Železničář / Hlavní zprávy / Železničářům pomáhá v nouzi obří jeřáb
Železničářům pomáhá v nouzi obří jeřáb
11.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Každé depo kolejových vozidel Českých drah má k dispozici nejen vlastní nehodový vlak, ale i některý z železničních otočných jeřábů. Ty jsou určeny pro zdvihání nejen vykolejených lokomotiv či vozů, ale i k přenášení různých břemen. Králem mezi těmito zařízeními je německý stroj KIROW EDK 1000.2 z druhé poloviny šedesátých let, který je deponován v České Třebové. Jde o jediný stroj svého druhu na tuzemské železniční síti.
V bývalém Československu byly původně k dispozici tři podobné „mamutí“ jeřáby – dva vlastnily tehdejší ČSD a jeden dokonce národní podnik Československá plavba labsko – oderská. Pamětníci dokonce vzpomínají, že se všechna tato tři neobvyklá vozidla sešla v jednu chvíli v sedmdesátých letech minulého století při úpravách na jednokolejné trati z Brna do Přerova. Českotřebovský jeřáb s dosahem ramene až dvacet osm metrů je součástí nehodové jeřábové jednotky, která se mimo vlastního jeřábu skládá ještě z obytného, nářaďového a špalkového vozu.
Vedoucí českotřebovského Oddělení nehodových pomocných prostředků Vlastimil Rybka potvrdil, že bez pracovních vozů by jeřáb neznamenal takřka nic. „Všechny vozy mají svoji důležitost, ale prioritu klademe na takzvaný špalkový vůz, který je celý zaplněn nejen dřevěnými špalky různých délek, ale i pražci a také dvou až šestnáctimetrovými ocelovými lany. Pražce a špalky jsou důležité pro podkládání jeřábu, bez nich bychom nic nezmohli. Navíc slouží ještě pro potřeby dalšího – menšího jeřábu EDK 750, který je také součástí nehodových pomocných prostředků,“ upřesnil Rybka.
Nezbytná souhra posádky
Pavel Reichl, jenž nehodové jeřáby obsluhuje, řekl, že největší jeřáb EDK 1000.2 byl sice vyroben v roce 1966, ale prošel celkovou modernizací. Jeřábová jednotka se skládá ze dvou částí – z jeřábu a vozu pro protizávaží, jejichž celková délka dosahuje úctyhodných 42 metrů! Tento obr mezi jeřáby musí mít při „akci“ k dispozici pomocný vůz s protizávažími, aby bylo dosaženo stability s ohledem na různá zatížení jeřábu. Stroj jde ale s dobou, a tak je jeřáb vybaven novým dieselelektrickým agregátem, který se skládá z britského šestiválcového vznětového motoru Perkins a třífázového synchronního generátoru.
A co je nejvíce náročné při obsluze takového kolosu? „Jednoznačně výhled z kabiny. Ten je velmi omezený kvůli konstrukci vozidla, a tak jednoznačný úspěch bezkolizního vyprošťování či přenášení břemen závisí na perfektní spolupráci celé posádky nehodové jeřábové jednotky a jeřábníka. Tým musí být dokonale sehraný, aby nedošlo k nějakému neštěstí,“ vysvětlil Pavel Reichl.
Pomáhá i při nehodách
V České Třebové mají mimo velkého jeřábu i jeden standardní typu EDK 750, který se používá i v jiných depech. Jeho využití bývá častější než „tisícovky“, ale raritní KIROW EDK 1000.2 opravdu není k zahození. Podle zaměstnanců českotřebovského depa se využívá nejen při těžkých nehodách – asistoval mimo jiné u první tragické nehody ve Studénce v roce 2008, kdy spadl na projíždějící expres z Krakova rozestavěný silniční most, ale i při pracích na zakázku. „Protože stroj dokáže pracovat se značným poloměrem otáčení, využíváme ho pro různé účely. Asi nejpikantnější bylo zvedání historické lokomotivy Sergej, která váží 116 tun, zúčastnili jsme se však také výměny kolejových brzd na spádovišti v České Třebové anebo zatěžkávacích zkoušek v Brně Maloměřicích nebo Předměřicích nad Labem. A na příští rok máme například již objednávku na rozebírání železničního mostu na trati Karlovy Vary – Chodov, takže náš stroj opravdu nezahálí,“ potvrdil Vlastimil Rybka.
Technická data
Jeřáb EDK 1000.2
▪ max. zdvih pomocného háku:26 metrů
▪ délka jeřábu s nárazníky: 17,6 metru
▪ výška jeřábu nad temenem kolejnice: 4,62 metru
▪ počet náprav: 8
▪ dieselelektrický hnací agregát: šestiválec Perkins o výkonu 206 kW /1500 ot. za minutu a třífázový synchronní generátor s výkonem 160 kVA / 1500 ot. za min.
▪ max. přepravní rychlost 80 km/h
Vůz pro protizávaží
▪ délka vozu s nárazníky: 24,4 metru
▪ výška vozu (plošiny) nad temenem kolejnice: 1,57 metru
▪ počet náprav: 8
▪ dieselelektrický hnací agregát: šestiválec IFA o výkonu 120 kW /1500 ot. za minutu a třífázový synchronní generátor s výkonem 63 kVA / 1500 ot. za min.
▪ max. přepravní rychlost 80 km/h
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »