Železničář / Hlavní zprávy / Výsledky hospodaření ovlivnila pandemie
Výsledky hospodaření ovlivnila pandemie
29.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Hospodaření Skupiny České dráhy letos negativně ovlivnila pandemie koronaviru. Po zavedení opatření proti šíření nemoci se snížila mobilita obyvatel i přeprava zboží po železnici. Skupina ČD tak podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) uzavřela pololetní hospodaření se ztrátou 1,98 miliardy korun.

České dráhy však nepřestaly plnit svou roli a stále zabezpečovaly přepravu osob i nákladu. Nekončí ani investice do obnovy vozidlového parku. „Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 %. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Zdůraznil také, že postupné uvolnění restrikcí následně vedlo k opětovnému oživení zájmu o cestování, na loňské počty zákazníků, ani tržby se však České dráhy nedostaly. „Zejména pak v mezinárodní dopravě, kde citelně chybí zahraniční turisté. Za celé pololetí jsme přepravili 59,8 milionu zákazníků, což je meziročně přibližně o třetinu méně,“ doplnil.
Dál se modernizuje
Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího (v prvním pololetí 43 kilometrů), i celkový přepravní výkon. Cestující najeli během prvního pololetí letošního roku 2,56 miliardy kilometrů. Segment osobní dopravy skončil ztrátou 1,92 miliardy korun.
Navzdory nepříznivé situaci naplnily České dráhy i její dceřiná společnost ČD Cargo očekávání zákazníků a nepřestaly zajišťovat stabilní, bezpečnou a spolehlivou přepravu. Aby snížily ekonomické dopady, využily i státních podpůrných programů Antivirus a Covid. Samy navíc začaly ve snaze dosáhnout lepších hospodářských výsledků hledat vnitřní rezervy. Zároveň zavádí úsporná a racionalizační opatření. Například v oblasti snižování režijních či personálních nákladů. „Obě největší společnosti Skupiny ČD dál pokračují v obnově vozidlového parku a zkvalitňování služeb. Například v osobní dopravě patří k největším probíhajícím investicím nákup netrakčních souprav push-pull, dvouvozových bezbariérových jednotek RegioPanter, dodávka 50 moderních osobních vozů pro expresní dopravu a v neposlední řadě modernizace osobních vozů,“ uzavřel Václav Nebeský. ○
Nákladní doprava
V některých komoditách nákladní dopravy se transport téměř zastavil. Příkladem může být přeprava pro automobilový sektor nebo chybějící kontejnery z a do Číny. Utlumení české i zahraniční průmyslové výroby způsobilo pokles přeprav také u dalších komodit. Díky úsporným a racionalizačním opatřením se za prvních šest měsíců roku podařilo společnosti ČD Cargo udržet kladný provozní výsledek, nicméně i její hospodaření skončilo ztrátou 44 milionů korun. Navzdory krizi pokračuje firma dál v úspěšné expanzi na zahraniční trhy. Na vlastní licenci již realizuje výkony ve všech sousedních zemích, tedy v Polsku, Rakousku, Německu a na Slovensku, což zvyšuje stabilitu a odolnost Skupiny ČD. Kromě toho ČD Cargo nadále investuje do modernizace vozidel.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »