Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Šumavská lokálka zajímavostmi opředenáŠumavská lokálka zajímavostmi opředená

24.11.2017 - Život na Šumavě nebyl nikdy procházkou růžovým sadem. Region byl nicméně turisticky velice atraktivní už v dobách dávno minulých, kromě toho byla tato krajina zajímavá také hospodářsky. Pomohla tomu i železnice. Co se na trati z Číčenic do Nového Údolí dělo v dobách největších historických zvratů? »

Železnice v zrcadle poštovních známekŽeleznice v zrcadle poštovních známek

7.11.2017 - Nad jejich používám se dnes ani už nepozastavujeme a bereme je jako samozřejmost. Byť mají nejlepší léta za sebou, jsou poštovní známky i v době mobilů a e-mailů stále běžnou součástí naší komunikace s úřady či institucemi, ale i mezi lidmi samotnými. Od vydání této první ceniny uplynulo více než 170 let, mnohokrát změnila podobu i motivy, ale stále patří k vyhledávaným cílům mnoha sběratelů. »

Z Nýrska do Železné Rudy se jezdí 140 letZ Nýrska do Železné Rudy se jezdí 140 let

26.10.2017 - Železnice z Nýrska do Železné Rudy slaví v těchto dnech 140. narozeniny. Trať se prodírá hustými šumavskými hvozdy, aby těsně před cílem prošla jedním z nejdelších železničních tunelů pod masívem hory Špičák. Své si na stavbě užili především dělníci. O pár desítek let později se ocitla pod bedlivým dozorem pohraniční stráže. A víte, komu Šumavani přezdívali barabové? »

Nehody tramvají: když se na kolejích umíraloFOTOGALERIE: Nehody tramvají: když se na kolejích umíralo

20.10.2017 - Nehody na železnici se v minulosti nevyhýbaly ani tuzemským tratím. Mnohdy se sice jednalo jen o pomuchlané plechy, nezřídka však při haváriích také umírali lidé, případně si následky karambolů nesli po zbytek života. A to v podobě zranění nebo psychického traumatu. Ale nejen klasická železnice je svědkem těchto nepříjemných událostí, tragédie se stávaly i na kolejích tramvajových. »

Německá peáž a zapomenutá obec na ŠluknovskuNěmecká peáž a zapomenutá obec na Šluknovsku

9.10.2017 - Tajemně znějící slovo peáž, pocházející z francouzštiny, znamená pro železničáře privilegovanou dopravu přes území cizího státu. Jinými slovy: cestující či náklad je provážen přes území cizího státu ve vlastních vozech s vlastním personálem, bez celního a pasového odbavení. »

Z bohaté historie maďarských železnicZ bohaté historie maďarských železnic

22.9.2017 - Maďarsko je dnes malým státem, ale jeho předchůdce Uhersko neboli také Uhry, oficiálním názvem Uherské království (maďarsky Magyar Királyság), byl historický mnohonárodnostní státní útvar s maďarskou hegemonií. Do roku 1918 se rozkládal na území dnešního Maďarska a Slovenska a dále v částech dnešních států Chorvatska, Polska, Rakouska, Rumunska, Slovinska, Srbska a Ukrajiny. A má i bohatou historii železniční. »

Výměna generací aneb konec TanečnicVýměna generací aneb konec Tanečnic

6.9.2017 - Po více než 50 letech služby končí provoz série prvních moderních poválečných elektrických lokomotiv na francouzských tratích. Danseuse neboli Tanečnice, jak se těmto strojům přezdívá, u nás příliš neznáme. Jsou totiž ve stínu mladších „dvoustovkových“ generací, především lokomotiv s výrazně prolamovaným čelem známých pod přezdívkou Nez cassé, česky Zlomený nos. Přesto tyto stroje během svého provozu odvedly pořádný kus práce po celé Francii od služby u dálkových expresů po dopravu nákladních vlaků. »

Lesní železnice přežívají jen ve skanzenuLesní železnice přežívají jen ve skanzenu

24.8.2017 - Horské oblasti Slovenska byly ještě před pár desetiletími propletené úzkorozchodnými železničkami. Po nich do svahů supěly parní či motorové lokomotivky, aby na zpáteční cestě stáhly do údolí těžký náklad dříví. Průzračné potoky a tiše šumící lesy najdete v oblastech Bystřice a Bílé Oravy stále. Slávu železničářů, dřevorubců a jejich nesmrtelné techniky dnes připomíná jen skanzen Kysuckého muzea ve Vychylovce. »

Záplavy v roce 1997: když voda zabíjelaZáplavy v roce 1997: když voda zabíjela

9.8.2017 - Začalo to nenápadně několika bouřkami, které dorazily večer po prosluněném pátku. Následným víkendovým lijákům zpočátku nikdo nevěnoval pozornost. To, co však déšť nakonec přinesl, nečekal nikdo. V některých místech spadlo během tří dnů tolik srážek, co jindy za půl roku. Hladiny Odry a Moravy se zvedly až k úrovni pětisetleté vody. Voda zaplavovala zahrady, silnice, železniční trati a drala se i do domů a bytů. Tak začala v červenci 1997 na Moravě jedna z nejhorších povodní v novodobé historii země. »

Vzpomínka na sutinové železniceVzpomínka na sutinové železnice

26.7.2017 - Mnozí jistě dobře znají dočasné železnice z první poloviny minulého století v podobě úzkorozchodek využívaných při stavbách silnic, přehradních nádrží, ale i cukrovarnické, lomové či lesní dráhy. Téměř na všechny existují dodnes památky ať v podobě skanzenů, různých muzeí nebo zachráněných artefaktů či zbytků drážního tělesa. Jsou ovšem i dočasné železnice, na které by svět nejraději zapomněl a na něž už žádné vzpomínky, vyjma fotografií, snad ani neexistují. Říkalo se jim sutinové železnice. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika