Železničář / Hlavní zprávy / Výsledky hospodaření ovlivnila pandemie
Výsledky hospodaření ovlivnila pandemie
29.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Hospodaření Skupiny České dráhy letos negativně ovlivnila pandemie koronaviru. Po zavedení opatření proti šíření nemoci se snížila mobilita obyvatel i přeprava zboží po železnici. Skupina ČD tak podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) uzavřela pololetní hospodaření se ztrátou 1,98 miliardy korun.
České dráhy však nepřestaly plnit svou roli a stále zabezpečovaly přepravu osob i nákladu. Nekončí ani investice do obnovy vozidlového parku. „Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 %. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Zdůraznil také, že postupné uvolnění restrikcí následně vedlo k opětovnému oživení zájmu o cestování, na loňské počty zákazníků, ani tržby se však České dráhy nedostaly. „Zejména pak v mezinárodní dopravě, kde citelně chybí zahraniční turisté. Za celé pololetí jsme přepravili 59,8 milionu zákazníků, což je meziročně přibližně o třetinu méně,“ doplnil.
Dál se modernizuje
Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího (v prvním pololetí 43 kilometrů), i celkový přepravní výkon. Cestující najeli během prvního pololetí letošního roku 2,56 miliardy kilometrů. Segment osobní dopravy skončil ztrátou 1,92 miliardy korun.
Navzdory nepříznivé situaci naplnily České dráhy i její dceřiná společnost ČD Cargo očekávání zákazníků a nepřestaly zajišťovat stabilní, bezpečnou a spolehlivou přepravu. Aby snížily ekonomické dopady, využily i státních podpůrných programů Antivirus a Covid. Samy navíc začaly ve snaze dosáhnout lepších hospodářských výsledků hledat vnitřní rezervy. Zároveň zavádí úsporná a racionalizační opatření. Například v oblasti snižování režijních či personálních nákladů. „Obě největší společnosti Skupiny ČD dál pokračují v obnově vozidlového parku a zkvalitňování služeb. Například v osobní dopravě patří k největším probíhajícím investicím nákup netrakčních souprav push-pull, dvouvozových bezbariérových jednotek RegioPanter, dodávka 50 moderních osobních vozů pro expresní dopravu a v neposlední řadě modernizace osobních vozů,“ uzavřel Václav Nebeský. ○
Nákladní doprava
V některých komoditách nákladní dopravy se transport téměř zastavil. Příkladem může být přeprava pro automobilový sektor nebo chybějící kontejnery z a do Číny. Utlumení české i zahraniční průmyslové výroby způsobilo pokles přeprav také u dalších komodit. Díky úsporným a racionalizačním opatřením se za prvních šest měsíců roku podařilo společnosti ČD Cargo udržet kladný provozní výsledek, nicméně i její hospodaření skončilo ztrátou 44 milionů korun. Navzdory krizi pokračuje firma dál v úspěšné expanzi na zahraniční trhy. Na vlastní licenci již realizuje výkony ve všech sousedních zemích, tedy v Polsku, Rakousku, Německu a na Slovensku, což zvyšuje stabilitu a odolnost Skupiny ČD. Kromě toho ČD Cargo nadále investuje do modernizace vozidel.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »