Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Spojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného NěmeckaSpojení z Prahy do Hamburku aneb hledání cesty do sjednoceného Německa

21.10.2015 - Nedlouhá historie přímého vlakového spojení z Prahy do Hamburku je tak trochu příběhem politicky rozdělené Evropy, pádu Berlínské zdi a hledání cest do znovusjednoceného Německa. Jeho rozkvět se datuje právě do období bouřlivých porevolučních změn v tehdejším východním bloku. Do té doby byla taková linka z logických důvodů naprostou utopií. Pojďme se společně podívat na necelé čtvrtstoletí existence tohoto spoje. »

Neveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítěNeveselé dědictví aneb úzká hrdla evropské železniční sítě

7.10.2015 - Evropa srůstá, Evropa bez hranic, starý kontinent zrychluje: popis skutečnosti, nebo jen prázdné marketingové výkřiky, zdobící letáčky evropských dopravců? Jak kdy a jak kde. Ačkoli železnice v celoevropském měřítku opravdu zrychluje (jinou možnost k přežití ani nemá), stále zůstává řada míst na evropské drážní infrastruktuře, která význam sloganů příliš nevystihují. Byť jsou tato úzká hrdla většinou dědictvím dob minulých, Evropa zatím nebyla s to s nimi nic udělat. »

Od nádraží Františka Josefa I. po stanici 21. století aneb proměny železnice v LiberciOd nádraží Františka Josefa I. po stanici 21. století aneb proměny železnice v Liberci

16.9.2015 - Pro slibně se rozvíjející průmysl na severu Čech byla železnice v 19. století velmi důležitá. Region však byl příliš vzdálen od tehdy dobře fungující olomoucko-pražské dráhy. Proto se začala řešit možnost napojení kraje na tuto stavbu, a to v co nejpříhodnější stanici. V roce 1856 byla vydána koncese na výstavbu a provoz parostrojní železnice z Pardubic do Liberce. A právě o tři roky později vyrostlo v Liberci i samotné nádraží. Jeho hlavní dominantou se stala budova postavená v novogotickém slohu podle plánů Franze Riesemanna. »

Traťové lokomotivy pro osobní dopravu v Evropě vymírají. Nastává soumrak velkých dieselů?Traťové lokomotivy pro osobní dopravu v Evropě vymírají. Nastává soumrak velkých dieselů?

2.9.2015 - Velcí hráči na poli osobní železniční dopravy v Evropě v posledních letech hojně omlazují svůj vozidlový park ve všech kategoriích. S jednou výjimkou. Řeč je o kdysi nepostradatelných výkonných motorových lokomotivách pro traťovou službu. Jejich počty rok od roku klesají a objednávky na stroje tohoto určení se u výrobců rozhodně nehromadí. Zdá se, že epocha velkých dieselů v čele osobních spojů končí. Co vyhání tyto mohykány z kolejí Evropy? »

Koncert kladiv, šroubováků i notebooků aneb péče o vozidlový parkKoncert kladiv, šroubováků i notebooků aneb péče o vozidlový park

19.8.2015 - Strojvedoucí odstaví vozidlo v depu a strojmistrovi předá knihu oprav. Pro něj směna končí. Na scénu teď vstupují správkaři a technici, o každou soupravu je totiž potřeba se náležitě postarat. Rozsah opravárenství národního dopravce asi nejlépe dokumentuje právě počet provozovaných vozidel. Je jich přes tři a půl tisíce. To jsou stovky lidí po celé republice, roztáčející dnem i nocí soukolí údržby a oprav, a také stovky milionů korun, které udržení mamutího parku v provozu ročně stojí. »

AVV: oceňovaný pomocník i trn v patěAVV: oceňovaný pomocník i trn v patě

5.8.2015 - AVV, tedy systém automatického vedení vlaku, není žádnou novinkou. Od počátku komerčního nasazení uplynulo v těchto dnech přesně 15 let, počátky jeho vývoje sahají dokonce 50 let zpět. Přesto do určité míry stále vzbuzuje emoce. Někdo jej považuje za zbytečný a preferuje spíše rychlé rozšíření zabezpečovače ETCS, jiný na něj nedá dopustit jako na výtečného pomocníka strojvedoucích s možnostmi, které obyčejný zabezpečovač nenabídne. Jaká budoucnost na AVV čeká? Nastal začátek konce, nebo se naopak ještě rozšíří? »

Léto ve znamení výluk aneb kde se v Česku „operuje“ nejvíceLéto ve znamení výluk aneb kde se v Česku „operuje“ nejvíce

22.7.2015 - Letošní rok se v železniční dopravě zapíše do historie jako rekordní především co do počtu výluk i prostavěných peněz. Správce infrastruktury utratí za stavby nejvíce financí ve své historii a celkově se provoz omezí takřka na sedm set tisíc hodin. Mnohé akce jsou navíc naplánovány na několik měsíců a zásadně tím narušují plynulost dopravy, návaznost a většinou též obraty souprav. Je to určitá daň za modernizaci tuzemských tratí, po nichž se však bude moci jezdit většinou rychleji, vždy určitě pohodlněji a bezpečněji. »

Retronátery aneb nostalgie všedního dneRetronátěry aneb nostalgie všedního dne

1.7.2015 - Virus „retrománie“ zasáhl téměř všechny obory lidské činnosti. Prvky odrážející doby dávno minulé se objevují i na železnici. Tady však spíš než o módní výstřelky jde o připomenutí tradice a hrdosti národního dopravce. V plejádě vozidel reprezentujících České dráhy nátěrem v korporátním designu se proto objevují i stroje v takzvaných retronátěrech. Zpravidla jde o barevná provedení odpovídající stavu po vyrobení či dokumentující některou typickou modifikaci z historie. Zdánlivě triviální převléknutí vozidla do „retrokabátku“ je ale práce nejen pro lakýrníky. Realizaci předchází zkoumání původní dokumentace, stovek snímků a nákresů. »

Obnovovat park pomáhají i evropské dotační operační programyObnovovat park pomáhají i evropské dotační operační programy

10.6.2015 - Cestující to už pomalu berou jako samozřejmost a komfortní vlaky považují za standard. Postupná obnova vozidlového parku Českých drah přitom ročně přijde na miliardy korun. Její rychlejší tempo a ve výsledku i pohodlnější jízdu do značné míry umožňují i dotační programy. Právě díky prostředkům z evropských fondů se v uplynulých letech podařilo pořídit řadu zcela nových vozidel. Jak je to vůbec s čerpáním těchto financí a kam směřovaly? »

Sedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCitySedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCity

27.5.2015 - Od počátku vzbuzovaly emoce. Rychlovlaky, revoluce na kolejích a nová dimenze cestování. Když se zastavily kvůli chybě výrobce, byly častovány přezdívkami jako Italskej zázrak, sázkové kanceláře vypisovaly kurzy, zda dojedou do cíle nebo nikoli. Kolovaly i vtipy na jejich nespolehlivost a „přetechnizovanost“. Posměšky ale zmizely stejně rychle, jako se objevily. Pendolina, o nichž je řeč, se rychle stala jedněmi z nejspolehlivějších a nejvyhledávanějších vlaků u nás. Je tomu už 10 let, co jsou spojována se značkou SuperCity. Jaké roky to byly a co všechno přinesly? »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika