Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD skončila loni se ziskem 156 milionů korun
Skupina ČD skončila loni se ziskem 156 milionů korun
30.4.2015 – autor: PETR SLONEK
Meziroční zlepšení o více než dvě miliardy a zisk ve výši 156 milionů korun po zdanění. Takový je účet hospodaření Skupiny České dráhy za loňský rok.
Celkové provozní výnosy Skupiny ČD a tržby z hlavní činnosti jsou v porovnání s předchozím rokem na srovnatelné úrovni. V tržbách z hlavní činnosti nastal jednoprocentní růst, který byl pozitivně ovlivněn tržbami v osobní dopravě. Nejvýznamnější úspory v nákladech evidujeme na straně výkonové spotřeby. Ta se meziročně snížila o 950 milionů korun především díky úsporám v trakčních nákladech vlivem nižšího objemu přeprav na straně nákladní dopravy a částečně i snížením cen elektřiny a nafty na trhu.
Zlepšení v osobní dopravě
Osobní doprava dosáhla lepších výsledků, na výsledcích se však podepsala vyšší míra zadlužení kvůli investicím do vozidel, bez nichž by ČD ale v konkurenčním boji neobstály. Do provozu jsme uvedli všech sedm netrakčních jednotek railjet, pokračovaly dodávky modernizovaných osobních vozů pro expresy a rychlíky a převzali jsme všechna regionální vozidla spolufinancovaná z projektů ROP. Vyšší kvalita osobních vlaků se promítla do většího zájmu o přepravu. Loni využilo našich služeb přes 170 milionů cestujících.
„Naším cílem je Skupinu ČD stabilizovat a držet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy. Budeme proto dál usilovat o zvýšení ziskovosti nejdůležitějších společností ČD, a.s., ČD Cargo, a.s., a VUZ, a.s., které tvoří náš hlavní předmět podnikání, a tlačit na maximální efektivitu podpůrných činností v informačních technologiích, opravách a údržbě zajišťovaných dcerami ČD IS, a.s., a DPOV, a.s.,“ říká předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Situaci komplikují výluky a omezení
Letos bude kvůli rekordnímu počtu výluk a omezení dopravy velmi těžké tyto hodnoty udržet. Proto se Skupina ČD zaměří na snížení nákladů, ale zároveň bude usilovat o další zákazníky na těch relacích, kde je dopad výluk menší. Také oslovíme další cestující tam, kde výluky skončí, a České dráhy budou moci nabídnout pohodlnější cestování.
Hospodaření se pozitivně vyvíjelo též v nákladní dopravě. Vlivem ztráty přeprav černého a hnědého uhlí sice meziročně nastalo snížení tržeb o 584 milionů korun, firma však byla ve výsledku ziskovější. ČD Cargo pokračovalo v restrukturalizaci a ušetřilo na provozních a osobních nákladech stovky milionů korun. To znamenalo zisk po zdanění 877 milionů korun, který byl o 100 milionů vyšší než v roce předchozím.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »