Železničář / Provoz / Třetí koridor ve Slezsku je bohatší o tunel a zastávku
Třetí koridor ve Slezsku je bohatší o tunel a zastávku
19.7.2013 – autor: MARTIN HARÁK
V posledních týdnech pokročila modernizace tratě na třetím koridoru na slezském území, tedy mezi Ostravou a státní hranicí se Slovenskem. Dálkové i regionální vlaky Českých drah již několik týdnů projíždějí novým tunelem u Mostů u Jablunkova a cestující v Třinci mohou využít nově vybudovanou zastávku v těsné blízkosti centra města.
Ve čtvrtek 30. května, o půl páté odpoledne, se poprvé rozjely vlaky novým dvoukolejným tunelem v Mostech u Jablunkova. Prozatím po jedné koleji, neboť zprovoznění tunelu se plánuje na červenec a úplné dokončení stavby na závěr letošního roku. Výstavba tunelu o délce 612 metrů byla zahájena již v roce 2007. Její průběh provázela smůla. V listopadu 2009 se propadla klenba primárního ostění a tuny zeminy zavalily část tunelového profilu, který byl již proražen. Stavbaři mohli začít skoro na jedné třetině jeho délky znovu.
Díky vyšší rychlosti v tunelu ušetříme čas
Ještě nedávno byl v provozu pouze jednokolejný tunel z roku 1870. Zde se ale vlaky nemohly křížit a navíc tam byla omezená rychlost. Tento starý tunel, který ještě postavili italští dělníci, však nebude zcela zrušen. Po odstranění kolejí má jedna jeho polovina sloužit jako úniková štola pro nový tunel, se kterým ho propojí chodba. „Původní tunel byl v dezolátním stavu a navíc v něm byla dlouhodobě povolena maximální rychlost 30 km/h, což zdržovalo provoz. Kromě toho do starého tunelu stále prosakovala voda, která mohla narušit kamenné zdivo, takže hrozilo nebezpečí oddrolení kusu kamení a jeho pád na soupravu,“ říká Jaroslav Schnaubert, jeden ze strojvedoucích, kteří tunelem často projíždějí na expresních vlacích mezi Prahou a Žilinou. „Díky novému tunelu se ušetří spousta času. Až se podaří dokončit zbytek koridoru na slovenské straně směrem na Čadcu a Krásno nad Kysucou, tak to bude teprve super,“ dodává strojvedoucí.
Na novém místě, přímo u tunelu, se nyní nachází přemístěná zastávka Mosty u Jablunkova zastávka (Mosty koło Jabłonkowa przystanek) – s moderním nástupištěm, přístřeškem, informačním systémem a bezpečným podchodem pod kolejemi. „Cestující tak už nemusí používat nechráněný přejezd,“ zdůrazňuje přednostka osobní stanice Český Těšín Svatava Pejšková. Ještě doplňuje, že vyšší nástupiště jistě ocení maminky s kočárky, cyklisté nebo lidé, kterým dělá chůze potíže.
Jablunkovský tunel
Nový tubus tunelu byl proražen v červnu 2009 a je dlouhý 612 metrů. Úplné dokončení stavby SŽDC předpokládá na konci roku. Stavbu realizuje Sdružení SRB, zastoupené společnostmi Subterra, OHL ŽS a TCHAS. Výstavba dvoukolejného tunelu číslo II probíhala kvůli špatným geologickým podmínkám rakouskou tunelovací metodou. Projekt je financován z prostředků Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava a Státního fondu dopravní infrastruktury.
Cestující oceňují výhodněji položenou zastávku v Třinci
O tři týdny později, v parném čtvrtku 20. června, se cestující dočkali slavnostního otevření nové zastávky Třinec centrum (Trzyniec Centrum) na stejné trati. Stavba vznikla z iniciativy města i dopravce, protože dosavadní stanice leží poměrně daleko od centra. „Nedaleko zastávky najdeme například autobusové nádraží, kulturní dům, banky, ale i Úřad práce a řadu obchodů. A navíc většina Třineckých bydlí právě zde. Strategická poloha železniční zastávky je velmi výhodná pro velkou část obyvatel, ale i návštěvníků města. Těm nabízíme na regionální lince ze Studénky do Mostů u Jablunkova čtyři CityElefanty v hodinovém intervalu,“ uvedl ředitel ostravského KCOD Miroslav Klich.
Na nástupišti nové zastávky funguje dálkově řízený rozhlas, ale osobní pokladna bude otevřena až v průběhu letošního roku. „Určitě se nám prodej jízdenek přímo na místě vyplatí, protože jde o lidnatou oblast a současně tímto krokem zamezíme úniku tržeb,“ říká přednostka Svatava Pejšková. „Tato nová zastávka je opravdu malý zázrak, protože dnes se spíše každý soudí, než aby stavěl něco smysluplného,“ dodal – zřejmě s určitou nadsázkou – šéf regionální dopravy Českých drah Ivo Toman, který se slavnostního ceremoniálu také zúčastnil.
Starostka Třince Věra Palkovská potvrdila, že město plánuje obnovu nedalekého náměstí a čeká na dobudování podjezdu pod zastávkou a výstavbu nového parkoviště. „Počítáme, že na podzim už bude celý prostor okolo této krásné zastávky zrekultivovaný. Navíc si přejeme, aby lidé vlaky více využívali, a chceme je touto formou dostat z aut nebo autobusů na železnici,“ dodala starostka.
Nová zastávka Třinec centrum
Nachází se přímo v centru města nedaleko náměstí T. G. Masaryka. Její výstavba stála 35 milionů korun (bez DPH) a byla financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Příspěvky poskytly také České dráhy a město Třinec. Cestujícím slouží dvě vnější mimoúrovňová nástupiště o délce 300 metrů s nástupní hranou ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Zastávka je bezbariérová a vybavená varovnými pásy. Na každém nástupišti je přístřešek dlouhý 70 metrů.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »