Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Zájem o přepravy kol ve vlacích trvá

Zájem o přepravy kol ve vlacích trvá

16.11.2023

České dráhy hlásí trvalý zájem o přepravu jízdních kol ve svých spojích. V současnosti přepravují zhruba stejný počet cyklistů jako před pandemií COVID-19. Ročně se jedná o zhruba tři čtvrtě milionu zákazníků. Dopravce nabízí přepravu bicyklů skoro ve všech vlacích po celý rok.

Zájem o přepravy kol ve vlacích trvá

Letos o prázdninách uskutečnil národní dopravce specializovaný přepravní průzkum zaměřený na cestování s jízdními koly. „Během jednoho a půl týdne na přelomu července a srpna jsme přepravili zhruba 55 tisíc cyklistů. Největší zájem o cestování trvale sledujeme v pražské aglomeraci. V Praze a ve Středočeském kraji nastupuje víc než třetina všech cyklistů. Za nimi následují Jihomoravský a Jihočeský kraj, které se společně podílejí na přepravě jízdních kol zhruba z pětiny všech uskutečněných přeprav,“ přiblížil výsledky šetření člen představenstva ČD a náměstek GŘ pro osobní dopravu Jiří Ješeta.  
Poptávku po přepravě jízdních kol v jednotlivých regionech a na konkrétních tratích podstatně ovlivňuje řada faktorů, jako jsou například hustota osídlení, rozvoj cyklistické infrastruktury, obliba výletních a prázdninových míst nebo rozsah dopravy zajišťovaný dopravcem v příslušném kraji.

Nejvíce u cyklostezek
„Na sčítání velmi dobře vidíme, které tratě vedou podél oblíbených a kvalitních cyklostezek nebo do cyklistických regionů. Nejvíc kol jsme v době sčítání vozili na tratích podél Berounky, Labe, Vltavy, Ohře, Svitavy, Moravy, Dyje nebo do oblasti Beskyd. Jednotlivé velmi dobře obsazené spoje mířily do Kořenova a Harrachova na pomezí Jizerských hor a Krkonoš. Během sčítání jsme zaznamenali více než tisíc přepravených kol na pětadvaceti tratích v různých místech republiky,“ vyjmenoval konkrétní příklady oblíbených lokalit Jiří Ješeta. 
Mezi nejvytíženější tratě patří železnice vycházející z Prahy ve směru Kolín, Benešov u Prahy, Beroun, Kralupy nad Vltavou, Lysá nad Labem a také Posázavský pacifik. Další oblíbené tratě směřují z Brna do údolí Svitav (Blansko) a Svratky (Tišnov) a také pod Pálavu a na Břeclavsko. Na severu je oblíbená trať Opava – Ostrava – Český Těšín a tratě z Ostravy směřující do Beskyd. Na východě Čech využívají cyklisté nejvíc spojení Pardubic, Hradce Králové a Jaroměře, v Jihočeském kraji trať z Veselí nad Lužnicí do Třeboně a Českých Velenic a na západě republiky trať Cheb – Karlovy Vary, kde jezdí oblíbený sezonní spoj Cyklo Ohře.
Vytížení tratí v době sčítání kopírují také cyklisty nejvíce obsazené spoje, které obsluhují uvedené tratě. Mezi výjimky, které se dostaly mezi nejoblíbenější osobní vlaky, patří rovněž několik spojů Liberec – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba a dopolední spěšný vlak z Hradce Králové do Letohradu. V dálkové dopravě se mezi oblíbené spoje řadí Moravan, Slovácký expres, Berounka, Svitava a Silva Nortica s Lužnicí. Z mezinárodních spojů pak vlaky Jižní expres a Vindobona do Rakouska do blízkosti Dunajské cyklostezky.
Dopravce zároveň neustále rozšiřuje a vylepšuje své služby pro cyklisty. Moderní vlaky jsou pochopitelně vybavené velkými prostory pro uložení jízdních kol. Například moderní soupravy ComfortJet pro dálkové spoje nabídnou místo pro přepravu až 12 bicyklů, což je skoro dvojnásobek oproti railjetům a o polovinu více míst, než je nyní ve spojích Berliner. Další novinkou v moderních vozidlech je možnost dobíjet během cesty baterie elektrokol. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika