Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

16.9.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Vývojáři Českých drah začali nedávno testovat novou mobilní aplikaci ČD Komunikátor určenou provozním zaměstnancům. Díky ní by měl výrazně zrychlit tok informací mezi vlakovými četami a dispečinkem Českých drah. A personál, který vše zkouší, si zatím systém chválí.

ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

Pryč by měly být doby, kdy se vlakové čety marně pokoušely dovolat z vlaku a informovat dispečinky o mimořádnosti na vlaku či si jen cokoli ověřit. Změny však nesouvisí s postupným pokrýváním celého území datovým signálem, ale s faktem, že specialisté Českých drah vyvinuli chatovací aplikaci ČD Komunikátor. Ta by měla výrazně zrychlit komunikaci mezi provozními zaměstnanci, respektive rychlejší předání informací cestujícím. Systém má za sebou první zátěžové testy a podle informací, které jsme zjistili přímo v terénu, panuje s „apkou“ spokojenost. Samozřejmě, některé maličkosti musí vývojáři ještě vyladit. 

„Vyhodnocovali jsme rychlost zprávy a automatické odezvy, kvalitu pokrytí a prostupnost serveru. Snažili jsme testovat systém zátěžově, tedy v co možná největším počtu lidí a soustředili jsme se zejména na úseky, kde není kvalitní pokrytí datovým i hlasovým signálem mobilních operátorů,“ vysvětlil Ondřej Málek, supervizor z Regionálního pracoviště Zákaznického personálu ČD v Brně. Sám se zapojil do zkoušení, stejně jako několik desítek jeho kolegů z celé republiky. „Jsem příjemně překvapený, protože i v úsecích, kde byl signál mizerný, aplikace odezvu vykazovala,“ dodal Málek. Systém je totiž nastaven tak, že v případě poklesu datového signálu informaci zakóduje do formy SMS zprávy a odešle ji po husté hlasové síti, na které esemesky „běhají“. Tento kombinovaný způsob podání by měl zajistit devětadevadesátiprocentní úspěšnost.

S tužkou v ruce

Uživatel si může v aplikaci vybrat z pěti hlavních témat a konkretizujících podtémat. Systém následně automaticky vyhledá adresáty. Základem jsou kategorie: Chci pomoc, Chci informaci, Dávám na vědomí nebo Jsem v nebezpečí. Pak stačí, aby uživatel vyplnil několik požadovaných údajů, a za pár sekund má k dispozici ucelenou informaci připravenou k odeslání. Oznámení o příchozí zprávě je doprovázeno akustickým signálem. Systém navíc odešle i zprávu o doručení a kromě toho se zaměstnanec dozví, zda byla jeho informace i přečtena. Testovači si tedy zapisovali konkrétní úseky, čas odeslání prvního požadavku a čas přijetí zprávy, případě i příjem odezvy buď ze serveru anebo přímo od dispečera. „K tomu jsem si dělal poznámky o kvalitě signálu. V případě, že jsem zaznamenal nějaké větší prodlevy, zapsal jsem si to. V okamžiku, kdy jsem nebyl na datovém signálu, ale fungoval hlasový, byla odezva navlas stejná,“ zhodnotil Málek s tím, že po celodenním testování výsledky od všech kolegů na Brněnsku posbíral a odeslal vývojářům.

Převládá spokojenost

Přestože většina nedostatků byla autory aplikace a některými zaměstnanci vyřešena „laboratorně“ v kancelářích, některé drobné problémy se v běžném pracovním prostředí přeci jen dostavily. „Šlo o to, že nám chodily zprávy, které nám chodit neměly,“ zmínil zaměstnanec brněnského RP ZAP. Test ukázal, že v 98 procentech případů se s menší či větší prodlevou úspěšně komunikovalo, ve zbylých dvou procentech provedou vývojáři šetření, zda bylo konkrétní místo v daném čase pokryto signálem. České dráhy počítají, že jako první se do projektu elektronizace provozní a krizové komunikace připojí vlakové čety, dispečink dopravce a kontaktní centrum. Později by měli následovat i třeba strojvedoucí. Projekt je napojen na informační systém pro podporu operativního řízení DISOD. „Respektuje tedy trasu vlaku a konkrétní čety. Pilotní testování se rozběhne v září,“ řekl jeden z jeho tvůrců Roman Menc, web manager společnosti ČD.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Cyklisté se vrátili do vlaků Českých drahCyklisté se vrátili do vlaků Českých drah

24.6.2022 - Po dvou letech, kdy cestování výrazně ovlivňovala protiepidemická opatření, se do vlaků Českých drah ve velkém vrátili i turisté s jízdními koly. Jejich přeprava na jaře prakticky dosáhla úrovně roku 2019, tedy před vypuknutí… »

Prahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva NorticaPrahu s Vídní přes Gmünd spojí Silva Nortica

22.6.2022 - České dráhy ve spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB letos obnoví přímé vlakové spojení mezi Prahou a Vídní po historické trati Františka Josefa přes Tábor. Jeden pár vlaků v pracovní dny a také dva páry o víkendech propojí… »

Chystá se další Léto na BechyňceChystá se další Léto na Bechyňce

20.6.2022 - Po naší první elektrifikované trati budou o sobotách od 2. července do 27. srpna opět jezdit historické elektrické vlaky vedené lokomotivou, které se říká Bobinka. A pokud se podaří včas dokončit rozsáhlou opravu motorů a osadit… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika