Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Plzeňské nádraží a tratě pod náporem náročných stavebních úprav

Plzeňské nádraží a tratě pod náporem náročných stavebních úprav

27.11.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Ti, kteří nějaký čas Plzeň nenavštívili, jistě kvitovali, že již je otevřen podchod spojující nástupiště, vestibul a ulice Železniční a Šumavská, nebo že už je dokončena modernizace tratě z Plzně do Chebu včetně mostů přes Radbuzu. Další akce provázené výlukami ale následují a příští rok se očekává jejich nárůst. Stavby budou pokračovat i v následujících letech.

Plzeňské nádraží a tratě pod náporem náročných stavebních úprav

Začněme oním podchodem pod nádražím, který vznikl jako „předakce“ v rámci projektu Přestavba uzlu Plzeň. Vede ze Železniční do Šumavské ulice, které propojuje s nástupišti a vestibulem. Je to jakási první část chystané zásadní přestavby mostů nad Mikulášskou ulicí, kam se soustřeďuje silná doprava tramvají, autobusů MHD a osobních aut. „Z prostoru před nádražím, kde zastavují autobusy při výlukách, se stane stavební prostor. Po zahájení stavby bude městská doprava kompletně odkloněna a cestující budou procházet z náhradních stanic k vlakům právě podchodem,“ vysvětluje Vladimír Kostelný, obchodní ředitel ROC Plzeň. Oprava Mikulášských mostů se teprve projektuje a její realizaci lze očekávat v roce 2017. Pak také budou definitivně modernizována nástupiště včetně přístřešků nad eskalátory a schodišti.

Koridor míří k pražskému zhlaví

V současnosti je v regionu omezena kapacita drážní dopravy kvůli stavbě 3. koridoru mezi stanicemi Rokycany – Chrást u Plzně a z důvodu souběhu se stavbou „Průjezd uzlem“ i v úseku Chrást u Plzně – Plzeň hlavní nádraží. Z tohoto důvodu dnes funguje jednokolejný provoz v celém úseku Rokycany – Plzeň hlavní nádraží. Ten podle šéfa ROC skončí 27. listopadu z Plzně do Chrástu a 15. prosince z Chrástu do Rokycan. V období leden až březen 2015 se bude jezdit dvoukolejně a od dubna pak začne 88 dní trvající nepřetržitá výluka v úseku Rokycany – Chrást u Plzně. V červnu příštího roku budou dokončovány tři úseky tratě, které nemohly být provedeny, neboť zasahovaly do profilu pojížděné koleje.

Při souběžné výluce spojené s přestavbou uzlu Plzeň se modernizuje pražské zhlaví. Protože je tímto omezením značně snížena kapacita mezi Plzní a Rokycany, jelikož tu kromě hodinového taktu rychlíků a regionálních vlaků jezdí také vlaky nákladní, jsou osobní regionální vlaky až na výjimky převedeny do autobusů. V rozpletu tratí na Prahu a České Budějovice (lobezských kolejí) také vyrůstá budova, odkud bude nově řízen provoz celého plzeňského nádraží. Na východní straně stanice pak bude ukončen provoz dnes již historického zabezpečovacího zařízení tvořeného mnoha stavědly a stanovišti s výhybkami zamykanými klíči.

Budou stačit náhradní autobusy?

Další velká nepřetržitá výluka probíhá na žatecké trati, kde jsou všechny regio­nální vlaky nahrazeny v úseku Plzeň – Třemošná a rychlíky až do Kaznějova. Při této výluce je budován nový silniční podjezd u Velkého Boleveckého rybníka mezi Plzeňany známý jako „myší díra“. Plánované ukončení této výluky je těsně před Vánocemi – 22. prosince 2014.

Dopad pro cestující na Plzeňsku má i velká výluka ve Strakonicích. „Protože rychlíky od Českých Budějovic jezdí opožděné, čeká se na přestupy a u větších zpoždění, zejména u posledních vlaků, se řeší alternativní náhrada,“ říká obchodní ředitel Vladimír Kostelný a dodává, že má trochu obavy z počtu výluk příští rok, kdy je počítáno s neobvykle vysokou částkou na modernizaci tratí. V přípravě už je rekonstrukce stanice Horažďovice předměstí, tratě Rokycany – Mirošov – Příkosice a také výstavba dálkového zabezpečovacího zařízení z Klatov na Železnou Rudu.

„Obávám se, že nebude možno zabezpečit potřebnou kapacitu náhradní autobusové dopravy, zejména při souběhu výluk,“ říká Kostelný a poukazuje na zkušenost z letošního září, kdy se to poprvé za dlouhá léta jeho působení stalo. „Při souběhu výluk na trati klatovské a žatecké, kdy byly z Plzně do Žihle všechny osobní vlaky v celé trase nahrazeny autobusy a rychlíky vedeny náhradní dopravou až do Mostu, požadavky Českých drah vyčerpaly nabídku autobusů natolik, že na další plánovanou výluku na chebské trati již prostě nebyly.“ Cestující se od jízdního řádu 2014–15 v Plzeňském kraji budou moci těšit i na některé novinky, jakými jsou třeba rozšíření IDS o zastávku Kařez, nový koncept vlaků ve směru Planá u Mariánských Lázní a přímé spojení z Plzně do Bezdružic.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Fotogalerie

Další články této rubriky

Nejrychlejší stroje ČD v provozuNejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 - České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak… »

Na přejezdy dohlédnou chytré kameryNa přejezdy dohlédnou chytré kamery

28.5.2020 - Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v… »

ČD Muzeum opraví dvě parní lokomotivy ČD Muzeum opraví dvě parní lokomotivy

30.4.2020 - Centrum historických vozidel Českých drah (CHV) chce opravit parní lokomotivy 423.009 a 525.101 z Olomouce a Veselí nad Moravou. Spolu se strojem 433.002, který je v majetku Národního technického muzea, byly nedávno převezeny do ČD Muzea… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika