Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Z Prahy do Českých Budějovic se jezdí nejrychleji v historii

Z Prahy do Českých Budějovic se jezdí nejrychleji v historii

28.12.2022 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

V novém jízdním řádu, který platí od 11. prosince 2022, pojedou expresní vlaky z Prahy do Tábora pouhých 59 minut a do Českých Budějovic pak 1 hodinu 40 minut. Opačným směrem je doba jízdy o 2 minuty pomalejší. Cesta po železnici se tak stala rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na rušné a extrémně zatížené silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují.

Z Prahy do Českých Budějovic se jezdí nejrychleji v historii

Na 4. železničním koridoru nabídnou České dráhy díky dalším dokončeným úsekům rychlé a komfortní cestování. „U všech spojů EuroCity a InterCity jsme sjednotili maximální rychlost na 160 km/h a cestujícím nabízíme řadu doplňkových služeb, díky kterým lze využít cestu pro práci nebo odpočinek,“ řekl člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta a vyjmenovává některé ze služeb. „Ve vlacích je k dispozici bistrovůz, wi-fi připojení k internetu nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky.“   
U všech spojů EuroCity a InterCity se sjednotí maximální rychlost na 160 km/h a dopravce cestujícím nabídne řadu doplňkových služeb, díky kterým lze využít cestu pro práci nebo odpočinek. Ve vlacích je k dispozici bistrovůz, wi-fi připojení k internetu nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky.   
Linka Ex 7 Jižní expres díky tomu bude patřit k nejrychlejším v České republice a dokáže snadno konkurovat provozu na silnicích, kde se v obou směrech často tvoří dlouhé kolony aut. Cestovní (průměrná) rychlost vlaků dosáhne 99 km/h a mezi Prahou a Táborem překročí dokonce 100 km/h. Obyvatelé Tábora a jeho okolí tak získají nové rychlé a pohodlné vlakové spojení pro pravidelné denní dojíždění do zaměstnání v Praze. 

Nejrychlejší spojení v historii tuzemské železnice
Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí je zhruba o 20 minut kratší. „Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba 3 a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují například pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice – Tábor – Praha a zpět,“ upozornil Ješeta.  
V novém jízdním řádu pak uspoří na cestě mezi Prahou a Českými Budějovicemi další desítky minut a cestu zvládnou za 1 hodinu 40 minut. O něco pomalejší rychlíky Vltava, které mají o sedm zastávek víc a stojí například v Benešově, Olbramovicích, Plané nad Lužnicí, Soběslavi a ve Veselí nad Lužnicí, zvládnou cestu za 2 hodiny 4 minuty. Takto krátký cestovní čas byl dosud vyhrazen jen expresním vlakům s jedinou zastávkou v Táboře.
V budoucnosti navíc dojde k dalšímu zkrácení cestovních časů mezi Prahou a jižními Čechami díky modernizaci zbývajících úseků 4. železničního koridoru.
Jižní expresy jsou navíc sestaveny z moderních vozů s klimatizací, palubní wi-fi sítí, elektrickými zásuvkami 230 V a USB porty pro dobíjení elektroniky. „Cestující na této lince mají k dispozici i bistro, bezbariérová místa, místa pro kočárky a jízdní kola nebo stoly, na které lze položit notebook při práci. Díky tomu lze již během cesty vyřídit řadu pracovních záležitostí nebo se naopak věnovat volnočasovým aktivitám, jako je sledování filmů, poslech hudby nebo čtení knih a denních zpráv,“ dodal náměstek. Vlaky EuroCity a InterCity mohou na 4. koridoru využívat maximální rychlost 160 km/h a patří tak k nejrychlejším vlakům v Česku. Řada doplňkových služeb je zaváděna také v rychlících Vltava a Lužnice. 

Cesta časem 
V roce 1880 trvala cesta mezi Prahou a Českými Budějovicemi zhruba 6,5 hodiny a do Lince se jelo až 11 hodin. Po zavedení rychlíků se cestovní doba podstatně zkrátila. Hlavní směr byl však z Prahy do císařské metropole Vídně. Ve Veselí nad Lužnicí se muselo přestupovat na osobní vlak. 
V roce 1890 zabrala cesta rychlíkem mezi Prahou a Českými Budějovicemi přibližně 3,5 hodiny. Tábor byl dosažitelný za 2 hodiny, osobním vlakem pak za tři až tři a půl hodiny, a do Lince se cestovalo zhruba 6 hodin. V té době však jezdilo z Prahy na jih Čech pouze pět párů osobních vlaků a dva páry vídeňských rychlíků denně. Cestovní rychlost se tenkrát pohybovala pouze kolem 50 až 55 km/h a tato průměrná rychlost zde vydržela prakticky sto let. 
V době první Československé republiky se cestovní časy dál pomalu zkracovaly a přibylo i vlaků. Rychlíky zvládaly cestu mezi Prahou s Českými Budějovicemi za 3 až 3 a čtvrt hodiny, ale nová státní hranice prodloužila cestu do Lince na zhruba 7 až 7,5 hodiny. V roce 1932 už jezdily tři přímé rychlíky Praha – České Budějovice, z toho jeden pokračoval do Lince a vezl přímé vozy do Splitu, Terstu, Milána nebo Říma. Další dva páry rychlíků odbočovaly ve Veselí nad Lužnicí do Gmündu a Vídně. 
V 50. letech 20. století byla cestovní doba mezi hlavním městem a jihočeskou metropolí kolem tří hodin, ale s houstnoucí dopravou a nasazením dieselektrických lokomotiv se ve druhé polovině minulého století cestovní časy prodlužovaly na zhruba 3 a čtvrt až 3 a půl hodiny. Cesta do Tábora trvala stále přes 2 hodiny. 

Zrychlení po elektrizaci
Teprve po elektrizaci celé tratě, zrušení přepřahů a nasazení výkonných elektrických lokomotiv nastalo první skokové zrychlení. Na přelomu 80. a 90. let minulého století se cestovní časy do Českých Budějovic zkrátily na 2,5 až 3 hodiny a do Tábora na 1,5 až 1 a tři čtvrtě hodiny. Po roce 1989 se obnovily také přímé spoje do Lince, kam trvala cesta zhruba 5 až 5,5 hodiny. Cestovní rychlost na jihočeském koridoru také poprvé výrazně poskočila a dosáhla skoro 70 km/h. 
Další téměř tři desetiletí zůstávaly cestovní časy vlaků jedoucích na jih Čech bez velkých změn. Jen po zahájení modernizace tratě přibylo několik minut rezervy kvůli pomalým jízdám přes rozestavěné úseky. Cestovní časy mezi Prahou a Českými Budějovicemi se tak pohybovaly stále mezi 2,5 a 3 hodinami. Přibylo ale výrazně spojů na této trati, když na konci 80. let zde jezdilo pouze pět rychlíků, zatímco v uplynulých třech dekádách zde vznikla taktová doprava a rychlíky doplnily rychlejší expresy, dnes komfortní spoje EuroCity/InterCity. Další velké zkrácení cestovních dob přišlo v roce 2017 po dokončení části čtvrtého koridoru. Nové expresní vlaky začaly jezdit zhruba o 20 minut rychleji než dosavadní spoje a cestující strávili na cestě mezi Prahou a Českými Budějovicemi poprvé jen 2 hodiny. 
Cestovní rychlost se konečně přehoupla přes 80 km/h (zhruba 85 km/h). Cesta z Prahy do Tábora pak trvala zhruba 1 a čtvrt hodiny. Jízda vlaků z Prahy do Lince se zkrátila dokonce o tři čtvrtě hodiny na zhruba 4 hodiny.
S dokončením dalších přeložek na železničním koridoru Praha – České Budějovice dochází od jízdního řádu 2023 k dalšímu zhruba dvacetiminutovému zkrácení cestovních časů a výraznému zvýšení cestovní rychlosti, která dosáhne poprvé na této trase hodnoty kolem 100 km/h.
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.5

Další články této rubriky

Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformuMasarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu

24.2.2024 - Pražské Masarykovo nádraží čeká v následujících třech letech čilý stavební ruch. Stavba, jež slouží už více než 175 let, projde dosud největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která… »

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotováModernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024 - České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního… »

ČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujícíchČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujících

16.2.2024 - Více než 400 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo cappuccino. Tyto nápoje jsou i nadále nejoblíbenějšími položkami, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi vyhledávané občerstvení patří také croissanty, bagety… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika