Železničář / Seznam článků
Seznam článků
V ostrovním království vypukla elektrifikační horečka
1.3.2013 - Kolébku železnice – Velkou Británii – čeká po dvaceti letech elektrifikační boom. Během několika let má elektrická trakce ovládnout nejen hlavní trať v západní části země z Londýna do Bristolu, ale i další lokality. Náklady blížící se 10 miliardám liber se přitom mají vrátit nejen formou úspory za drahou naftu, ale i v podobě zvýšeného jízdného od cestujících. »
Vectron dostal volnou cestu do Německa a Polska
11.2.2013 - Nejmodernější lokomotiva firmy Siemens – Vectron – získala krátce před vánočními svátky hodnotný dárek. Po Rumunsku, Polsku a Švédsku byla její střídavá a vícesystémová varianta schválena pro provoz také na německé železniční síti. Zatím nejvýznamnější zakázka však přišla z Polska, když si nákladní dopravce DB Schenker Rail Polska objednal 23 kusů čistě stejnosměrné verze. »
Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu
12.1.2013 - Maroko se brzy stane první africkou zemí s vysokorychlostní železnicí. Ta povede mezi Casablankou a Marrákešem. Pro vládu je další rozvoj dopravní infrastruktury prioritou, plánuje dokonce i výstavbu tunelu pod Gibraltarským průlivem, čímž by vzniklo kolejové spojení černého kontinentu s Evropou. »
Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor
2.1.2013 - Projekty na obnovení železničního spojení mezi bývalou NDR a SRN přijaté v roce 1991 se v případě trasy Berlín – Norimberk chýlí pomalu ke konci. Po 26 letech od schválení bude mít tato stavba dopad i na tranzit přes Českou republiku. Přestože ještě není zcela dokončena, již nyní je spojení mezi Berlínem a Vídní rychlejší přes Norimberk než přes Prahu. »
Veřejnou dopravu v Maďarsku čeká radikální reforma
6.12.2012 - Finančně nákladný systém veřejné dopravy v Maďarsku prodělává další reformní operaci. Ta je sice spojená s určitým omezením provozu, současně má však cestujícím garantovat spojení do nejbližšího regionálního města. Nový zákon navíc z ekologických důvodů vyloženě preferuje železniční dopravu před konkurenční autobusovou. »
Rakouskou infrastrukturu čekají změny hodné obdivu
23.11.2012 - Naši jižní sousedé investují stovky milionů eur ročně do modernizace železniční infrastruktury. A je to také vidět! V letošním roce tak bude zahájen provoz na několika nových tratích. V plném proudu je rovněž přestavba průjezdného hlavního nádraží, na kterém už za pár dní budou pravidelně zastavovat některé regionální vlaky. Pro dálkové spoje se nové nádraží otevře až za rok. »
Jak zabezpečit transverzální dráhu přes Gotthardský masiv
8.11.2012 - Mezi nejvýznamnější a rozhodně i nejzajímavější železniční stavby v Evropě patří nová trať vedoucí přes Gotthardský masiv v Alpách. Dráha vede ve dvou tunelech v délce přes 70 km, což s sebou nese i zvýšené nároky na zabezpečovací zařízení a kontrolu provozu. »
Rakouská železnice ušla za 175 let velký kus cesty
25.10.2012 - Od jízdy prvního parního vlaku na území dnešního Rakouska uplynulo už 175 let. Za tu dobu se železnice u našeho jižního souseda mohutně rozrostla. I po ztrátě velmocenského postavení a dvou světových válkách se stále může chlubit moderní infrastrukturou a špičkovými vlaky. »
Berlínský veletrh InnoTrans ovládly firmy z Asie
11.10.2012 - Výstavní hala číslo devět na berlínském výstavišti byla ve dnech svátku kolejové techniky – veletrhu InnoTrans 2012 – ojedinělá hned nadvakrát. Nejenže se tam nacházela velká společná expozice českých firem, ale především obrovské množství rozsáhlých prezentací čínských společností. Během několika vteřin se tak člověk ocitl v Říši středu a nevycházel z údivu. »
Obnova slovenských vozidel dvacet let od federace
27.9.2012 - Po kolejích na východ od nás jezdí z historických příčin z velké části totožná vozidla jako u nás. Od roku 1993, kdy se spolu s Československem rozdělila i společnost ČSD, se ale postupně projevuje modernizace, takže rozdílů přibývá, a to v elektrické i motorové trakci. »