Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Z Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 let
7.8.2014 - Na trati původní Severní státní dráhy z Brna do České Třebové se první vlaky rozjely 1. ledna 1849. Bylo to téměř deset let po zahájení železničního provozu z Vídně do Brna. Stavba byla zadána tehdejším rakouským Generálním ředitelstvím státních drah firmám Felixe Tallachiniho a bratří Kleinů. Práce na původně jednokolejné trati započaly na podzim 1843. Dnes tato dráha představuje důležitou součást prvního železničního koridoru, po kterém denně jezdí desítky regionálních, vnitrostátních dálkových a mezinárodních vlaků včetně vlaků nákladních. »
Před 135 lety začal dravý nástup elektrické trakce
24.7.2014 - První vlak tažený elektrickou lokomotivou byl v podstatě elektrický motor, nad nímž seděl strojvedoucí a na lokomotivou tažených otevřených vozech seděli dobře se bavící cestující. Poprvé se tak stalo 31. května 1879, tedy před 135 lety, u příležitosti berlínské průmyslové výstavy, a to na 300 metrů dlouhé oválové železniční trati. Nikdo z publika netušil, že byl položen základ nejen elektrizace železnic v Evropě, ale i ve světě. A že se elektrická lokomotiva stane hrobařem dosud vládnoucí parní trakce. »
Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře
19.6.2014 - Letos uplynulo 117 let od zahájení tramvajové dopravy v polském městě Jelenia Góra, tehdejším německém Hirschbergu, a zároveň 45 let od doby, kdy tramvaje z ulic Jelení Hory zmizely. Ačkoli sloužily přes 70 let, dnes už zdejší obyvatelé mohou v rámci veřejné dopravy využívat jen silniční vozidla a zpětně kritizovat rozhodnutí politiků z šedesátých let, kdy se stejně jako v Československu prosazovala koncepce preferování autobusů jezdících na levnou sovětskou naftu. »
Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace
24.4.2014 - Když po pádu železné opony železniční průzkumníci procházeli trať z Harrachova do Szklarske Poręby, aby se pokusili prokousat čtyřicetiletými stromy a dovést sem první vlak, nestačili se divit. Prakticky netknuté zde zůstaly trakční stožáry z dob pruské elektrizace. Zatímco odjinud bylo vybavení trakce odvezeno do SSSR coby válečná kořist, tady, na čtyři desítky let spánkem zakleté dráze, zázrakem zůstalo – jako vzpomínka na sto let starou elektrizaci, která se dotkla i našeho území. »
Lötschbergská dráha byla od počátku baštou elektřiny
27.3.2014 - Pro novou horskou železnici přes Lötschberg si musela společnost BLS pořídit úplně nové lokomotivy. Trať byla od počátku stavěna jako elektrifikovaná, a tak se vůbec nepočítalo s pořízením vyzkoušených parních lokomotiv. Elektrická trakce přitom byla stále ještě v plenkách a nikde nebylo dostatek zkušeností z provozu na tak náročné horské trati se sklony až 27 promile. »
Rakouská řada 1099 zamířila po sto letech do penze
27.2.2014 - Až do 27. října loňského roku to byla oficiálně nejdéle provozovaná řada úzkorozchodných elektrických lokomotiv na světě. Možná že to byla vůbec nejdéle sloužící řada elektrických lokomotiv v železniční historii vůbec. V pravidelném provozu sloužily 102 let, i když jejich současná tvář tomu nenapovídá. Pravda ale je, že když je prozkoumáte podrobně, tak svůj věk už nezapřou. »
Českoslovenští legionáři se probojovali domů přes Sibiř
30.1.2014 - V letošním roce si připomínáme dvě významná jubilea, která se vztahují k první světové válce. Zatímco v červenci to bude již sto let od jejího zahájení, kdy Rakousko-Uhersko jako první vyhlásilo válku Srbsku, po celý letošní rok bude aktuální 95 let staré výročí bojových akcí československých legionářů na Transsibiřské magistrále v Rusku a jejich složitého návratu domů přes Vladivostok. »
Dobříšský pacifik dělá radost nejen rekreantům
19.12.2013 - Od nepaměti svírají ve své náruči krajinu na jih od Prahy velké i malé toky. Kolem Vltavy, Sázavy a Kocáby vedlo několik hlavních stezek, z nichž se některé „proměnily“ v železniční tratě. Ta kolem Bojovského potoka, směrem na město Dobříš, byla zprovozněna v září 1897. Postupem času se staIa synonymem pro český tramping. I dnes sem zajíždí významné množství víkendových rekreantů a hledá zde odpočinek. »
Tramvaje ze Smíchova mířily do východoněmeckých měst
12.12.2013 - Smíchovská vagonka, která vznikla v polovině 19. století, se proslavila nejen výrobou železničních vozidel. Do jejího portfolia patřily i tramvaje. Tu úplně první zde dokončili v roce 1897. V polovině šedesátých let padlo v rámci RVHP rozhodnutí, že na Smíchově přednostně zajistí všechny tramvaje pro NDR. Jenže soudruhům ve východním Německu se to moc nelíbilo. »
Dlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařů
14.11.2013 - V minulosti dávné i nedávné měly jedny z nejfatálnějších důsledků nehody, kdy ujely vozy nebo skupiny vozů po tratích s velkým spádem či došlo na vlaku k selhání brzd. Stačí vzpomenout například Krounu v roce 1995. Historické prameny prakticky na každé lokálce s dlouhými spády registrují jedno či více ujetí vozů. Pokud se to obešlo bez následků, zpravidla zapomenutých. Zde je jedna z nehodových událostí s relativně dobrým koncem. »