Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Průzkum spokojenosti má zlepšit podmínky pro vozíčkáře

Průzkum spokojenosti má zlepšit podmínky pro vozíčkáře

8.11.2012 – autor: MICHAELA FRIČOVÁ

Specifickou skupinou cestujících ve vlacích Českých drah jsou zdravotně handicapovaní. Národní železniční dopravce myslí i na tyto spoluobčany, a proto výrazně rozšiřuje flotilu bezbariérových vozidel. Za účelem získání dalších podnětů pro vylepšení služeb nyní proběhl internetový průzkum spokojenosti, který se týkal výhradně vozíčkářů.

Průzkum spokojenosti má zlepšit podmínky pro vozíčkáře

Lidé s omezenou schopností pohybu to nemají v běžném životě vůbec lehké. Cesta za rodinou, přáteli, výlet či vyřízení soukromých záležitostí pro ně může znamenat značný problém. Čes-
ké dráhy se přepravě osob se sníženou schopností pohybu dlouhodobě věnují a neustále se snaží takto handicapovaným občanům vycházet vstříc a zlepšovat podmínky pro jejich cestování vlakem. K tomu má přispět i průzkum, který České dráhy realizovaly letos v září přímo mezi svými zákazníky. 

Převažuje spokojenost, ale přišla i kritika

Průzkum byl uskutečněn ve spolupráci s časopisem Vozíčkář, Národní radou zdravotně postižených a Pražskou organizací vozíčkářů. Do výzkumu se zapojilo téměř 200 vozíčkářů, kteří v minulých dvanácti měsících využili služeb ČD a zaslali nám přes internet vyplněný dotazník. Z výsledků výzkumu vyplývá, že tři čtvrtiny vozíčkářů, kteří používají vlaky Českých drah, jsou s přepravou celkově spokojeny. Největší spokojenost je s nákupem jízdenky a s chováním a ochotou personálu ČD (94 %, resp. 91 %). Naopak nejméně byli cestující na vozíku spokojeni s možnostmi nákupu občerstvení ve vlaku (64 %), které někteří z nich hodnotí jako nedostatečné.

Většina cestujících vozíčkářů neponechává svoji cestu náhodě a předem si objednává přepravu. Sedm z deseti vozíčkářů využilo elektronickou objednávku přes internet (69 %), více než pětina cestujících (22 %) si přepravu vyřídila osobně nebo telefonicky přímo na nádraží. Lidé, kteří se zapojili do dotazování, cestují vlakem zpravidla dvakrát až šestkrát do roka (57 %). Více než čtvrtina vozíčkářů (28 %) jezdí vlakem častěji, přibližně jednou až čtyřikrát měsíčně. Ke svým cestám využívají zdravotně handicapovaní nejčastěji vlaky vyšší kategorie, například spoje EuroCity. Na otázku, jaký byl účel jejich cesty, téměř polovina z nich (45 %) odpověděla, že jela na výlet nebo na nějakou kulturní nebo sportovní akci. Druhým nejčastěji uváděným důvodem cesty byla návštěva jejich rodiny, přátel či známých (28 %). Z výsledků výzkumu je patrné, že cestující s omezenou schopností pohybu oceňují změny, které se v posledních letech na dráze uskutečnily, a vnímají péči ze strany ČD a posun k lepšímu. 

Důraz na profesionální přístup zaměstnanců

Samozřejmě se však mezi cestujícími vozíčkáři najdou i tací, kteří mají k cestování výhrady nebo byli se zajištěnou přepravou ze strany ČD zcela nespokojeni. I když je jejich procento relativně nízké (6 %), je třeba se jejich potřebami zabývat a do budoucna se jejich připomínkami přinejmenším inspirovat. Nejvíce výhrad měli cestující k prostředí, ve kterém musí vozíčkáři cestovat, které považují mnohdy až za nedůstojné. Další výtky se týkaly nepřistavení vagonu nebo plošiny, přestože byla objednána. Kritika mířila i na neochotu či neprofesionální přístup pracovníků obsluhujících plošinu či přímo nefunkčnost plošiny, případně její kvalitu.

A co by chtěli vozíčkáři především zlepšit na našich službách? Necelá čtvrtina cestujících na vozíku (23 %) by si přála více bezbariérových vozů a míst určených pro vozíčkáře. Častěji se zde také objevily požadavky na zajištění přepravy bez nutnosti jejího objednávání předem, což někteří vozíčkáři vnímají jako určitý druh diskriminace. Prostor pro zlepšení vidí cestující také v poskytovaném pohodlí ve vlacích, funkčnosti plošin a kvalifikovaném a dobře proškoleném personálu, který jim pomůže cestu lépe zvládnout. Všechny podněty, které vzešly z průzkumu, chtějí České dráhy využít pro další zkvalitňování služeb na úseku osobní přepravy tak, aby spokojených zákazníků postupně přibývalo. 

BEZBARIÉROVÉ SPOJE

České dráhy neustále rozšiřují a zkvalitňují cestování pro vozíčkáře. Markantně je to vidět u bezbariérových spojů označených v jízdních řádech. Zatímco na počátku 90. let šlo o několik jednotlivých dálkových vlaků (16 spojů) a za deset let tento počet stoupl jen na více než stovku vlaků (124 spojů), v posledním desetiletí se situace podstatně změnila. Každý rok nyní přibývají stovky bezbariérových spojů a desítky bezbariérových vozidel. V novém jízdním řádu, který začne platit 9. prosince 2012, vzroste počet těchto spojů na 3 989, zatímco loni v prosinci to bylo 3 237 spojů. Nárůst o 752 vlaků představuje zvýšení asi o 23 procent! Stalo se tak mimo jiné díky uvedení mnoha modernizovaných a nových vozů a souprav, například RegioSharků, RegioPanterů, Regionov, CityElefantů i jednotek Regio-Shuttle RS1. Nástupní a výstupní plošiny pro vozíčkáře mají i řídicí vozy přezdívané Sysel.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika