Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD skončila loni se ziskem 156 milionů korun
Skupina ČD skončila loni se ziskem 156 milionů korun
30.4.2015 – autor: PETR SLONEK
Meziroční zlepšení o více než dvě miliardy a zisk ve výši 156 milionů korun po zdanění. Takový je účet hospodaření Skupiny České dráhy za loňský rok.

Celkové provozní výnosy Skupiny ČD a tržby z hlavní činnosti jsou v porovnání s předchozím rokem na srovnatelné úrovni. V tržbách z hlavní činnosti nastal jednoprocentní růst, který byl pozitivně ovlivněn tržbami v osobní dopravě. Nejvýznamnější úspory v nákladech evidujeme na straně výkonové spotřeby. Ta se meziročně snížila o 950 milionů korun především díky úsporám v trakčních nákladech vlivem nižšího objemu přeprav na straně nákladní dopravy a částečně i snížením cen elektřiny a nafty na trhu.
Zlepšení v osobní dopravě
Osobní doprava dosáhla lepších výsledků, na výsledcích se však podepsala vyšší míra zadlužení kvůli investicím do vozidel, bez nichž by ČD ale v konkurenčním boji neobstály. Do provozu jsme uvedli všech sedm netrakčních jednotek railjet, pokračovaly dodávky modernizovaných osobních vozů pro expresy a rychlíky a převzali jsme všechna regionální vozidla spolufinancovaná z projektů ROP. Vyšší kvalita osobních vlaků se promítla do většího zájmu o přepravu. Loni využilo našich služeb přes 170 milionů cestujících.
„Naším cílem je Skupinu ČD stabilizovat a držet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy. Budeme proto dál usilovat o zvýšení ziskovosti nejdůležitějších společností ČD, a.s., ČD Cargo, a.s., a VUZ, a.s., které tvoří náš hlavní předmět podnikání, a tlačit na maximální efektivitu podpůrných činností v informačních technologiích, opravách a údržbě zajišťovaných dcerami ČD IS, a.s., a DPOV, a.s.,“ říká předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Situaci komplikují výluky a omezení
Letos bude kvůli rekordnímu počtu výluk a omezení dopravy velmi těžké tyto hodnoty udržet. Proto se Skupina ČD zaměří na snížení nákladů, ale zároveň bude usilovat o další zákazníky na těch relacích, kde je dopad výluk menší. Také oslovíme další cestující tam, kde výluky skončí, a České dráhy budou moci nabídnout pohodlnější cestování.
Hospodaření se pozitivně vyvíjelo též v nákladní dopravě. Vlivem ztráty přeprav černého a hnědého uhlí sice meziročně nastalo snížení tržeb o 584 milionů korun, firma však byla ve výsledku ziskovější. ČD Cargo pokračovalo v restrukturalizaci a ušetřilo na provozních a osobních nákladech stovky milionů korun. To znamenalo zisk po zdanění 877 milionů korun, který byl o 100 milionů vyšší než v roce předchozím.
Další články této rubriky
Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel
27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »