Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Vyrazili jsme na cestu, která vede k holdingu

Vyrazili jsme na cestu, která vede k holdingu

8.11.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Během příštích pěti let budou společnosti začleněné do Skupiny ČD realizovat transformační program ČD 2017. Ten je zaměřen především na zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti v oblasti osobní dopravy, nákladní dopravy a správy stanic. Klíčovým bodem programu je vytvoření holdingového modelu řízení, který má přinést pozitivní efekt v podobě velikosti skupiny a jejího zázemí.

Vyrazili jsme na cestu, která vede k holdingu

Nechť uspěje ten nejlepší! Tato věta se obvykle pronáší před nějakým klíčovým utkáním. V případě společnosti České dráhy má smysl v souvislosti se soutěžením na železničním dopravním trhu, který se stále více otevírá konkurenci. Národní dopravce má v rukách všechny předpoklady, aby si i nadále udržel své výsadní postavení v regionální i dálkové dopravě. Pokud se bude chovat jako prozákaznicky orientovaná firma a realizovat opatření vedoucí k vyšší ziskovosti.

V posledních třech letech již došlo v rámci transformačního programu Vize 2012 u Českých drah k mnoha ozdravným krokům, například obnově vozidlového parku nebo získání dalších zdrojů financování. Nyní přichází na řadu jeho nástupce, program ČD 2017, který si klade ještě ambicióznější cíle, především vytvoření holdingové struktury v rámci společností patřících do Skupiny ČD. 

Proč chceme holding aneb na velikosti záleží

Klíčová otázka zní: Co holding přinese a vyplatí se náklady na jeho vznik? „Musíme si uvědomit, že dnes Skupina ČD sice existuje, ale zatím nenaplňuje požadavky synergií a společné strategie. Přitom zásady holdingu přinesou efekt nejen velkým firmám, jako jsou České dráhy či společnost ČD Cargo, ale i menším dceřiným společnostem,“ říká ředitelka Projektové kanceláře Martina Mannová, která program ČD 2017 koordinuje.

„Naší hlavní devízou je velikost skupiny a zázemí, které poskytuje. I malé společnosti mají rázem diametrálně rozdílné postavení na trhu, jsou-li součástí velkého koncernu. Dalším faktorem hovořícím pro holding je úspora ve formě sdílených služeb. Některé činnosti budou centrálně řízeny, ale vykonávat je budou samy dceřiné společnosti. Jiné budou vykonávány pro celou Skupinu ČD. Typicky jde o centrální nákup, marketing, informační technologie, investice, ale třeba i účtárny,“ shrnuje hlavní výhody budoucího holdingu Martina Mannová. 

Opatření musí vést k zisku

Podnikání budoucí holdingové struktury bude stát na třech hlavních pilířích: osobní dopravě, nákladní dopravě a správě stanic, resp. budov. Tento model je podmíněn vznikem dvou nových dceřiných společností Osobní doprava a Stanice a servis. Projekty vedoucí k jejich zrodu již běží, v případě společnosti Osobní doprava se jedná o soubor provozních a ekonomických opatření vedoucích k zajištění její ziskovosti. Se vznikem společnosti Stanice a servis souvisí mimo jiné dořešení majetkoprávních vztahů mezi ČD a SŽDC s důrazem na pozemky patřící Českým drahám, které ale nemohou objektivně využít, například pod železniční infastrukturou. Vývoj nákladní dopravy, tedy společnosti ČD Cargo, má směřovat více na prozákaznickou politiku, zapojení do evropských struktur, ale i teritoriální expanzi ke drážnímu podnikání v sousedních státech, například na Slovensko.

V případě seskupení dnešních a nově připravovaných dceřiných společností v rámci Skupiny ČD je program nastaven tak, aby byly splněny všechny předpoklady pro spuštění holdingového uspořádání. Co se týče často diskutovaného holdingu mezi Skupinou ČD a SŽDC, zde je rozhodnutí pouze v rukách státu, resp. vlády. Díky programu ČD 2017, který zahrnuje i implementaci koncernových principů, bude ale Skupina ČD připravena i na tuto eventualitu.

 

ÚKOLY PROGRAMU ČD 2017

  • Nastavení holdingového modelu řízení Skupiny ČD
  • Realizace modelu sdílených služeb pro členy holdingu (např. mzdová účtárna, centrální nákup, marketing)
  • Zřízení dceřiné společnosti Osobní doprava s opatřeními na zvýšení ziskovosti provozu
  • Zřízení dceřiné společnosti Stanice a servis spolu s opatřeními za ziskovější hospodaření stanic

Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Nové terminály zrychlí nákup jízdenekNové terminály zrychlí nákup jízdenek

22.4.2024 - Cestující se již mohou ve vlacích Českých drah setkat s novými prodejními terminály. Prvním krajem, kde byla nová generace zařízení MOPAJ (MObilní Prodejní Automat Jízdenek) instalována, se stal Zlínský kraj. Postupně budou… »

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika