Železničář / Téma / Vlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanci
Vlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanci
6.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Začátkem devadesátých let se v aglomeraci západoněmeckého Karlsruhe podařilo úspěšně prosadit do života projekt dvousystémové městské tramvaje, která navazuje na železnici bez zbytečných přestupů. Později se objevily další podobné projekty i v dalších městech, například v Saarbrückenu, Chemnitzu či Kasselu, ale také ve francouzském Mulhouse a dalších regionech Francie. Systém, který dostal anglické pojmenování Tram-Train, se u nás ujal pod názvem vlakotramvaj.
Problematika systému vlakotramvaje, neboli systému Tram-Train, je poměrně složitá už jen proto, že spojuje dva systémy donedávna fungující separátně. Tím jsou myšlena železniční a tramvajová vozidla. Jsou ale známé případy, kdy byly kolejové sítě některých tramvajových provozů využívány pro převoz nákladních železničních vozů. Šlo zpravidla o dvounápravové nákladní vagony, které byly v dobách minulých přepravovány po síti městských tramvají bez jakýchkoli parametrů pasivní bezpečnosti.
Chcete-li si přečíst i tento zajímavý a nezkrácený článek, tištěnou verzi Železničáře si můžete objednat na Balikova@gr.cd.cz.
Další články této rubriky
Řada 460 končí, začíná éra RegioPanterů
21.4.2024 - Příběh jednotek řady 460 ukázkově odráží marnost doby svého vzniku. Je to příběh neustálého prodlužování vývoje, výrobních kompromisů, neochoty výrobce a koncepční i technologické zastaralosti už v době vzniku, jež… »
Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?
24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových… »
Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí
25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety… »