Železničář / Hlavní zprávy / VLAK 2017: Simulovaná srážka vlaků prověřila nejen záchranáře
VLAK 2017: Simulovaná srážka vlaků prověřila nejen záchranáře
27.7.2017 – autor: MARTIN HARÁK
V nepřístupném terénu mezi Bořím lesem a Lednicí se ve středu 21. června srazila lokomotiva s osobním vlakem. Naštěstí jen jako. Cílem taktického cvičení VLAK 2017 bylo napodobit záchranné práce po podobné nehodě. Do akce byli vedle složek IZS Jihomoravského kraje zapojeni také zaměstnanci národního dopravce. Ti si společně s hasiči, policisty, záchranáři a vyšetřovateli SŽDC vyzkoušeli rychlost přenosu informací, koordinaci aktivit a poskytování informací o změnách v dopravě cestujícím.
Cvičení simulovalo mimořádnou událost, při které narazila samostatně jedoucí lokomotiva do osobního vlaku tvořeného motorovou lokomotivou a třemi vozy s cestujícími v blízkosti usedlosti Nový Dvůr. Strojvedoucí kvůli silné mlze nerespektoval návěst Stůj a v plné rychlosti najel na konec stojícího osobního vlaku. I přes snahu výpravčího z nedaleké stanice Boří les, který situaci registroval pomocí traťového zabezpečovacího zařízení a snažil se srážce zabránit použitím funkce Generální stop, došlo ke srážce a po nehodě na místě zůstalo 15 mrtvých včetně strojvedoucího lokomotivy a 66 zraněných cestujících.
Ihned po nehodě zavolal na tísňovou linku 112 vlakvedoucí ZAP ČD Brno Stanislav Šalda a na místo vyrazilo pětadvacet hasičských jednotek a také vrtulník s leteckými záchranáři na palubě. Podle mluvčího hasičské záchranky z jižní Moravy přímo na místě zasahovalo více než 150 dobrovolných a profesionálních hasičů včetně drážních jednotek SŽDC. Nechyběli ani policisté a záchranáři.
Záchrana životů především
Zraněné totiž tvořili figuranti z řad středoškolské mládeže, většina z nich byla potom ručně transportována z místa neštěstí do týlového zázemí. Cvičení bylo velmi realistické, a navíc se účastníci museli vypořádat i s extrémním vedrem.
Za České dráhy vedli pracovní tým člen představenstva odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán a ředitelka odboru provozu osobní dopravy Luďka Hnulíková. Ta potvrdila, že národní dopravce má pro případ mimořádností vydány interní předpisy, podle kterých je koordinována činnost organizačních složek a zaměstnanců. „Jsou to naši zaměstnanci, kteří většinou jako první podávají zprávy o takové mimořádné události a často poskytují první pomoc jejím účastníkům. Jsme proto rádi, že jsme si mohli v praxi vyzkoušet správné nastavení tohoto systému a jeho fungování – od nahlášení události přes součinnost se složkami integrovaného záchranného systému až po zajištění náhradní dopravy s krajským koordinátorem integrované dopravy, společností KORDIS,“ vysvětlil Michal Štěpán.
Klíčové jsou informace
Vedle toho, že zaměstnanci Českých drah poskytují první pomoc zraněným i informace záchranným složkám, musí se situací seznámit také dispečink Českých drah. Dispečeři pak komunikují nejen s jednotlivým složkami IZS, ale i dalšími organizační složkami ČD a SŽDC. „Reakční časy jednotlivých úkonů potvrdily nastavení funkčního procesu. První informace byla k veřejnosti vyslána sedm minut po oznámení nehody, krizová linka byla aktivována o čtyři minuty později. Velmi dobře proběhla i spolupráce se záchranáři při rozmisťování zraněných cestujících do zdravotnických zařízení,“ potvrdila ředitelka Luďka Hnulíková, která na místě vyhodnocovala postup dispečinku ČD, čas nasazení náhradní dopravy i šíření informací cestujícím prostřednictvím aplikace Můj vlak a webových stránek ČD. O naprosté profesionalitě všech zasahujících svědčí i fakt, že při průběžném hodnocení likvidace následků mimořádné události se zasahující lékaři, policisté, hasiči i dispečeři ČD shodli i v číselných podkladech.
Čísla seděla železničářům i záchranářům
„Podle našich informací náhradní dopravou bylo odvezeno 26 cestujících,“ oznámila ředitelka Hnulíková podklad pro hodnocení. Během pár vteřin zaznělo naprosto stejné číslo i od vedoucí lékařky zásahu – zdravotníci totiž „třídili“ cestující z nehody do tří kategorií podle zranění a právě oněch 26 cestujících označili za schopné další přepravy. V rámci vyhodnocení poznatků cvičení ocenil Michal Štěpán souhru celého dispečinku osobní dopravy a pracovišť Zákaznického personálu – ať už centrálního zákaznického servisu či komandujících. Poděkoval vrchnímu přednostovi DKV Brno Zbyňku Redererovi a jeho týmu za poctivě odvedenou práci při přípravě cvičení, jakož i pomoc při uvolnění trati po skončení cvičení.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »