Železničář / Hlavní zprávy / Začala obnova vjezdové části depa v Michli
Začala obnova vjezdové části depa v Michli
8.4.2024
Výměna 21 výhybek, tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení – to vše se uskuteční při letošní komplexní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli. Jedná se o dosud největší obnovu rozlehlého areálu, který čekají celkové investice ve výši několika miliard korun.
Centrum údržby Praha jih je nejdůležitějším místem pro péči o elektrické příměstské vlaky v rámci PID a také o dálkové soupravy, které z Prahy vyjíždějí. „Staráme se tu o Pendolina, railjety a budeme zde pečovat o ComfortJety. Proto pokračujeme ve velké obnově a dostavbě celého areálu, který zahrnuje celkovou výměnu stávajících kolejišť, modernizaci současných hal a provozů, jako například myčky, a také výstavbu nové čtyřkolejné haly pro údržbu dálkových vlaků. Během několika let chceme v tomto největším českém centru pro údržbu vlakových souprav investovat přes pět miliard korun,“ řekl místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
Na letošek je naplánovaná důležitá obnova vjezdové skupiny. Ta sama o sobě představuje velkou železniční stanici o třinácti kolejích, kam přijíždějí vlakové soupravy z pražského hlavního nádraží a Vršovic k další údržbě a úklidu v areálu Střediska údržby Praha jih. Během modernizace bude vyměněno 21 výhybek, zhruba tři kilometry kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení.
Delší životnost svršku
K obnově se použije moderní svršek typu S49 s pružným upevněním kolejnic a s betonovými pražci pod výhybkami. Toto provedení svršku má velkou životnost a zajišťuje dlouhodobou spolehlivost a bezpečnost provozu. Součástí obnovy bude také výměna bran a podpěr trakčního vedení. Všechna pevná zařízení elektrického trakčního vedení již budou připravena pro konverzi na napájecí systém 25 kV 50 Hz AC v pražském uzlu. Při obnově se vymění také prvky zabezpečovacího zařízení, osvětlení s novými LED svítidly a uskuteční se výměna veškeré kabeláže.
Dodavatelem modernizace je společnost Strabag Rail. Hodnota investice Českých drah představuje 258,658 milionu Kč a její rozsah vyžaduje úplnou výluku celé vjezdové skupiny Centra údržby Praha jih od 11. března do 14. prosince 2024. To s sebou pochopitelně nese rozsáhlá opatření v technologii přístavby vozidel k údržbě a provozu dopravce v pražském železničním uzlu.
Obnova myčky
Současná investice navazuje na 1. etapu obnovy vjezdové skupiny a další opravy realizované v loňském roce, kdy se v celém areálu vyměnilo 23 výhybek a 1 500 metrů kolejí. V dalších letech se plánuje rekonstrukce myčky, která patří k nejvytíženějším v Česku a od svého uvedení do provozu v roce 2007 umyla více než čtvrt milionu skříní železničních vozidel. Nové zařízení bude mít kapacitu až 30 tisíc vozidel ročně a zahájení prací na její rekonstrukci se předpokládá ještě letos. Ve Středisku údržby Praha jih se uskuteční také komplexní modernizace zabezpečovacího zařízení, výstavba trakční měnírny, výstavba nových sanitárních kolejí a především stavba nové čtyřkolejné haly pro údržbu jednotek ComfortJet.
Středisko údržby Praha jih je největší areál pro údržbu vlakových souprav v ČR. Nachází se v něm přes 45 kilometrů kolejí, skoro 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. Pečuje se tam o 70 jednotek CityElefant, o Pendolina, railjety a několik stovek osobních vozů.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »