Železničář / Hlavní zprávy / Zavezli jsme novináře do Vídně na první rendez-vous s railjetem v barvách ČD
Zavezli jsme novináře do Vídně na první rendez-vous s railjetem v barvách ČD
20.2.2014 – autor: MARTIN HARÁK
První souprava Siemens Viaggio Comfort určená pro České dráhy je již montážně dokončena. Od začátku února se testuje na zkušebních jízdách v okolí Vídně. Tento vlak byl ve středu 12. února představen generálním ředitelem Českých drah Daliborem Zeleným a zástupci firmy Siemens českým novinářům ve výrobním závodě Siemensu ve vídeňské čtvrti Simmering. Druhá jednotka se v ten moment nacházela v továrně na konečné montáži, třetí a čtvrtá pak v různém stadiu rozpracovanosti.
Již v letošním roce začne na českých kolejích malá revoluce. Od nového jízdního řádu totiž České dráhy plánují nasadit nové jednotky Viaggio Comfort od firmy Siemens na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz. Ale už přibližně od poloviny roku se v českých railjetech, jak se jednotkám říká podle obchodní značky používané ÖBB, svezou první cestující v rámci zkušebního provozu. Celkem dostanou České dráhy sedm těchto na středoevropské poměry vysoce nadstandardních vlaků. První jednotku, která již jezdí (bez cestujících) okolo Vídně, jsme ukázali ve středu 12. února novinářům.
Zástupci médií si ve Vídni prohlédli kompletní sestavu sedmidílné jednotky, která se skládá z osobních vozů, bistrovozu a řídicího vozu. „V řídicím voze se nachází nejen klasická první třída, která se běžně nazývá First, ale i luxusní třída, která se u Rakouských spolkových drah původně nazývala Premium a dnes je přejmenována na Business. Stejně se bude nazývat i u Českých drah. První a luxusní třída jak u Rakouských spolkových drah, tak u Českých drah nabízejí vysoký komfort,“ říká Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí Siemensu ČR, který novináře společně s generálním ředitelem Českých drah Daliborem Zeleným do Vídně doprovázel.
Prohlídka hal i lakovny
Zástupci firmy Siemens seznámili české novináře se základními údaji o výrobním závodě Werk Leberstrasse v Simmeringu, kde se railjety vyrábějí. Reprezentanti médií si prohlédli všechny výrobní haly. Nejdříve se vydali na místo, kde vzniká hrubá stavba vozidla. Poté se skupina přesunula do lakovny, nejmodernějšího pracoviště vídeňského závodu. „Toto pracoviště je plně robotizované a je zde zaručena vysoká kvalita výsledného laku vozových skříní. Celý proces řídí počítač s velmi malým počtem zaměstnanců, což zásadně zefektivňuje celý lakovací proces,“ řekl ředitel divize Siemens Rail Systems pro střední a východní Evropu Arnulf Wolfram.
Z lakovny se vydala novinářská výprava do haly konečné montáže, kde byly k vidění jednotlivé vozy druhého railjetu v různých stadiích rozpracovanosti od zahájení konečné montáže až po úplnou finalizaci. Novináři si tak mohli prohlédnout, jak se do vozidel lepí okna, montuje kabeláž, komponenty do spodku vozu jako například centrální zdroj energie, vzduchojemy nebo klimatizační jednotka. Dále viděli, jak se dokončuje interiér, vnitřní obložení a sedačky vozu a u řídicího vozu zástavbu stanoviště strojvedoucího, tedy nejen samotný pult, ale i jednotlivé rozvaděče.
V hale konečné montáže byla mimo railjetů k vidění řada dalších zajímavých výrobků. Jedněmi z nich jsou například komfortní lůžkové vozy pro Ruské železnice, kterých se ve Vídni vyrobí více než dvě stovky kusů.
V sousedství byly navíc vozy metra pro Mnichov ve speciálním nátěru „bavorská nebeská modř“ a současně ultra nízkopodlažní tramvaje pro vídeňský dopravní podnik – s nejnižší nástupní hranou na světě.
V bistrovozech si můžete sednout ke stolečku
Nedílnou součástí nových jednotek je bistrovůz, který se navíc vybaví chladicími boxy, speciální parní troubou, mikrovlnnou troubou, ale také myčkou a lednicí. Nejen pro naše cestující, ale pochopitelně i pro další zahraniční klientelu je potěšující, že České dráhy zvolily oproti Pendolinu rozšířenou možnost sezení u stolečku. V restaurační části je k dispozici čtrnáct míst u standardních stolků, jak to známe z klasických restauračních vozů. Na bistrovůz navazuje část první vozové třídy, která navíc nabízí tři místa pro handicapované cestující s omezením pohybu.
„Jídelní servis v railjetech je smluvně založen na prioritě obsluhy zákazníků přímo na místě formou minibaru a v první a Business třídě osobním roznosem stevarda. Z tohoto důvodu budou nejen railjet, ale současně i již provozované Pendolino zařazeny do jedné provozní skupiny vedené samostatným produktovým manažerem,“ říká šéf společnosti JLV Bohumír Bárta, který se osobně zúčastnil vídeňské prezentace. „Styl gastronomie u českých i rakouských souprav bude stejný včetně welcome drinku. Dokonce se u obou dopravců počítá s tím, že nabídka jídel se změní čtyřikrát ročně. Naše společnost by chtěla navíc v railjetech nabídnout oblíbené točené pivo. Jednáme i o možnosti, že by každá cateringová společnost měla v nabídce i jedno z nejoblíbenějších jídel svých kolegů z druhé země,“ doplňuje Bárta.
Hodnocení od novinářů
Aleš Petrovský, redaktor elektronického magazínu ŽelPage, očekává od vlaků railjet zkvalitnění služeb na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz. „Současně vítám zavedení zcela nového produktu ve vlacích Českých drah, který představuje například nová třída Business. V neposlední řadě půjde o uvolnění několika mála kvalitnějších vozů z nynějších vlaků EuroCity pro ostatní relace pod taktovkou Českých drah. Mrzí mě, že produkt railjet nebude kompletní v tom smyslu, že sešlo z prodeje dalších osmi souprav, které měly směřovat do Budapešti. Je třeba zdůraznit, že jen vlaky railjet určitě nespasí kvalitu cestování na Českých drahách, proto je nutná další systematická obnova vozidlového parku,“ říká Aleš Petrovský.
Šéfredaktor magazínu Reportér a videomagazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja doplňuje, že vlak railjet představuje novou dimenzi cestování na české železnici a doufá, že nezůstane jen u nákupu sedmi souprav, ale že se podaří v budoucnu nakoupit větší množství těchto moderních a komfortních vlaků na evropské úrovni. „Mám jen obavu, že je kapacitně poněkud poddimenzovaný oddíl první třídy, protože na tak významné lince, jako je Praha – Vídeň – Graz, možná někdy nebudou místa stačit.“
Za pár měsíců na viděnou
Testovací jízdy vlaku railjet probíhají prozatím bez problémů a na první vlak se na českých kolejích můžeme těšit již na přelomu dubna a května. „Nasazení prvního railjetu předpokládáme na vnitrostátních rychlíkových spojích 876 a 877 spojujících Prahu a Brno přes Českou Třebovou. Další souprava vyjede takřka vzápětí na spojích IC 572 a 573 z Prahy do jihomoravské metropole a zpět. Začátkem léta předpokládáme mezinárodní provoz na spojích EuroCity Franz Schubert a Smetana spojujících Prahu s Vídní a Vídeňským Novým Městem,“ říká ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.
Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Michal Štěpán, který se rovněž zúčastnil akce ve Vídni, ale upozornil, že na plánované lince z Prahy do Grazu se vlaky objeví v plném rozsahu provozu až v prosinci. „V té době bude celá trasa pokryta luxusními jednotkami, jejichž provoz zajistí na základě společné smlouvy ČD a ÖBB. Na trase tak uvidíme nejen railjety v modré barvě Českých drah, ale i červené jednotky rakouského národního dopravce,“ dodává Michal Štěpán.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »