Železničář / Hlavní zprávy / Zájem o práci strojvedoucího roste, ale úspěšnost uchazečů klesá
Zájem o práci strojvedoucího roste, ale úspěšnost uchazečů klesá
21.3.2017 – autor: JOSEF HOLEK
S nárůstem rozsahu železniční dopravy v posledních letech se zvyšuje také personální potřeba strojvedoucích. Zájem o tuto zodpovědnou profesi je, ale ne každý projde hustým sítem kvalifikačního řízení spojeného s důkladnými zdravotními a psychologickými prohlídkami a příslušnými zkouškami. Přesto eviduje Drážní úřad (DÚ) rekordní počet zájemců o udělení licence.
Každý měsíc nastupují do výcvikového kurzu Českých drah vedoucího k udělení licence strojvedoucího dvě až tři desítky uchazečů a každý měsíc šplhá na stanoviště lokomotivy stejný počet úspěšných absolventů. Českým drahám chybí do naplnění tabulek zhruba padesát lidí, vyškolit jich však musí hodně přes dvě stovky.
Jiří Lukeš, vedoucí oddělení vzdělávání odboru personálního ČD míní, že je nutné rozlišovat dvě věci. „Tou první je to, kolik nám chybí strojvedoucích v tabulkových stavech, a druhou je, kolik je jich nutné každý rok vyškolit. Musíme počítat i s těmi, kteří odchází do důchodu anebo profesi opustí,“ vysvětluje. Počet lidí, které by měly ČD v letošním roce vycvičit na danou pozici, je zhruba 220. Není to však informace o tom, že dopravci chybí 220 strojvedoucích. „Počítáme s určitým demografickým vývojem. Poslední dva až tři roky je trend podobný, za minulý rok jsme vyškolili a zacvičili dvě stě šedesát lidí,“ vypočítává s tím, že strojvedoucí si národní dopravce ve většině případů sám vycvičí.
Rekordní rok
Za rok 2016 DÚ eviduje celkem 1 013 podaných žádostí ke zkouškám, jejichž úspěšné zvládnutí znamená pro žadatele získání licence strojvedoucího. Prošlo ale jen něco málo přes polovinu zájemců, konkrétně jich bylo 526, což znamená, že v průměru u zkoušek uspěl každý druhý. „Pokud žadatel neprojde napoprvé, může se pokusit uspět v dalších pokusech. Legislativa počet zkoušek neomezuje, o to ale více hlídáme, aby uchazeči byli na funkci řádně připraveni,“ podotýká ředitel DÚ Jiří Kolář.
Rekordní zájem byl také o vydání průkazu způsobilosti, který opravňuje k řízení lokomotiv na vlečkách. V uplynulém roce DÚ zaevidoval 679 žádostí, v roce 2015 to bylo o 193 žádostí méně. Zde je však poměr úspěšnosti oproti licencím zcela odlišný. V loňském roce neuspělo pouze 73 žadatelů.
Stačí maturita
A kdo dnes může pomýšlet na profesi strojvedoucího? „Strojvedoucí musí mít maturitu, věk minimálně dvacet let, musí splňovat zdravotní a psychologické předpisy a úspěšně absolvovat zhruba roční výcvik, kurzy a zkoušky,“ vyjmenovává Jiří Lukeš.
Při ročním kurzu čeká na strojvůdcovského eléva dílenský výcvik – to proto, aby si lokomotivy řádně „osahali“ a v rámci pasivního jízdního výcviku se několikrát svezli na stanovišti. Dále jdou na měsíc do České Třebové, kde je čeká kurz, který vede k získání licence. O zkoušku pak žádají Drážní úřad, skládají ji tamtéž. „Poté nastoupí do jízdního výcviku a zhruba po měsíci jdou opět do Třebové na další měsíční kurz, ve kterém už se školí na konkrétní typy strojů.“ Ani tím však celý kolotoč kurzů a různých zkoušek nekončí. „Následují další jízdní zácviky a technické a dopravní zkoušky,“ teprve uzavírá výčet vedoucí Lukeš.
Musí odsloužit alespoň pět let
Žadatelé jsou v době zácviku u ČD zaměstnaní a pobírají mzdu, byť nejsou produktivní. Dopravce však za to požaduje minimálně pětiletý závazek. Nesplní-li, čeká dotyčné úhrada nákladů.
Šance pro mladé
České dráhy dlouhodobě podporují žáky dopravních škol, kteří mají zájem uplatnit se v oblasti železniční dopravy. Dopravce proto vyhlásil výběrové řízení do již 9. běhu Stipendijního programu ČéDés. Ucházet se mohou žáci 9. ročníku ZŠ a také ti, kteří již na partnerské škole vybraný maturitní obor studují. Program je určen pro zájemce o uplatnění na pozici strojvedoucí nebo vlakvedoucí. Přihlášku je možné posílat do 28. února 2017. Více informací najdete na webových stránkách www.ceskedrahy.cz v sekci Kariéra. V případě dotazů nás můžete kontaktovat na e-mailové adrese stipendium@gr.cd.cz nebo na tel. 972 232 763.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »