Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
585 let od vzniku knihtisku aneb vzpomínka na výrobu Železničáře
5.3.2025 - Dnes už pomalu upadá do zapomnění, ale v dávných dobách se tato převratná novinka používala běžně a byla velmi rozšířená. Knihtisk svého času patřil k základním způsobům mechanického kopírování textů či obrázků. Jeho hlavní přínos spočíval především v rozšiřování nejrůznějších písemností mezi širší vrstvy obyvatel. Knihy vydané v mnoha tištěných exemplářích totiž byly daleko dostupnější a lépe odolaly hrozbě kompletního zániku než unikátní rukopisy. Ve druhé polovině 15. století se rychle rozšířil po celé Evropě a poté i do světa.
Vzestup a pád železniční stanice Bratislava-Nivy
6.2.2025 - Dnes se na jejím místě tyčí moderní výšková budova centrály Všeobecné úverové banky. V minulosti byste tu ale našli pozapomenutou železniční stanici Bratislava-Nivy, známou též pod přezdívkou Malá stanica. V roce 1983 sem vlaky přestaly zajíždět a cestujícím již nesloužila. O rok později se její budova odporoučela k zemi a v roce 1984 byla vytrhána poslední kolej.
Univerzální Sedmička zvládla rychlíky i náklady
9.1.2025 - Poláci jí říkají Sedmička. Poprvé opustila výrobní halu v prosinci 1964. Jejich původ lze hledat ve Velké Británii a ony samy se staly základem pro vývoj dalších elektrických lokomotiv polského původu. Své uplatnění našly především v čele osobních vlaků, rychlíků a expresů, ale koncipovány byly jako univerzální pro všechny druhy vlaků včetně nákladních. Naše oslavenkyně se jmenuje EU 07.
Bardotka přežila milénium a slaví šedesátku
5.12.2024 - Patří k nezaměnitelným a dnes již legendárním strojům. Lokomotiva T 478.1, známější spíše pod přezdívkami Zamračená nebo Bardotka, je považována za jeden z nejzdařilejších strojů z bývalého pražského závodu ČKD. První prototyp brány továrny opustil už v roce 1964, na kolejích se však tato legenda objevuje dodnes, byť již jen příležitostně. Její vznik souvisí s elektrizací hlavních a především motorizací vedlejších tratí na počátku 60. let. Tehdy vyvstala potřeba motorových lokomotiv o výkonu přibližně 1 100 kW, které by dokázaly nahradit parní stroje v čele osobních i nákladních vlaků.
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak vstoupila nejen tato jednotka, ale i tehdejší strojvedoucí Milan Kučera, který vlak při rekordní jízdě vedl.