Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Po Pražské spojovací dráze jezdí vlaky 150 let
3.11.2022 - Známé přísloví praví, že i cesta může být cílem. Ano, někdy je skutečně důležitější samotná jízda než její cíl. Na jedno takové místo se teď podíváme. Jedná se o čtyřkilometrovou městskou železniční dráhu v našem hlavním městě, která z devadesáti procent vede po území Prahy 2 a jen pouze pár stovek metrů kolejí leží v oblasti páté městské části.
Z Rakouska k nám přiletěl Modrý blesk
7.10.2022 - Motorizace nezasáhla Rakousko stejně intenzivně jako Československo. Zatímco ČSD si do roku 1939 pořídily přes 600 motorových vozů různého typu, u sousedních BBÖ to byly jen desítky motoráků. Většina z nich patřila do kategorie velkých motorových vozů určených pro spěšné a rychlíkové spoje. Na tento předválečný vývoj navázaly ÖBB po roce 1945, když si u tradičního domácího výrobce SGP AG objednaly sérii dvouvozových motorových jednotek, které si vysloužily pojmenování Blauer Blitz – Modrý blesk. Brány výrobního závodu opustily v roce 1952, tedy před 70 lety.
Před 20 lety řádily v Čechách ničivé povodně
7.9.2022 - Přesně před dvaceti lety, v srpnu 2002, postihly Českou republiku katastrofální záplavy, které si vyžádaly 17 lidských životů a škody v hodnotě zhruba 73 miliard korun, z toho jen na pražském metru sedm miliard. Zasažená byla více než třetina území země, nejvíce živel řádil v jižních, středních a severních Čechách. Velká voda se však nevyhnula ani Moravě, která se tehdy vzpamatovávala z povodní, jež ji zasáhly v roce 1997.
Bílá lady by slavila čtyřicítku
3.8.2022 - Stala se hvězdou lipského jarního mezinárodního veletrhu v roce 1982. Tam se poprvé představila veřejnosti a okamžitě vzbudila velký zájem. Vedle mnoha tradičních výrobků vystavených na kolejišti lipského výstaviště to byla úplná novinka východoněmecké lokomotivky LEW Hans Beimler z Hennigsdorfu. Výjimečnost nové lokomotivy podtrhl nevšední bílý nátěr s dvojicí zalomených červených linií, díky kterému si vysloužila přezdívku Weisse Lady – Bílá lady nebo prostě Bílá dáma. V té době nikdo netušil, že obdivuje máti jedné z nejpočetnějších lokomotivních řad, která se rozjede po celém Německu.
Gotthardští siláci mají tři kulatá výročí
5.7.2022 - Hned trojice výročí významných lokomotivních řad na Gotthardu připadá na rok, který končí dvojkou. Když byl 12. prosince roku 1920 na Gotthardbahn zahájen elektrický provoz z Erstfeldu do Biasci, prodloužený od 6. února 1922 až do Chiassa na italské hranici, potřebovaly SBB své první výkonné elektrické lokomotivy. Náročná horská dráha se sklony přes 26 promile pak prověřovala celé uplynulé století zkušenosti inženýrů při konstrukci stále výkonnějších elektrických lokomotiv, speciálně vyvinutých pro provoz v horách.