Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Strážní domky jako němí svědci železničního pravěkuStrážní domky jako němí svědci železničního pravěku

12.2.2013 - Při jízdách vlakem po České republice můžete zahlédnout stovky strážních domků. Dnes už dávno neslouží svému účelu. Některé se postupně rozpadávají, jiné prošly rekonstrukcí a slouží novým majitelům jako rekreační objekty. Občas se ale hlavou mihne otázka: Jak může někdo bydlet jen pár metrů od kolejí? »

Před dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topenímPřed dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topením

24.1.2013 - Dlouho jsme si železnici bez legendárních Bardotek neuměli představit. Ještě před dvaceti lety to byla natolik nepostradatelná řada, že byla modernizována pro elektrické vytápění vlaků. Dnes se tyto lokomotivy objevují v čelech osobních vlaků již velmi sporadicky. Jejich čas se chýlí ke konci a stávají se v podstatě historií. »

Jídelním vozem 2419D kráčely dějiny evropských velmocíJídelním vozem 2419D kráčely dějiny evropských velmocí

12.1.2013 - Byl to obyčejný jídelní vůz, který brázdil koleje Evropy. Až do listopadu 1918, kdy právě v jeho útrobách oficiálně skončila první světová válka. Navždy měl připomínat triumf Francie nad Německem. O dvaadvacet let později se ale Adolf Hitler postaral o symbolickou odvetu a ve voze se podepisovala kapitulace znovu. »

Nedožité čtyřicáté narozeniny první střídavé Žehličky Nedožité čtyřicáté narozeniny první střídavé Žehličky

2.1.2013 - Vždy stály opodál rychlých expresních strojů a silných nákladních mašin. Ukryté v kolejištích nákladních ranžírů a přednádraží ale dodnes vykonávají těžkou černou práci u posunu. Vůbec první Žehlička řady 210 by letos oslavila čtyřicátiny, ovšem svůj život položila na oltář pokroku, který nakonec zůstal nevyužit. »

Před stoletím a půl propojila Česká západní dráha Prahu s PlzníPřed stoletím a půl propojila Česká západní dráha Prahu s Plzní

6.12.2012 - Mezi nejdůležitější železniční tratě v České republice patří i kolejové spojení mezi Prahou a Plzní s navazující dráhou k německé hranici ve městě Furth im Wald. O významu této dopravní stavby se naši předci přesvědčovali už od 60. let 19. století. Navíc v těchto týdnech zde finišují práce na další části koridoru. »

Mezi Lanškrounem a Štíty měla před 100 lety vzniknout dráhaMezi Lanškrounem a Štíty měla před 100 lety vzniknout dráha

22.11.2012 - Ve zlatém věku lokálek, na konci 19. století, se v Čecháh i na Moravě otevírala jedna místní dráha za druhou. Současně se plánovaly i další tratě, které pro obyvatele měst a vesnic znamenaly přímé spojení s ekonomickými centry. Na mnohé projekty však už nezbyly peníze. Týká se to i dvacetikilometrového propojení Lanškrouna a Štítů na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. »

Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelstvíAkcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství

8.11.2012 - Sledujete pohyby svých dluhopisů a cenných papírů v novinách? Stresujete se kvůli sebemenší změně ceny akcií? V tom případě máme pro vás radu: uklidněte se sběratelstvím historických cenných papírů železničních společností, které už dávno neexistují. »

Černá sobota ukazuje smrt a hazard z pančovaného alkoholuČerná sobota ukazuje smrt a hazard z pančovaného alkoholu

11.10.2012 - Celá Česká republika už řadu dní žije metylalkoholovou aférou. Počet mrtvých je vyšší než při katastrofálních povodních v roce 2002. Podobný skandál se ale nevyskytl poprvé. Svědčí o tom i černobílý film z roku 1960, který se částečně odehrává v železničářském prostředí. »

Před 140 lety železná dráha spojila Olomouc s KrnovemPřed 140 lety železná dráha spojila Olomouc s Krnovem

27.9.2012 - Po prohrané krátké válce s Pruskem v roce 1866 nastala vhodná doba pro stavbu železnic. Vídeňská vláda totiž chtěla z politických důvodů uklidnit obyvatele. Vznikla tehdy řada nových drah, a to i na severní Moravě a ve Slezsku. »

Ministr letectví, který raději jezdil vlakemMinistr letectví, který raději jezdil vlakem

13.9.2012 - V nacistickém Německu tento druhý nejmocnější muž třetí říše proslul jako milovník přepychu, umění, dobrého jídla i cestování. Vrchní velitel Luftwaffe a ministr letectví Hermann Göring ale raději jezdil vlakem, než létal. Ve svém vlaku měl totiž takový luxus, který žádný dobový aeroplán nabídnout nemohl. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika