Železničář / Téma / ČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění Heligónu
ČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění Heligónu
10.5.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy zahajují další sezonu ČD Nostalgie. Připravují desítky akcí po celé republice, v plánu jsou i oslavy vzniku samostatného státu. Připravili jsme přehled historické techniky, která je ve správě Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka a s níž se letos máte možnost setkat.
Na tuzemských tratích se opět objeví při mnoha nejrůznějších příležitostech nostalgické vlaky pod hlavičkou Českých drah. Naplno se totiž rozjíždí další sezona ČD Nostalgie. Od předchozích let se ale přece jen trochu liší. Bude totiž mít dvě nosná témata – výročí 100 let Československé republiky a tím i vlastně československé železnice a výročí 190 let koněspřežky České Budějovice – Linec. Všechny aktivity se uskuteční v duchu myšlenky „100 let spolu“. Kromě toho přinášíme ucelený přehled techniky, se kterou se letos setkáte ať už na některých z řady akcí a výletů, anebo v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.
„Národní dopravce pracuje na nostalgii velice rád. Jde o proces, který v sobě zahrnuje myšlenku zachovat a prezentovat technický um našich předků, ale i kvalitu práce a konstrukci strojů, jež v dobách minulých spolehlivě sloužily. Jsme potěšeni, že fenomén můžeme sdílet s našimi cestujícími,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za úsek osobní dopravy. „Železnice a její historie jsou skutečně velice oblíbenou a mezi lidmi hojně vyhledávanou záležitostí,“ doplnil Marek Plochý, manažer ČD Nostalgie.
Heligón se dočká zprovoznění
Letos se tak může veřejnost těšit na putování prezidentského vlaku. Chybět samozřejmě nebude ani celá řada již tradičních výletů po Česku. V tomto smyslu můžeme zmínit například Léto s Elinkou a Bobinkou na Bechyňce, výletní vlaky do Lednice, Králický Sněžník, Rožnovské parní léto, Mattoni expres anebo Prázdniny ve Věžáku. Rok 2018 je také zapsán jako kulaté výročí zahájení provozu na mnoha tratích. „Připravujeme například oslavy sto šedesáti let trati Ústí nad Labem – Teplice v Čechách, sto třicet let Dráhy moravskoslezských měst anebo jízdu parního Swing expresu, jenž připomene bezmála sto padesát let trati České Budějovice – České Velenice. Na palubě budou i Sestry Havelkovy,“ pozval zájemce Michal Štěpán.
A které lokomotivy a vozy budou v letošní sezoně hrát prim? Národní dopravce hodlá dokončit zprovoznění unikátní lokomotivy 414.096, která opustila vídeňský závod v roce 1906. Ze všech 453 strojů, jimž se přezdívá Heligón, se v celé tehdejší monarchii dochovaly jen tři exponáty, přičemž pouze ten z parku ČD by měl sloužit účelu, k němuž byl stvořen. „Lokomotiva bude obrovským lákadlem pro železniční fanoušky prakticky ze všech zemí bývalé monarchie,“ připomněl Marek Plochý. Přesné datum uvedení do provozu zatím není známo. Vrchní přednosta Depa historických vozidel v Lužné Miloslav Kothera připomněl, že v provozu se objeví i rekonstruovaná parní lokomotiva EP 1000 patřící Národnímu technickému muzeu. „Nyní čeká na schválení od Drážního úřadu,“ sdělil Kothera s tím, že se na železnici objeví i páry řad 475.1, 477.0, 556.0, 423.0 nebo motorové vozy řad M 131.1, M260.0, M120.4, M 262.1, M 286.0 či elektrický vůz EM 400.1. „Sezona vyvrcholí Národním dnem železnice, jehož osmý ročník letos přivítají České Budějovice. V jihočeské metropoli bude vedle moderních vlaků a jednotek ČD prezentována i historická technika,“ zmínil Michal Štěpán další lákadlo.
Masaryk, Šlechtična a vznik republiky
Vrátíme-li se ke „100 letům spolu“, národní dopravce připomene osobnost prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. „Před Vánocemi si připomeneme příjezd českého státníka z exilu speciálně vypraveným vlakem, který pojede z rakouského Summerau přes České Budějovice a Tábor do Prahy. V čele dobové soupravy bude lokomotiva 310.32 z rakouského Eisenbahnmuseum Strasshof,“ sdělil Plochý další podrobnosti. Dodal, že v rámci oslav vzniku republiky bude vypraven i speciální vlak ke slavnostem první republiky na Křivoklátě. Vlak s parní Šlechtičnou bude pokračovat až do Lužné. Odtud bude možné v ten samý den vyrazit do Stochova, kde Masaryk při cestách do Lán využíval svůj salonek. Soupravy s vozy řady Ci by měla vézt pára 414.096.
„Děkuji všem spolupracovníkům, kteří se starají o jednotlivé projekty a domlouvají partnery pro každou akci, protože bez externích partnerství by to prostě nešlo. Můj obrovský dík patří všem lidem, kteří s láskou pečují o technické skvosty a připravují je na jejich službu,“ uzavřel Michal Štěpán. Podrobný přehled akcí včetně nasazené techniky a přesných termínů zveřejníme v některém z dalších vydání.
Plán oprav ŽKV v roce 2018 a přehledné rozmístění techniky najdete v tištěném vydání Železničáře 9/2018.
Další články této rubriky
InnoTrans 2024: Do Berlína dorazil ComfortJet i nová naděje pro lokálky
27.10.2024 - Velkolepá přehlídka moderní železniční techniky po dvou letech opět přilákala tisíce zájemců o drážní trendy z řad laické i odborné veřejnosti. Na ploše o velikosti téměř kilometru čtverečního nedaleko berlínského… »
Den železnice 2024: Největší drážní svátek hostí Česká Třebová
15.9.2024 - Národní den železnice se letos koná ve městě, jehož ocelové srdce tluče v drážním rytmu již téměř 180 let. První vlak do České Třebové dorazil už v roce 1845 a o pouhé čtyři roky později se stala důležitou železniční… »
VRT ve světě: Tisíce kilometrů a miliony cestujících
1.9.2024 - Plán výstavby vysokorychlostních železnic v Česku pomalu získává první konkrétní obrysy. Správa železnic a její partneři již pracují na přípravě jednotlivých úseků, které spojí důležitá centra České republiky a naši… »