Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Téma / Jízdní řád 2022: České dráhy nasadí nová vozidla

Jízdní řád 2022: České dráhy nasadí nová vozidla

9.12.2021 – autor: JOSEF HOLEK, PETR POŠTA

Nový jízdní řád bude ve znamení postupného nasazování zcela nových anebo modernizovaných vozidel. Obecně vzato, jízdní řády se v řadě krajů příliš nezmění, rozsah dopravy bude více či méně zachován, v některých regionech dokonce vzroste. Přinášíme přehled nejdůležitějších změn.

Jízdní řád 2022: České dráhy nasadí nová vozidla

Push-pully, RegioPanteři, RegioSpideři a jednotky GTW. To je nová anebo modernizovaná technika Českých drah, která vtrhne na tuzemskou železniční síť se začátkem platnosti nového jízdního řádu. Platit začíná úderem půlnoci 12. prosince 2021. České dráhy budou v jízdním řádu 2022 vypravovat denně v průměru 6 783 spojů osobní dopravy. Vlaky ujedou během platnosti nového grafikonu přibližně 118 milionů kilometrů. Nabídka spojení s přestupy zůstává zachována. Jak se změny projeví v jednotlivých regionech?

Praha a Středočeský kraj
Středočeský krajský úřad se rozhodl neobjednat provoz vlaků na tratích z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova, z Vraňan do Lužce nad Vltavou, z Rakovníka do Kralovic u Rakovníka, dále z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem, z Vlašimi do Trhového Štěpánova a víkendové letní vlaky v úseku Zlonice – Straškov. Na dalších tratích bude provoz částečně omezen. Mluvíme například o úsecích Pečky – Kouřim anebo Mladá Boleslav hl. n. – Mělník. Zásadní snížení počtu vlaků je nutné očekávat v pracovní dny i v úseku Čisovice – Dobříš. Objednány nejsou ani vlaky nočního víkendového rozjezdu v 02.30 z Prahy hl. n. ČD navíc opouští linku L4 z Mladé Boleslavi do Rumburku.  
Mezi Nymburkem a Jičínem by měly vlaky nově zrychlit o 5–15 minut.  V rámci zkušebního provozu budou v roce 2022 nasazena na většině vlaků na Kralupsku vozidla Stadler RS1 (RegioSpider).

Pardubický kraj
Nový jízdní řád reaguje především na změny v dálkové dopravě v souvislosti s výlukami na koridoru mezi Prahou, Českou Třebovou a Brnem. Rozsah dopravy zůstává na stejné úrovni. Regionální doprava bude dotčena řadou výluk, vlaky tedy budou na řadě míst nahrazeny autobusy (například mezi Chocní a Českou Třebovou či Pardubicemi a Stéblovou).
S ohledem na změny časových poloh rychlíků zastavujících v Přelouči a osobních vlaků Kolín ‒ Pardubice bylo nutno přistoupit k úpravám časových poloh vlaků do a z Heřmanova Městce. Cílem je zajištění návaznosti na spoje do a z Prahy.
Díky zastavení expresů linek Ex1 a Ex2 v Chocni je na trati Choceň ‒ Litomyšl možné se vrátit k původnímu jízdnímu řádu platnému před 6. 4. 2021, kdy začaly platit v souvislosti s výlukami nové jízdní řády. Vznikají tak výhodné přestupy na dálkové i regionální vlaky.
Rychlíky Svitava se budou ve Svitavách opět potkávat okolo celé hodiny, takže na trati směr Polička opět pojedou vlaky tak, že odjedou krátce po celé ze Svitav a za necelou hodinu dorazí do Pusté Kamenice, aby o další hodinu později přijely do Svitav k přípojným rychlíkům. Novinkou jsou i letos zavedené sezonní víkendové vlaky Rychmburk.

Královéhradecký kraj
ČD budou provozovat dopravu na základě nové desetileté smlouvy, v níž obhájily provoz regionálních vlaků na všech tratích kromě trati 030 Jaroměř – Stará Paka. Nově ČD zajistí dopravní obslužnost mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou a mezi Starou Pakou a Lomnicí nad Popelkou.  
Ve Starkoči se budou spojovat vlaky z Broumova a Svobody nad Úpou a 7x denně zajistí spojení s krajským městem.
Spěšné vlaky Hradec Králové – Trutnov pojedou nově až do Svobody nad Úpou a ve špičce prac. dne bude posílena doprava mezi Hradcem Kr. a Týništěm nad Orlicí včetně návazností do Doudleb n. O.
Královéhradecký a Pardubický kraj od 12. prosince změní ceník jízdného ve veřejné regionální dopravě. Hlavním důvodem změny je snaha nepřistupovat k plošnému omezování autobusových a vlakových spojů v obou regionech. Kraje tím reagují i na zdražování pohonných hmot, energií a dalších nákladů. Zdražení je v řádech korun.

Liberecký kraj
Osobní vlaky na trati z Mladé Boleslavi do Rumburku nově zajistí dopravce Die Länderbahn, osobní vlaky ze Staré Paky do Jaroměře pak Arriva. ČD naopak zajistí osobní dopravu mezi Starou Pakou a Lomnicí nad Popelkou.

Ústecký kraj
Na tratích, kde zajišťují regionální dopravu ČD, nedochází ke snížení rozsahu osobní dopravy. V období od začátku dubna do konce října pojede o víkendech a svátcích vlak Letní kometa, o adventních víkendech Vánoční kometa. Zůstávají i sezonní cyklovlaky mezi Děčínem, Mikulášovicemi a Rumburkem.
Od 26. června 2022 do února 2023 bude výluka mezi Děčínem a saským Bad Schandau. Kvůli tomu se upraví odjezdy linky U28 (Děčín – Bad Schandau – Dolní Poustevna – Rumburk).

Karlovarský kraj
Jízdní řád na Karlovarsku nepřináší významnější novinky. Stále zůstává v provozu nedávno spuštěná mezikrajská linka spěšných vlaků mezi Karlovými Vary a Plzní. Na ni ČD nasazují nové elektrické jednotky RegioPanter. Vlaky na této lince jezdí ve dvouhodinovém taktu a částečně nahradily motorové jednotky RegioShark, které jsou více využity na neelektri­fikovaných tratích v regionu.

Plzeňský kraj
Na novou linku Plzeňského kraje P2 (Beroun – Plzeň – Klatovy) bude nasazeno 11 zcela nových elektrických jednotek RegioPanter. Převážně na trať z Plzně do Žihle České dráhy nasadí moderní motorové vozy Stadler RS1 RegioSpider.
Od dubna 2022 bude v provozu nová zastávka Plzeň-Slovany. Zastavovat zde budou osobní a spěšné vlaky. Naopak přestane fungovat stanice Plzeň-Koterov.
Jihočeský kraj
Jízdní řád na jihu Čech nedozná velkých změn. To však neplatí o technice. ČD na regionální elektrifikované tratě budou průběžně nasazovat deset nových RegioPanterů. Přednostně zajistí všechny vlaky mezi Strakonicemi, Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. Dále vyjedou i na trasy z Budějovic do Písku, do Tábora, do Veselí nad Lužnicí a Jindřichova Hradce anebo do Horního Dvořiště. Soupravy klasické stavby zůstanou v tomto případě jen pro spoje vedené z a do Lipna nad Vltavou. Regio­Pantery se ale přece jen na Lipence objeví, ovšem jen ve zkušebním provozu.
Příští rok by měly být dokončeny stavební práce mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Kvůli tomu zanikne stanice Roudná, naopak již vyrůstá nová –  Mysl­kovice. Práce by měly skončit v listopadu 2022.

Kraj Vysočina
Na všech provozovaných tratích v Kraji Vysočina se koncepce jízdního řádu prakticky nemění a dochází pouze k úpravám časových poloh jednotlivých vlaků.
Cestující z Vysočiny budou moci využívat novou zastávku Ostopovice mezi Střelicemi a Brnem-Horními Heršpicemi v sousedním Jihomoravském kraji. Zastaví tu vybrané vlaky linky S4. Zároveň bude rozšířen integrovaný systém VDV o některé úseky do sousedního Středočeského a Jihočeského kraje.


Olomoucký kraj
Se zahájením nového jízdního řádu se v provozu objeví více motorových jednotek řady 848. Stadlery GTW budou postupně nasazeny na trať z Olomouce do Senice na Hané a Drahanovic, ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníků, zároveň i na polovinu spojů z Lipové Lázní do Javorníka ve Slezsku. Poslední vozidla se objeví na trati z Olomouce do Moravského Berouna. Oproti jednotkám, se kterými se cestující v regionu již mohli seznámit při nasazení vozidel ve zkušebním provozu, se jedná o vozy po provedené kompletní modernizaci.   
S ohledem na postupné otvírání zmodernizovaných úseků bude o letních prázdninách nově zaveden spoj pouze na patnáctikilometrovém úseku z Olomouce do Šternberka, a to v elektrické trakci. Vlak s odjezdem z Olomouce hl. n. v 18.00 a v opačném směru ze Šternberka v 18.20 pojede pouze v pátek a v sobotu. Poprvé se tak budou moci obyvatelé olomouckého regionu svézt v tomto úseku moderní elektrickou jednotkou řady 640 RegioPanter. Po dokončení elektrifikace v následujících letech budou jezdit na celé trati Olomouc ‒ Šternberk ‒ Šumperk.

Zlínský kraj
Rozsah dopravy zajišťované ve Zlínském kraji Českými drahami zůstává na stejné úrovni jako letos. Na jednotlivých tratích dojde jen k drobným změnám, nejčastěji úpravě datumových omezení u některých spojů. Zastávka Rajnochovice bude přejmenována na Podhradní Lhotu.

Jihomoravský kraj
Po celou dobu platnosti jízdního řádu bude v souvislosti s výlukovou činností zastaven provoz v úseku Brno hl. n. – Blansko a zavedena náhradní doprava, která bude zajištěna po několika linkách.
Opětovně budou zavedeny víkendové noční vlaky z Brna do řady měst v kraji.
S ohledem na dlouhodobou výluku na přeshraniční trase Lanžhot – Kúty jsou na našem území zrušeny bez náhrady všechny osobní vlaky. Cestující z Břeclavi využijí autobusovou linku 572 IDS JMK, ostatní budou muset přejet hranici dálkovými vlaky.

Moravskoslezský kraj
Zatímco ve většině krajů jsou změny pouze minimální, Moravskoslezský kraj se trendu vymyká. Absolutní novinkou je nasazení zcela nových, patrových push-pullů na linku z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm.
Dále se změní takt mezi Ostravou, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm, a to o plus třicet minut. Tím pádem bude možné v Ostravě-Kunčicích okamžitě přestoupit na osobní vlaky linky S1 (Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín). V souvislosti s tímto dojde k časovému posunu o 30 minut i u základního taktu osobních vlaků linky S5 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice. Změny časových poloh jsou i u některých vybraných osobních vlaků na trati Frenštát pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí. Půlhodinový přesun odjezdů bude zaveden i na lince S7 (Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn).
Dalších úprav dozná linka S8. Zejména v dopoledních hodinách bude na lince ze Studénky do Veřovic zpravidelněn takt a odstraněny dlouhé pobyty ve Štramberku. Tím vzniknou pravidelné návaznosti ve stanici Veřovice.
Ve stanici Opava východ bude nově navázán přípoj mezi osobními vlaky linek S10, S13 a spěšnými vlaky linky R61.
V souvislosti s pravidelným navázáním přípojů mezi osobními vlaky linky S1 a linky S6 budou v pracovní dny omezeny vložené vlaky z Ostravy-Svinova do Ostravy-Kunčic. Nově pojedou jen ve frekvenčních špičkách. Víkendové vložené vlaky z Ostravy-Svinova přes Ostravu-Vítkovice do Havířova nepojedou vůbec.
Dále ČD zavedou o víkendech tři páry nových spěšných vlaků Lysohor mezi Ostravou a Ostravicí.

Významné změny v dálkové dopravě
Na spoje Západní expres a Krušnohor nasadí ČD nejmodernější soupravy InterJet. Vlaky od konsorcia Siemens Mobility-Škoda Transportation budou vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál. V první třídě nabídnou bezdrátové nabíječky i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol. Dopravce vyřadí starší vozy s koženkovými sedačkami a nahradí je klimatizovanými vagony s wi-fi nebo zásuvkami. Nejvíce to bude znát na rychlících Vltava a Lužnice z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících Vysočina z Prahy do Brna. Jednotlivé komfortní vozy pak ČD doplní do rychlíků Hradečan, Krakonoš a Bouzov. Starší „koženky“ budou sloužit jen jako záloha.
V rámci dálkové mezinárodní dopravy České dráhy opět nabídnou přímé spojení do Německa (Mnichov, Drážďany, Berlín, Hamburk, Kiel), Polska (Krakov, Varšava, Přemyšl, Gdaňsk), na Slovensko (Bratislava, Žilina, Poprad, Košice, Humenné, Banská Bystrica), do Maďarska (Budapešť), Rakouska (Vídeň, Graz, Linec) a do Švýcarska (Curych). 

Prodej jízdenek a rezervací na jízdní řád 2022
České dráhy zahájily předprodej jízdenek a rezervací na jízdní řád pro rok 2022. V současné době tak lze zakoupit jízdenky a rezervace na vánoční prázdniny a cestování kolem Vánoc a Nového roku. Do e-shopu a mobilní aplikace Můj vlak budou ještě doplňovány rezervace zahraničních dopravců, kteří je spustí v pozdějším termínu, a také některé trasy a spoje, jež budou v novém jízdním řádu ovlivněny mimořádně rozsáhlou výlukovou činností. V nabídce jsou současně k dispozici jízdenky Systému jednotného tarifu One Ticket pro celou českou železniční síť a dopravce, kteří jsou v systému zapojeni.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?

24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových… »

Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejíElektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí

25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety… »

Na lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádražíNa lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádraží

21.1.2024 - Na lyže se v tuzemských podmínkách jezdí většinou autem. Má to své nesporné výhody, ale též pár nevýhod – zejména stran samotného výjezdu do hor ve společnosti řidičů, kteří svůj vůz na sněhu příliš neovládají, a… »

 

Všechny články rubriky Téma

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika