Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Rhétské dráze pomohou miliony franků směřující na rozvoj
11.11.2015 - Přestože Rhétská dráha v loňském roce oslavila již 125 let od zahájení provozu na prvním úseku mezi Landquartem a Klosters a další kulaté výročí si připomněla letos, kdy uplynula stejná doba od zprovoznění celé železnice až do Davosu, věnuje její vedení velkou pozornost i budoucnosti. V uplynulých letech významně vzrostly investice směřující především na obnovu infrastruktury a vozového parku. A v tomto trendu se pokračuje. »
Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl
10.11.2015 - Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) dosáhl daleko nižšího zisku, než přepokládal ve finančních plánech. Zisk před zdaněním se snížil z 642 milionů eur v 1. pololetí roku 2014 na 391 milionů, což je pokles o 39 procent. Obrat naopak vzrostl o 1,3 % na 20 miliard eur. Vedení společnosti tento slabý výsledek přičítá především letošním stávkám strojvedoucích a nepříznivému počasí. Vlaky na některých místech Německa totiž zastavily orkány a silné bouře. »
Projekt katarského metra sází na pevnou jízdní dráhu
28.10.2015 - V Dauhá, hlavním městě Kataru, vzniká projekt, za který by se nemusel stydět ani Londýn nebo New York – zbrusu nová podzemní dráha fascinujících parametrů. Čtyři linky nového metra budou propojovat centrum města s obchodními a obytnými čtvrtěmi. V centru metro povede pod zemí, na periferii pak na úrovni silnic nebo výše. Při fotbalovém mistrovství světa v roce 2022 má metro zajišťovat propojení mezi jednotlivými stadiony. »
Vietnamskou železnici brzdí korupce i předražené zakázky
27.10.2015 - Železnice ve Vietnamu se delší dobu potýkala s nedostatečným financováním. V posledních deseti letech se ale situace díky 6,5% ročnímu růstu HDP výrazně změnila. Rostoucí ekonomika umožňuje vládě stálou podporu rozvoje dopravy – modernizaci a rozvoj infrastruktury. Zlomovým okamžikem v rozvoji drah se stalo schválení Strategie rozvoje železnic do 2020 s výhledem do 2050. Problémem však je korupce a časté navyšování rozpočtu jednotlivých akcí. »
Švýcaři chystají na trať Albulabahn „railjet“ pro metrový rozchod
14.10.2015 - Jako malý railjet může působit projekt nové netrakční soupravy Rhétské dráhy pro páteřní trať Albulabahn z Churu do St. Moritz. Ucelená souprava komfortních klimatizovaných osobních vozů s množstvím nových služeb, doplněná řídicím vozem a tažená nebo tlačená elektrickou lokomotivou má v příštích letech nahradit starší vozy na lince R/RE Chur – St. Moritz. První z nových souprav mají být uvedeny do provozu na konci roku 2016. »
Krušné hory provrtá německá část VRT Praha – Berlín
23.9.2015 - O nové trati, která má spojit Prahu s Berlínem, se poměrně hlasitě mluví nejen u nás, ale i v Německu. Zejména Sasko má enormní zájem na její výstavbě. Zatímco česká strana zvažuje varianty trasování, Němci mají jasno. Dálková osobní, ale i nákladní doprava opustí labské údolí a nová trať doslova provrtá Krušné hory. Z 36 kilometrů celkové délky povede pětadvacet kilometrů pod masivem. »
Švýcaři přestavují hnací vozidla kvůli tunelu Gotthard
23.9.2015 - Na konci příštího roku bude uveden do provozu nový základový tunel Gotthard, nejdelší železniční stavba tohoto typu na světě. Spolu s tím dopravce SBB připravuje úpravy hnacích vozidel, aby beze zbytku splňovala zvýšené požadavky. U osobní dopravy se to týká 16 jednotek ICN (IC s naklápěcí technikou) a 13 lokomotiv řady Re 460. »
Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky
9.9.2015 - Už za několik měsíců, přesněji v prosinci letošního roku, bude zahájen komerční provoz na nové vysokorychlostní trati spojující Lipsko a Halle s Erfurtem. Jde o další významný dílek velkého projektu Německá jednota 8 (VDE 8), který má spolu s dalšími projekty v Bavorsku umožnit dosáhnout cestovního času 4 hodiny mezi Berlínem a Mnichovem. DB předpokládá, že tímto zkrácením přiláká další cestující do vlaků, a dosáhne tak čtyřicetiprocentního podílu na trhu osobní dopravy mezi oběma velkoměsty. To by bylo dvakrát více než v roce 2012. »
Příměstská trať v Maďarsku se modernizuje už tři roky
9.9.2015 - Extrémně velký počet výluk a nepříjemnosti s přestupováním na náhradní autobusovou dopravu během letních měsíců dělá vrásky na čele nejen cestujícím a železničářům v Česku, ale i v Maďarsku. Maďaři se ale navíc potýkají s jiným problémem. Jde o případ modernizace trati z Budapešti do Esztergomu (Ostřihomi) na severu Maďarska (v jízdním řádu označena jako trať č. 2 MÁV), kde se komplikace kvůli stavebním pracím protahují. »
Na Slovensku zuří cenová válka, ZSSK zrušily několik spojů
26.8.2015 - Železnice Slovenské republiky (ZSSK) se nyní potýkají s řadou problémů, z nichž některé dobře známe i z českého prostředí. Slováci se dostali do cenové války s privátním dopravcem, který začal jezdit na lince Bratislava – Košice, respektive Praha – Košice, a v polovině dubna už kvůli tomu zrušili řadu spojů InterCity mezi slovenskou metropolí a Košicemi. ZSSK navíc musí na základě smlouvy s ministerstvem dopravy od loňského roku zabezpečovat bezplatné přepravy pro velké skupiny cestujících, což znamenalo nárůst nejen spojů, ale i provozního personálu. »