Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Téma / JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

19.11.2019 – autor: JOSEF HOLEK S VYUŽITÍM TZ

Úderem půlnoci mezi 14. a 15. prosincem 2019 vstoupí v platnost nový jízdní řád pro rok 2020. České dráhy již představily nejvýraznější novinky dálkové vnitrostátní a mezinárodní dopravy. Zejména díky větší objednávce dopravní obslužnosti a úspěšné spolupráci se zahraničními partnery se nabídka dále rozšíří. Například do Berlína vyjede railjet, více vlaků zavítá i do Polska a Rakouska. Nové rychlíky vyrazí i z Prahy do Třeboně a Českých Velenic. Co dalšího ČD chystají?

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

Více vnitrostátních rychlíků včetně nových spojení Prahy a jižních Čech, další pár expresů ze severní Moravy do Vídně, ale i railjet do Berlína. To jsou jen některé novinky v dálkové osobní dopravě pod hlavičkou Českých drah, které začnou platit 15. prosince. Za změnami na vnitrostátních a mezinárodních linkách nehledejme jen aktivní jednání se zahraničními partnery a potvrzení pozice důležitého hráče v mezistátní dopravě, ale i dlouhodobě rostoucí počet cestujících. Jen v letošním prvním půlroce přibylo ČD 2,2 milionu cestujících a ve srovnání s rokem 2010 využívá služby dopravce ročně dokonce přes 17 milionů osob navíc.

„Novinkou bude přímé vlakové spojení Prahy s lázněmi Třeboň a s jihočeskou pohraniční stanicí České Velenice, odkud je možné pokračovat dál do Rakouska. Díky objednávce Plzeňského kraje pojede více přímých vlaků mezi Klatovy a Prahou, dodatečné spoje zamíří na linky mezi Prahou a Jihočeským nebo Ústeckým krajem, a také mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi,“ připomněl Petr Vondráček, ředitel odboru dálkové dopravy ČD. „Rozšíření nabídky na několika vnitro­státních linkách připravujeme na základě objednávky ministerstva dopravy a některých regionů,“ doplnil.

Posílené expresy na Jih

Třeboň a České Velenice získají přímé rychlíkové spojení s Prahou po několika letech. Rychlíky Lužnice obslouží tuto trať každým směrem až čtyřikrát denně a doba jízdy bude přibližně 2 hodiny a 20 minut.  Například cesta autobusem z okraje Prahy do Třeboně dnes trvá 2 a půl hodiny a po započítání cesty metrem do centra je ještě přibližně o 20 minut delší. Vlak se tak stane komfortnější a hlavně rychlejší alternativou.

To však není v případě spojení metropole s jihem Čech vše. U spojů linky R 17 dojde k některým vzájemným výměnám v časech jízdy rychlíků Vltava (Praha – České Budějovice) a Lužnice (Praha – České Velenice). Spoje Vltava mezi Prahou a Budějovicemi navíc zrychlí přibližně o 7 minut. Vedle prodloužení rychlíků Lužnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic se rozšíří také rozsah provozu vlaků Vltava mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. „Více jízd nabídnou také Jižní expresy. Do jejich souprav budou v jízdním řádu 2020 postupně zařazeny modernizované vozy 1. třídy s bistrem, které poskytnou širší nabídku občerstvení. Jižní expresy budou také ve větší míře posilovány o dodatečné vozy mezi Českými Budějovicemi a Prahou,“ uvedl Vondráček. Část Jižních expresů zajíždí až do rakouského Lince, naopak ve Velenicích je možné přestoupit na vlaky ÖBB mířící do Vídně. Počet jízd se rozšíří rovněž u rychlíků Rožmberk linky R 11 mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi. Některé z nich jezdily pouze ve vybrané dny v týdnu, nově pojedou každý den. 

Zastaví častěji

Novinky cestující čekají i na západě Čech. V jízdním řádu zaujme více přímých vlaků mezi Prahou a Klatovy a jejich zrychlení. Cestující z Klatov do Prahy ušetří 15 minut, v opačném směru 11 minut – doba jízdy z centra Pošumaví do Prahy tak bude trvat jen 2 hodiny a 17 minut, opačným směrem 2 hodiny a 15 minut. Vlaky tu začnou významně konkurovat autobusům. Ty totiž potřebují stejný čas jen na jízdu k okraji Prahy (typicky Zličín). Pokud chcete do centra, musíte přidat dalších 20 až 30 minut v metru.

Určitých změn doznají i Západní expresy mezi Prahou, Plzní a Chebem – ČD vypraví nové večerní vlaky v obou směrech. Z Chebu nový spoj vyrazí ve 20:33, z Plzně ve 22:00 a do Prahy přijede ve 23:20. Naopak z Prahy vyjede expres ve 22:39 a jízdu ukončí v Plzni tři minuty před půlnocí. Zmíněné vlaky zastaví i v Hořovicích a Rokycanech. Tyto stanice expresy běžně projíždí. Místní tak získají možnost lepšího spojení v případě pozdního návratu ze zaměstnání či kulturní akce v hlavním městě.

Pohodlněji na sever

Nového večerního spojení se dočkají cestující na severu Čech. Z Děčína do Prahy bude poslední večerní rychlík jezdit každý den až ve 21:46, příjezd do Prahy je naplánován na 23:34. Spoj již v současném jízdním řádu existuje, nicméně jezdí jen v neděli. Dojíždění z Ústeckého kraje do práce v metropoli dále posílí nový rychlík na lince Teplice v Čechách (4:57) – Praha (6:36), který zastaví také v Ústí nad Labem, Lovosicích a v Roudnici nad Labem.  Zjednoduší se i večerní návraty díky novým vlakům Praha (21:34) – Teplice v Čechách (23:11) a Praha (22:34) – Ústí nad Labem (23:49). Oba tyto vlaky zastaví také v Roudnici nad Labem a Lovosicích. Na těchto dodatečných spojích budou využity i komfortní soupravy z expresů kategorie EuroCity (EC). V pracovní dny se zkrátí interval mezi rychlíky linky R 20 doplněním tří párů vlaků v úseku Praha – Ústí nad Labem, resp. Děčín.

Nové komfortní vagony se objeví i na lince R 20 (Praha – Ústí nad Labem – Děčín). Půjde o první generaci vozů InterCity (IC), kdy jsou v 1. třídě elektrické zásuvky pro napájení elektroniky a také nové sedačky a u každého místa individuální sklopný stolek. Vozy 2. třídy pak mají kombinované uspořádání s oddíly pouze se 6 individuálními sedačkami místo lavic s 8 místy v kupé a velkoprostorovou částí, kde jsou stejně jako v 1. třídě pouze 3 místa na šířku vozu.

Na Vindoboně railjet

Významně se změní i nabídka spojů z ČR do Polska, Rakouska a na Slovensko. „I pro jízdní řád 2020 se nám díky aktivnímu jednání se zahraničními partnery podařilo potvrdit pozici důležitého hráče v mezistátní dopravě ve střední Evropě. Naše souprava railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj ze Štýrškého Hradce (Grazu) přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českem a Polskem,“ připomněl nejvýznamnější změny v mezinárodní dopravě Radek Dvořák, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod.

Nové přímé spojení railjet Vindobona však nevyjede už v prosinci, ale až příští rok v květnu. Zajistí přímé spojení rakouského Grazu a Vídně s německými Drážďany a Berlínem a zároveň doplní přímé spojení Budapešti, Bratislavy a Brna s německými městy, kde je možný přestup na rychlovlaky do západní Evropy. Spoj pojede v trase Štýrský Hradec (10:26) – Berlín (21:54/6:17) – Štýrský Hradec (17:33) a v pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku Praha – Brno – Praha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví.

S Galicijí do Polska

O jeden pár vlaků navíc pojede také ze severní Moravy přes Břeclav do Vídně. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede v trase současného expresu Helfštýn Bohumín – Břeclav a zpět a v Rakousku bude pokračovat až do Štýrského Hradce. V opačném směru z jihu na sever pojede v trase vnitrostátního expresu Helfštýn nově vlak EC Sobieski (Vídeň – Gdyně) a v dosavadní trase tohoto vlaku pojede nový spoj Porta Moravica. Obyvatelé severní Moravy tak budou mít k dispozici už čtyři páry přímých vlaků do Vídně a jeden z nich až z jižního Rakouska. Porta Moravica bude pokračovat do Krakova a Přemyšle, na hranice s Ukrajinou. V tomto uzlu bude možné přestoupit na vlaky do Lvova a Kyjeva (a z Kyjeva dále na Balkán, atp.)

Dalším novým vlakem mířícím do Polska bude rychlík Galicija. Vyjede ráno (6:10) z Ostravy-Svinova směr Krakov a Přemyšl (13:19). Na cestu zpět vyrazí ve 14:40, Svinova dosáhne ve 21:51. Změna se týká také vlaku EC Báthory (nyní Budapešť – Břeclav – Ostrava – Varšava), který nově pojede až z Terespolu, pohraniční stanice na polsko-běloruských hranicích.

Naopak na Slovensku nabídka spojů mírně klesne. Většina Valašských expresů bude končit už za hranicemi v Púchově, a budou tak navazovat na vnitrostátní vlaky do Žiliny a Košic. Změna je vyvolána modernizací trati mezi Púchovem a Žilinou. Zrušen bude navíc sezonní, noční expresní spoj EN Bohemia (Praha – Košice).

Další novinky

●  Nynější spoj EC Porta Bohemica Praha – Lipsko – Praha bude zkrácen jen na úsek Praha – Děčín – Praha

●  Pro letní turistickou sezonu České dráhy vyjednávaly s polským partnerem o vedení dalších přímých sezonních vlaků k Baltskému moři, a to například do Svinoústí nebo Kolobřehu

●  Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš, a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4

Další články této rubriky

Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?

24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových… »

Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejíElektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí

25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety… »

Na lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádražíNa lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádraží

21.1.2024 - Na lyže se v tuzemských podmínkách jezdí většinou autem. Má to své nesporné výhody, ale též pár nevýhod – zejména stran samotného výjezdu do hor ve společnosti řidičů, kteří svůj vůz na sněhu příliš neovládají, a… »

 

Všechny články rubriky Téma

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika