očekává první vysokorychlostní úseky. Posílí konkurenceschopnost osobní dopravy vůči silniční, pomohou s tolik potřebným posílením kapacity pro dopravu nákladní a obecně podpoří mobilitu obyvatel ČR. Ovšem než se tak stane, projede Bezprávím ještě hodně vlaků. Do té doby si musíme vystačit se sítí, kterou máme – a i ona, jak si ukážeme na příkladu několika hlavních tras, dokáže silniční variantě velmi dobře konkurovat. »

Den železnice 2023: Co fanoušky čeká v Bohumíně?Den železnice 2023: Co fanoušky čeká v Bohumíně?

14.9.2023 - Letošní největší železniční přehlídka se po loňském dostavení v západočeské Plzni přesouvá do slezského Bohumína. Tradiční železničářské město ležící u hranic s Polskem, které je jedním z nejdůležitějších českých center údržby rychlíkových vozů, se 23. září stane neoficiálním hlavním městem tuzemské dráhy, v němž se potká to nejzajímavější, co bylo a je na našich kolejích k vidění. »

S ComfortJetem od Kodaně po VillachS ComfortJetem od Kodaně po Villach

2.9.2023 - Moderní netrakční jednotky ComfortJet a elektrické lokomotivy Siemens Vectron 230 umožní Českým drahám navázat na velice úspěšný projekt ČD ÖBB Railjet a udržet významnou roli v mezistátní železniční dopravě v centrální části Evropy. Zlepší kvalitu služeb a vozby v celém segmentu dálkové dopravy. Celkem 180 nových osobních vozů, které vytvoří 20 devítivozových jednotek s nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h, přispěje k podstatnému omlazení vozidlového parku a uvolní desítky moderních vozů ze spojů Berliner a Metropolitan pro ostatní výkony včetně vnitrostátních spojů. »

Léto na kolejích: České dráhy přichystaly speciální nabídky i akceLéto na kolejích: České dráhy přichystaly speciální nabídky i akce

29.7.2023 - S letními prázdninami přichází ideální doba na výlety. České dráhy tradičně připravily řadu speciálních akcí a nostalgických jízd, abyste si je mohli užít co nejvíce. Ať už třeba se speciální Jízdenkou na léto po tuzemských kolejích, v parním vlaku po našich nejkrásnějších tratích, v lůžkovém kupé našich nočních vlaků, při cestě do hor a za mořem nebo jen tak za návštěvou příbuzných či přátel. Souhrn toho nejzajímavějšího vás čeká na následujících stránkách. A pamatujte – při cestě dráhou začíná výlet již na palubě vlaku… »

Dvacet let Pendolina na kolejích v Česku Dvacet let Pendolina na kolejích v Česku

25.6.2023 - Psal se červen roku 2003, když do České republiky dorazila první jednotka řady 680. Začal se psát prozatím dvě dekády dlouhý příběh prvních tuzemských rychlovlaků. Přestože jejich pořízení, schvalování a zprovozňování provázela řada nejrůznějších problémů, Pendolina dnes prokazují vysokou míru spolehlivosti i popularity u cestujících – a dodnes neztratila punc výjimečnosti. »

Obnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnostiObnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnosti

28.5.2023 - Pokud má železnice obstát v konkurenci ostatních druhů dopravy – zejména té individuální – nesmí být její jedinou ambicí pouhý převoz cestujících z jednoho nádraží na druhé. Klíčová jsou zejména tři hlediska: rychlá a kapacitní infrastruktura, síťovost, tedy co možná nejkratší intervaly a dobré přestupní vazby. A konečně komfort na palubách vlaků, stěžejní hledisko pro dopravce. České dráhy si tuto potřebu uvědomují a na dlouhodobou a náročnou cestu komplexní obnovy vozového parku nastoupily již před drahnou dobou. Jak si nyní stojí? »

Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety

30.4.2023 - Dodnes si na své první setkání s moderní dobou pamatuji. Personifikovala ji pro mě na přelomu tisíciletí jednotka řady 471 v zastávce Neštěmice. Vzhledem k tehdejší podobě osobních vlaků působila jako zjevení – klimatizace, moderní, dvoupodlažní interiér v netypických barvách, po plynulém rozjezdu tiše plula po kolejích… Co je pro nás dnes převážně standardem, bylo tehdy zjevením. Postupem let se řada 471, CityElefant či Ešus, skutečně stala symbolem obnovy vozového parku, a to zejména v okolí hlavního města. Doba však letí neúprosně; od dodání poslední jednotky letos uplyne 10 let. »

Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?

26.3.2023 - Když v roce 1973 vyjely na české koleje z Vagonky Studénka prototypy motorového vozu řady M 152.0 (dnes řada 810), patrně byl málokdo tak smělý, aby těmto lehkým motorovým vozům věštil masivní rozšíření prakticky na všech tuzemských vedlejších tratích a půlstoletí převážně bezproblémového provozu. Přesto je v různých stupních modernizace dodnes potkáváme. Jejich provozní důchod se ovšem nevyhnutelně blíží. Pojďme těmto dělníkům českých lokálek vzdát zasloužený hold a podívejme se, co populární i zatracované motoráky řady 810 nahrazuje a v budoucnu nahradí. »

Podkrušnohorská magistrála směřuje do 21. stoletíPodkrušnohorská magistrála směřuje do 21. století

26.2.2023 - Mohou železniční tratě cestovat? Při pohledu na vývoj trasování dráhy podkrušnohorskou pánví bychom na absurdní otázku mohli dostat překvapivou odpověď – ano. A jak. Důležitá aglomerační spojnice změnila během své existence trasu tolikrát, že by ji její první stavitelé patrně nepoznali. Po letech, kdy sloužila prioritně přepravě uhlí, se však konečně dočkává díky postupné modernizaci důstojnější podoby a snad už trvalé trasy. Pojďme si připomenout její původní podobu zejména mezi Ústím nad Labem, Teplicemi, Mostem a Chomutovem, zavzpomínejme na místa, kde nezůstal pražec na pražci, a nahlédněme do budoucna, abychom zjistili, kdy její technické parametry konečně navštíví současnost. »

Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?

28.1.2023 - O rekonstrukci trati mezi Prahou a Kladnem s výstavbou odbočky k Letišti Václava Havla se hovoří tak dlouho, že se mnozí mezitím stihli narodit, vystudovat a počít další generaci čekatelů na kvalitní spojení hlavního města s největším městem středočeským. Rok 2023 však bude velkým předělem – začne výstavba dvou úseků dráhy, která má potenciál stát se jednou z nejvýznamnějších příměstských tratí v rámci celé ČR. Začátku významných železničních staveb se ale dočkají i jinde. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | 265 | 266 | 267 | 268 | 269 | 270 | 271 | 272 | 273 | 274 | 275 | 276 | 277 | 278 | 279 | 280 | 281 | 282 | 283 | 284 | 285 | 286 | 287 | 288 | 289 | 290 | 291 | 292 | 293 | 294 | 295 | 296 | 297 | 298 | 299| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika