Železničář / Hlavní zprávy / Vlaky do Mošnova jsou realitou
Vlaky do Mošnova jsou realitou
13.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Ostravsko se stalo prvním regionem v České republice, který nabízí komfortní kolejové spojení přímo k letištní odbavovací hale. Každý den zajišťují spojení z široké městské aglomerace, potažmo slezské části kraje, patrové jednotky CityElefant, od poloviny prosince na letištní linku vyjedou naopak dvě nové elektrické jednotky RegioPanter. Netrpělivě očekávaný první pravidelný spoj Českých drah dorazil na Letiště Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy v pondělí 13. dubna o půl páté ráno.
Nové železniční spojení, které přišlo přibližně na 550 milionů korun, budou kromě cestujících na letiště využívat v blízké budoucnosti i zaměstnanci firem z přilehlé mošnovské průmyslové zóny. Stavbu dráhy inicioval kraj a na její financování využil dotační titul Regionálního operačního programu.
„Zahájení železničního provozu na mošnovské letiště je výsledkem velkého úsilí Moravskoslezského kraje a také dlouholeté úspěšné spolupráce s národním železničním dopravcem. Věřím, že dnešek bude výzvou i pro Prahu, která železniční spojení s Letištěm Václava Havla tolik potřebuje,“ řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Dodal, že do poloviny prosince ČD zajistí dopravu na Letiště Leoše Janáčka jednotkami CityElefant na prodloužené příměstské lince S2.
V prosinci se na trase objeví nové jednotky RegioPanter
Nově vznikly pobočky v celkem pěti krajích a v pracovní dny a sobotu vypravují České dráhy na letiště deset párů vlaků, které jedou až na dvě výjimky ve dvouhodinovém intervalu, v neděli je v provozu o jeden pár ranních spojů méně. Jak Pavel Krtek zdůraznil, od jízdního řádu 2016, který začne platit v polovině prosince, zamíří na letiště nové jednotky RegioPanter. „Budou to první dva vlaky z čtyřletého rámcového kontraktu na dodávku až jedenácti elektrických dvouvozových jednotek pro regionální dopravu. Za oba nové vlaky zaplatíme celkem 222 milionů korun, předpokládáme však, že významnou část, skoro devadesát milionů korun, pokryje dotace z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko,“ dodal.
První kraj s vlaky na letiště
Nové spojení s letištěm otevře pomyslnou bránu do celého kraje. „Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem, který má mezinárodní letiště napojené na železnici. Letiště se tak stává součástí komplexní dopravní infrastruktury nadregionálního a potažmo i mezinárodního významu. Rozvoj tohoto prostoru patří mezi priority kraje, a to zejména s ohledem na těsnou vazbu na průmyslovou zónu v Mošnově, o niž se zajímá řada investorů. Práci tu v budoucnu získají stovky lidí,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Součástí letištní linky byla i výstavba nové zastávky Sedlnice na původní železniční trase ze Studénky do Kopřivnice a Veřovic. Právě odtud byla vybudována zcela nová trať, která je po padesáti letech první železniční novostavbou v Česku. Zanedlouho prodělá zatěžkávací zkoušku při dopravě tisíců domácích i zahraničních fanoušků z mošnovského letiště do moravskoslezské metropole, kde se odehraje část květnového Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2015.
Video ze slavnostního otevření tratě najdete zde:
Fotogalerie
Další články této rubriky
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »