Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

KO(lejo)MIKS 2015KO(lejo)MIKS 2015

16.12.2015 - Přiznáme se, že rčení o čase plynoucím rychle jako voda nás letos v redakci zasáhlo naplno. Ani jsme se nenadáli a už jsou tu zase Vánoce, konec roku, bilancování… Jak to pojmout letos? O tom, jak humorné jsou vánoční svátky na dráze, jsme psali předloni, jak by to mohlo vypadat v roce 2050, zase loni. A co se na končící rok podívat s nadhledem? Máme totiž pocit, že se pomalu vytrácí. Téměř každý měsíc se odehrálo něco, co stojí za to si nejen připomenout, ale i s trochou nadsázky odlehčit. Záměrně píšeme téměř, neboť bohužel došlo i na tragédie, které nikdy nesmějí být zlehčovány, a proto je v našem komiksu nenajdete. Jinak ale věříme, že během cinkotu skleniček při silvestrovském veselí se nikdo nemusí brát tak vážně jako po zbytek roku. Zahoďme předsudky a pojďme se zasmát! Štastnej novej… »

Rok 2015 na kolejích aneb Velká vánoční soutěž ŽelezničářeRok 2015 na kolejích aneb Velká vánoční soutěž Železničáře

2.12.2015 - Pročítali jste letošní ročník Železničáře poctivě? Pokud ano, máme pro vás dobrou zprávu. Nabyté informace můžete zhodnotit v naší Velké vánoční soutěži a získat některou ze zajímavých (jak jinak než železničních) cen. Ať už výhrami rozšíříte svou knihovničku drážních titulů, obohatíte provoz na modelovém kolejišti, obdarujete pod stromečkem své blízké, nebo se zapojíte proto, abyste změřili své síly, věříme, že vám naše otázky otevřou dveře poznání dokořán. Přejeme vám příjemnou zábavu a hodně štěstí! »

Rychlíkové elektrické jednotky: evropský fenomén válcuje klasikuRychlíkové elektrické jednotky: evropský fenomén válcuje klasiku

19.11.2015 - Dnes jsou již naprostou samozřejmostí, dřív tomu tak ale nebylo. Vždyť ještě před pár lety si snad nikdo nedokázal představit, že by u nás místo klasických vozů s lokomotivou jezdily v běžné rychlíkové dopravě lehké elektrické jednotky známé spíše z příměstské nebo regionální dopravy. Kde se vzaly? Jakou mají historii? Co je jejich výhodou, a co naopak nevýhodou oproti soupravám sestaveným z klasických vozů tažených lokomotivou? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v následujícím článku. »

Panťáky: od Pionýra k Panterům aneb dlouhý běh slepými uličkamiPanťáky: od Pionýra k Panterům aneb dlouhý běh slepými uličkami

4.11.2015 - Elektrické jednotky neměly v našich končinách na růžích ustláno. Ačkoli Křižíkovy elektrické vozy předběhly dokonce klasické elektrické lokomotivy a v šedesátých letech se zdálo, že na tento typ vozidel čeká hvězdná budoucnost, bylo nakonec všechno jinak. V následujících desetiletích bylo odpovědí na nekonečné hledání vhodné koncepce a přetíženost tuzemského průmyslu v lepším případě „záplatování“ nevhodnými typy, častěji však přešlapování na místě a ignorace stále palčivějšího nedostatku ve vozidlovém parku. Dluh historii i moderním trendům se začalo dařit splácet až v novém tisíciletí. »

Spojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného NěmeckaSpojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného Německa

21.10.2015 - Nedlouhá historie přímého vlakového spojení z Prahy do Hamburku je tak trochu příběhem politicky rozdělené Evropy, pádu Berlínské zdi a hledání cest do znovusjednoceného Německa. Jeho rozkvět se datuje právě do období bouřlivých porevolučních změn v tehdejším východním bloku. Do té doby byla taková linka z logických důvodů naprostou utopií. Pojďme se společně podívat na necelé čtvrtstoletí existence tohoto spoje. »

Neveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítěNeveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítě

7.10.2015 - Evropa srůstá, Evropa bez hranic, starý kontinent zrychluje: popis skutečnosti, nebo jen prázdné marketingové výkřiky, zdobící letáčky evropských dopravců? Jak kdy a jak kde. Ačkoli železnice v celoevropském měřítku opravdu zrychluje (jinou možnost k přežití ani nemá), stále zůstává řada míst na evropské drážní infrastruktuře, která význam sloganů příliš nevystihují. Byť jsou tato úzká hrdla většinou dědictvím dob minulých, Evropa zatím nebyla s to s nimi nic udělat. »

Od nádraží Františka Josefa I. po stanici 21. století aneb proměny železnice v LiberciOd nádraží Františka Josefa I. po stanici 21. století aneb proměny železnice v Liberci

16.9.2015 - Pro slibně se rozvíjející průmysl na severu Čech byla železnice v 19. století velmi důležitá. Region však byl příliš vzdálen od tehdy dobře fungující olomoucko-pražské dráhy. Proto se začala řešit možnost napojení kraje na tuto stavbu, a to v co nejpříhodnější stanici. V roce 1856 byla vydána koncese na výstavbu a provoz parostrojní železnice z Pardubic do Liberce. A právě o tři roky později vyrostlo v Liberci i samotné nádraží. Jeho hlavní dominantou se stala budova postavená v novogotickém slohu podle plánů Franze Riesemanna. »

Traťové lokomotivy pro osobní dopravu v Evropě vymírají. Nastává soumrak velkých dieselů?Traťové lokomotivy pro osobní dopravu v Evropě vymírají. Nastává soumrak velkých dieselů?

2.9.2015 - Velcí hráči na poli osobní železniční dopravy v Evropě v posledních letech hojně omlazují svůj vozidlový park ve všech kategoriích. S jednou výjimkou. Řeč je o kdysi nepostradatelných výkonných motorových lokomotivách pro traťovou službu. Jejich počty rok od roku klesají a objednávky na stroje tohoto určení se u výrobců rozhodně nehromadí. Zdá se, že epocha velkých dieselů v čele osobních spojů končí. Co vyhání tyto mohykány z kolejí Evropy? »

Koncert kladiv, šroubováků i notebooků aneb péče o vozidlový parkKoncert kladiv, šroubováků i notebooků aneb péče o vozidlový park

19.8.2015 - Strojvedoucí odstaví vozidlo v depu a strojmistrovi předá knihu oprav. Pro něj směna končí. Na scénu teď vstupují správkaři a technici, o každou soupravu je totiž potřeba se náležitě postarat. Rozsah opravárenství národního dopravce asi nejlépe dokumentuje právě počet provozovaných vozidel. Je jich přes tři a půl tisíce. To jsou stovky lidí po celé republice, roztáčející dnem i nocí soukolí údržby a oprav, a také stovky milionů korun, které udržení mamutího parku v provozu ročně stojí. »

AVV: oceňovaný pomocník i trn v patěAVV: oceňovaný pomocník i trn v patě

5.8.2015 - AVV, tedy systém automatického vedení vlaku, není žádnou novinkou. Od počátku komerčního nasazení uplynulo v těchto dnech přesně 15 let, počátky jeho vývoje sahají dokonce 50 let zpět. Přesto do určité míry stále vzbuzuje emoce. Někdo jej považuje za zbytečný a preferuje spíše rychlé rozšíření zabezpečovače ETCS, jiný na něj nedá dopustit jako na výtečného pomocníka strojvedoucích s možnostmi, které obyčejný zabezpečovač nenabídne. Jaká budoucnost na AVV čeká? Nastal začátek konce, nebo se naopak ještě rozšíří? »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika