Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Zkušební centrum VUZ oslavilo padesát úspěšných let

Zkušební centrum VUZ oslavilo padesát úspěšných let

31.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Jedna z nejvýznamnějších železničních akcí letošního roku proběhla 22. května u Velimi. U příležitosti 50. výročí zahájení provozu na zdejším velkém zkušebním okruhu uspořádal Výzkumný Ústav Železniční velkolepou oslavu, při které mohli pozvaní hosté zažít výlet do atmosféry šedesátých let, ale také okusit technických fines moderní doby.

Zkušební centrum VUZ oslavilo padesát úspěšných let

Padesáté narozeniny jsou významným okamžikem, kdy je čas se na chvíli zastavit a ohlédnout se zpět. Ke stejnému kroku se rozhodl i Výzkumný Ústav Železniční, jehož velký zkušební okruh ve Velimi byl uveden do provozu v roce 1963. Oslava jubilea, stylově laděná do doby jeho otevření, proběhla přímo u dvou ocelových stužek, po kterých začala železniční vozidla kroužit na začátku 60. let. 

Zábavná exkurze do historie

Pogratulovat jubilantovi přišli příznivci železnice, mezi kterými nechyběl například známý moderátor Eduard Hrubeš i řada odborníků z drážní branže. Na oplátku se mohli po oslavenci doslova povozit při mimořádně rychlých jízdách moderními jednotkami nebo nasát atmosféru dob dávno minulých na dřevěných lavicích Rybáků tažených parní lokomotivou 423.009.

Ovšem ještě než proběhly spanilé jízdy, byli hosté přivítáni moderátorskou dvojicí Václavem Žmolíkem a Marcelou Augustovou, která je provázela celým slavnostním dnem. Nezasvěceným – těch ovšem bylo opravdu pomálu – připomněli nejvýznamnější okamžiky v historii okruhu s důrazem na rychlostní rekordy, které padly na jeho kolejích. Generální ředitel VUZ Antonín Blažek uvedl, jak prozíravé bylo rozhodnutí vybudovat moderní železniční polygon právě v tehdejším Československu.

„Nechceme ovšem jen zálibně vzhlížet k minulosti, naopak aktivně žijeme budoucností,“ řekl Antonín Blažek k výčtu několika modernizačních etap, kterými prošlo Zkušební centrum v posledních letech. Historický význam okruhu popsal také Luděk Pilmann, jeden z inženýrů pracujících na zrodu této zkušební tratě v šedesátých letech, kterou po dokončení navštěvovali železniční odborníci z celého světa. A protože se jednalo o narozeniny na závěr oficiální části, nechyběl dort ve tvaru jubilujícího okruhu, na němž si přítomní gratulanti pochutnali. 

Moderní současnost zastoupily Pendolino s railjetem

Nebyli by to ale „výzkumáci“, kdyby pro návštěvníky nepřipravili ještě něco mnohem lepšího – Pendolino Českých drah, které se po okruhu rozjelo maximálně povolenou rychlostí 230 km/h. Chvilku mu to sice trvalo, ale na zážitek, který je v Česku možno uskutečnit jen na okruhu ve Velimi, se vyplatilo oněch šest koleček čekat. Mimochodem, v této rychlosti trvá obkroužit třináctikilometrový ovál jen něco málo přes tři minuty! Blízkou budoucnost české železnice reprezentovala jednotka Siemens Viaggio Comfort zapůjčená od ÖBB, jedoucí sice „jen“ 200 km/h, ovšem i tak v ní nezbylo ani jedno místo volné.

Pro milovníky drážní nostalgie byla ještě připravena projížďka v historické soupravě v čele s parní Lízou 423.009. Z úcty k jejímu věku ale nebudeme uvádět dobu jízdy ani po malém (a podstatně kratším) zkušebním okruhu, kam za blesků a hromobití blížící se bouřky vyrazila. Narozeninová oslava ukázala, že lidé ve Zkušebním centru VUZ si nejenom umějí vážit železniční historie, ale současně jsou připraveni dál nést odkaz drážní tradice do technicky stále náročnější budoucnosti.

Video z oslavy si můžete prohlédnout zde:


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika