Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

16.9.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Vývojáři Českých drah začali nedávno testovat novou mobilní aplikaci ČD Komunikátor určenou provozním zaměstnancům. Díky ní by měl výrazně zrychlit tok informací mezi vlakovými četami a dispečinkem Českých drah. A personál, který vše zkouší, si zatím systém chválí.

ČD testují novou aplikaci pro zaměstnance

Pryč by měly být doby, kdy se vlakové čety marně pokoušely dovolat z vlaku a informovat dispečinky o mimořádnosti na vlaku či si jen cokoli ověřit. Změny však nesouvisí s postupným pokrýváním celého území datovým signálem, ale s faktem, že specialisté Českých drah vyvinuli chatovací aplikaci ČD Komunikátor. Ta by měla výrazně zrychlit komunikaci mezi provozními zaměstnanci, respektive rychlejší předání informací cestujícím. Systém má za sebou první zátěžové testy a podle informací, které jsme zjistili přímo v terénu, panuje s „apkou“ spokojenost. Samozřejmě, některé maličkosti musí vývojáři ještě vyladit. 

„Vyhodnocovali jsme rychlost zprávy a automatické odezvy, kvalitu pokrytí a prostupnost serveru. Snažili jsme testovat systém zátěžově, tedy v co možná největším počtu lidí a soustředili jsme se zejména na úseky, kde není kvalitní pokrytí datovým i hlasovým signálem mobilních operátorů,“ vysvětlil Ondřej Málek, supervizor z Regionálního pracoviště Zákaznického personálu ČD v Brně. Sám se zapojil do zkoušení, stejně jako několik desítek jeho kolegů z celé republiky. „Jsem příjemně překvapený, protože i v úsecích, kde byl signál mizerný, aplikace odezvu vykazovala,“ dodal Málek. Systém je totiž nastaven tak, že v případě poklesu datového signálu informaci zakóduje do formy SMS zprávy a odešle ji po husté hlasové síti, na které esemesky „běhají“. Tento kombinovaný způsob podání by měl zajistit devětadevadesátiprocentní úspěšnost.

S tužkou v ruce

Uživatel si může v aplikaci vybrat z pěti hlavních témat a konkretizujících podtémat. Systém následně automaticky vyhledá adresáty. Základem jsou kategorie: Chci pomoc, Chci informaci, Dávám na vědomí nebo Jsem v nebezpečí. Pak stačí, aby uživatel vyplnil několik požadovaných údajů, a za pár sekund má k dispozici ucelenou informaci připravenou k odeslání. Oznámení o příchozí zprávě je doprovázeno akustickým signálem. Systém navíc odešle i zprávu o doručení a kromě toho se zaměstnanec dozví, zda byla jeho informace i přečtena. Testovači si tedy zapisovali konkrétní úseky, čas odeslání prvního požadavku a čas přijetí zprávy, případě i příjem odezvy buď ze serveru anebo přímo od dispečera. „K tomu jsem si dělal poznámky o kvalitě signálu. V případě, že jsem zaznamenal nějaké větší prodlevy, zapsal jsem si to. V okamžiku, kdy jsem nebyl na datovém signálu, ale fungoval hlasový, byla odezva navlas stejná,“ zhodnotil Málek s tím, že po celodenním testování výsledky od všech kolegů na Brněnsku posbíral a odeslal vývojářům.

Převládá spokojenost

Přestože většina nedostatků byla autory aplikace a některými zaměstnanci vyřešena „laboratorně“ v kancelářích, některé drobné problémy se v běžném pracovním prostředí přeci jen dostavily. „Šlo o to, že nám chodily zprávy, které nám chodit neměly,“ zmínil zaměstnanec brněnského RP ZAP. Test ukázal, že v 98 procentech případů se s menší či větší prodlevou úspěšně komunikovalo, ve zbylých dvou procentech provedou vývojáři šetření, zda bylo konkrétní místo v daném čase pokryto signálem. České dráhy počítají, že jako první se do projektu elektronizace provozní a krizové komunikace připojí vlakové čety, dispečink dopravce a kontaktní centrum. Později by měli následovat i třeba strojvedoucí. Projekt je napojen na informační systém pro podporu operativního řízení DISOD. „Respektuje tedy trasu vlaku a konkrétní čety. Pilotní testování se rozběhne v září,“ řekl jeden z jeho tvůrců Roman Menc, web manager společnosti ČD.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika