Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Veletrh InnoTrans 2016: Soumrak kupé, nástup velkoprostorů

Veletrh InnoTrans 2016: Soumrak kupé, nástup velkoprostorů

26.10.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Berlínský veletrh InnoTrans ukázal, jakým směrem se bude železnice v dalších letech ubírat. Umíráček zřejmě zvoní vagonům s kupé, rozkvět naopak zažívají otevřené prostory nebo elektrické jednotky. A například osobní vozy stále více sází na propojení a hi-tech technologie. Na akci se vypravila i skupina zástupců Českých drah a tuzemských firem. Posloužil jim speciální expres Národní vlak.

Veletrh InnoTrans 2016: Soumrak kupé, nástup velkoprostorů

Dopravci stále častěji upřednostňují velkoprostorové uspořádaní osobních vozů. Tento trend jasně potvrdil i veletrh železniční techniky InnoTrans, který se koncem září konal v Berlíně. Na jednom místě tak bylo k vidění to nejlepší z portfolií světových výrobců kolejových vozidel, respektive dopravců. Do německé metropole se vydali i zástupci Českých drah a tuzemských firem. ČD k této příležitosti vypravily expres Národní vlak tažený lokomotivou 371.001 v národních barvách s osmičkou moderních vozů.

Podle místopředsedy představenstva ČD Ludvíka Urbana si v Berlíně každý přišel na své. „Veletrh je významný ze dvou důvodů. Prvním z nich je možnost srovnání, kam se kvalitativně a kvantitativně posouvá celý železniční trh. Máme tady možnost vidět nejmodernější vozy, technologie a další výrobky, které souvisí s provozováním železniční dopravy. Druhým důvodem je setkávání s ostatními zástupci firem, se kterými projednáváme především rozvoj a spolupráci,“ řekl Urban s tím, že národní dopravce je pravidelným účastníkem. Kromě top managementu vyrážejí na veletrh i odborníci z jednotlivých odborů a organizačních jednotek. Urban se zároveň před cestou netajil tím, že pokud by nějaký vůz či konkrétní technický prvek zástupce Českých drah zaujal, bude v budoucnu možné, na základě setkání v Berlíně, začít jednat o koupi. „InnoTrans pro nás není tedy o tom, že bychom jeli hned něco nakupovat,“ upřesnil.

Spací Stadler výjimkou

Koncepce veletrhu je nastavena tak, aby si mohli návštěvníci co nejvíce vozů a jednotek projít a jednotlivé detaily osahat. Nejzřetelněji pak z tohoto vyšel fakt, že dopravci reagují na stále se zvyšující poptávku po cestování tím, že nechávají montovat do vagonů čím dál více sedaček. Samozřejmě v oblíbeném velkoprostorovém uspořádaní. Výjimku v Berlíně tvořil jen švýcarský Stadler, který vystavil lůžkový vůz pro zákazníka z Ázerbájdžánu. Především na interiérové uspořádání se zaměřili i lidé z ČD. „Zajímaly nás monitory v opěradlech sedadel, provoz a nové možnosti minibarů, prostory pro vlakové čety nebo interaktivní dotykové stoly,“ upřesnil Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy. 

Na veletrhu InnoTrans letos vystavovalo 2 950 firem z více než šedesáti zemí, včetně České republiky. Podle organizátorů jde o rekordní účast. Výstava se v Berlíně koná každé dva roky a pokaždé přiláká stovky tisíc návštěvníků.

Výběr techniky

●  lokomotiva ŠKODA Emil Zátopek v barvách DB

●  lokomotiva Stadler EURODUAL DRS/BRLL

●  lokomotiva CZ Loko EfisHunter 1000

●  lokomotiva Alstom Prima H3 hybrid

●  lůžkový vůz Stadler ADY

●  jednotka Nevag EMU IMPULS

●  jednotka Stadler NS Flirt

●  jednotka Pesa Link (v ČR RegioShark)

●  jednotka Pesa DART – 43WE

●  jednotka Siemens Desiro ML ÖBB cityjet

●  jednotka Siemens Desiro SWT

●  jednotka Siemens Mireo (koncept)

●  jednotka (diesel/elektro) Končar DEMU

●  jednotka Alstom Lint (vodíkový pohon)

● osobní vůz MÁV-START IC+

● osobní vůz Locomore Bmz235

● diagnostický vlak MÁV-START  FMK-008

●  jednotka Siemens Velaro (pro tureckého dopravce)

●  lokomotiva Siemens Vectron (pro finského dopravce)

●  jednotka Stadler EC250 Giruno (pro švýcarského dopravce – nové spojení Gotthardským tunelem)


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 3.43

Další články této rubriky

ČD-T dovybavila lokomotivy ČD Cargo ETCSČD-T dovybavila lokomotivy ČD Cargo ETCS

7.12.2022 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika dovybavila palubní jednotkou evropského vlakového zabezpečovače ETCS poslední z celkem 78 lokomotiv řad 163 a 363 nákladního dopravce ČD Cargo a úspěšně tak dokončila významnou… »

ČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotkyČD hledají nástupce CityElefantů i nové rychlíkové jednotky

5.12.2022 - České dráhy pokračují v obnově svého vozidlového parku. V uplynulých týdnech vypsaly hned dvě soutěže, z nichž by měli vzejít dodavatelé nových vlaků. V prvním případě jde o elektrické jednotky pro rychlíkové spoje, jejichž… »

České dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na UničovceČeské dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na Uničovce

2.12.2022 - České dráhy 25. listopadu zahájily zkušební provoz v elektrické trakci pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS na trati z Olomouce do Uničova. Přibližně během měsíce se musí připravit na výhradní provoz. »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika