Železničář / Hlavní zprávy / Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun
Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun
15.9.2016 – autor: PETR SLONEK
Do obnovy vozidlového parku investovaly České dráhy v uplynulých šesti letech více než 31 miliard korun. Z této částky za roky 2010 až 2015 směřovalo přibližně 60 procent do obnovy regionálních vlaků a zhruba 40 procent na dálkové vlaky. I díky tomu je už třetina vozů vybavená klimatizací a polovina vlaků má nový systém uzavřených WC.
Vynaložené prostředky se také příznivě projevily ve snížení průměrného stáří v případě lokomotiv a samostatných jednotek o dva roky, u klasických vagonů o šest let. Průměrné stáří lokomotiv a jednotek nyní dosahuje 19 let. Průměrný věk osobních vagonů při započtení modernizací činí 23 roků.
České dráhy aktuálně provozují přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2 130 osobních vagonů. V počtech vozidel se výrazně promítají celoevropské trendy, kdy jsou klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy postupně nahrazovány moderními ucelenými elektrickými a motorovými jednotkami, obvykle nízkopodlažními. Celkový počet hnacích vozidel díky tomu vzrostl z 1 913 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Přibylo například vozů elektrických jednotek z 203 na 320 a motorových vozů z 672 na 703. Zároveň se snížil počet dieselových lokomotiv z 280 na 223 kusů. Podobně výrazně klesá počet osobních vozů, a to hlavně starších řad s koženkovými sedačkami, bez blokování dveří a se starým typem otočných dveří. Počet vozů klesl 2 716 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Jen od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.
Postupně roste i počet moderních a modernizovaných vagonů s klimatizací. Těch je nyní asi 1 100, zatímco v roce 2011 jich nebylo ještě ani 500. Podobně vzrostl počet bezbariérových vozidel a bezbariérových spojů. Nyní disponujeme více než 600 vozy upravenými pro vozíčkáře a nabízíme 4 656 bezbariérových spojů. V roce 2011 to bylo jen 410 bezbariérových vozů či jednotek a jen 2 562 bezbariérových vlaků.
V obnově hodlá národní dopravce pokračovat i v budoucnosti. Chystá se například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 km/h pro linku Praha – Bratislava – Budapešť, probíhá výběrové řízení na nákup až 20 kusů elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Počítá se rovněž s odběrem až 30 kusů motorových jednotek o dvou či třech vozech s rychlostí až 140 km/h pro rychlíkovou dopravu.
Další články této rubriky
Boom wi-fi ve vlacích Českých drah pokračuje
27.12.2024 - České dráhy pokračují v trendu rozšiřování služeb na palubách svých vlaků. Od nového jízdního řádu v polovině prosince se opět rozšířil počet spojů, které budou nabízet palubní wi-fi síť. Výrazně si v tomto ohledu… »
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »