Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Vectrony v barvách ČD vyjedou na podzim

Vectrony v barvách ČD vyjedou na podzim

26.7.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Spoje EuroCity národního dopravce směřující z Prahy do Berlína, Hamburku nebo Kielu budou od nového jízdního řádu vedeny lokomotivami Siemens Vectron, které si v počtu deseti kusů pronajaly České dráhy. Provozní nasazení těchto lokomotiv se od prosince tohoto roku bude postupně prodlužovat ze stanice Drážďany až do stanice Kiel. První stroje by měly dorazit v listopadu, strojvedoucí se s nimi však začali seznamovat už teď.

Vectrony v barvách ČD vyjedou na podzim

České dráhy usilovaly o pronájem strojů, se kterými by mohly dopravovat spoje na lince do Německa. V tendru na desetiletý pronájem uspěla společnost European Locomotive Leasing (ELL). Prvních osm Vectronů do republiky dorazí v listopadu, další dva o měsíc později. Stroje budou nasazeny na vlaky EuroCity do Berlína a Hamburku či Kielu, jedna bude dopravovat rychlíky do Chebu v úseku z Prahy do Ústí nad Labem.

Strojvedoucí přeškoleni

„Zakázku na pronájem jsme poprvé vyhlásili koncem dubna minulého roku kvůli nutnému nasazení vícesystémových lokomotiv s dvousetkilometrovou rychlostí na spoje do Hamburku,“ potvrdil Ondřej Páleník, ředitel odboru centrálního nákupu a logistiky ČD. „Všichni uchazeči nabídli lokomotivu Siemens Vectron,“ doplnil. Součástí zakázky na pronájem je i kompletní údržba v průběhu plnění smlouvy a zaškolení strojvedoucích.

To již také začalo, „výuková“ lokomotiva byla nasazena během posledního červnového víkendu, kdy se objevila na lince z Prahy do Ústí nad Labem. Není však součástí pronajímané desítky, stroj je zapůjčen pouze pro účely vyškolení personálu. „Školíme padesát zaměstnanců. Všichni jsou z vršovické provozní jednotky a ústeckého provozního pracoviště DKV Praha,“ popisuje plánované personální obsazení Rostislav Novák, ředitel odboru kolejových vozidel.  

Deset mašin, deset podob

Vlaky EuroCity do Německa měly původně vozit lokomotivy ČD řady 380, ovšem ty u našich sousedů nesmějí překročit při vedení soupravy rychlost 160 km/h, což nekoresponduje s  jízdními dobami a požadavkem smluvního partnera DB na rychlost 200 km/h od JŘ 2018. Spoje tak stále dopravují lokomotivy řady 371 z přelomu 80. a 90. let, a to pouze do Drážďan, kde dochází k přepřahu za rychlejší lokomotivu společnosti DB.

Vícesystémové Vectrony budou dodány v konfiguraci, na které se dohodly ČD s německými partnery. Kromě požadavku na rychlost 200 km/h budou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a dále národním německým zabezpečovacím systémem LZB a PZB. Lokomotivy musí umět jezdit pod třemi napájecími systémy, tedy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC a disponovat výkonem nejméně 5 000 kW. V jejich výbavě nesmí chybět ani komunikační systémy GSM-R a TRS.

Pilně se pracuje i na vizuální podobě nové posily. „Lokomotivy dostanou svůj specifický polep, který je bude zajímavým způsobem identifikovat se značkou národního dopravce, akciovou společností České dráhy. Zařadí se tak do popředí naší lokomotivní flotily nejen svým výkonem, ale i specifickým designem,“ vysvětlil obchodní ředitel Jiří Ješeta.

Vectrony navíc nejsou ve skupině České dráhy neznámé. Pětici už vlastní dceřiná společnost ČD Cargo, která bude dokonce svou flotilu rozšiřovat o další tři. Nákladní dopravce lokomotivy nasazuje například na vlaky do Rostocku, Koperu nebo Bratislavy.

Bastardi se neloučí

Stroje řady 371 z provozu nezmizí úplně, nicméně z mezinárodních výkonů přejdou především na domácí vozbu. Jedna lokomotiva ale bude obsluhovat noční spoj EN 476/477 do Drážďan. Další dvě budou jezdit na rychlících z Prahy do Chebu v úseku Praha – Ústí nad Labem. Doménou dvou Bastardů se stanou vlaky IC do Opavy a jedna lokomotiva bude dopravovat tradiční adventní spoj Vánoční kometu z Ústí nad Labem do Drážďan. V přípravě je navíc obdobný projekt nazvaný Letní kometa, který by měl poprvé vyjet v roce 2018. I tyto spoje z Ústí nad Labem do Drážďan by měly být vedeny právě strojem řady 371.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.25

Další články této rubriky

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem… »

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek FlirtŠvýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 - Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových… »

Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony

3.12.2021 - Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) začíná postupně zařazovat do svých rychlíků R 6xx Tatran šestici rekonstruovaných restauračních vozů řady WRmz. Ty cestujícím nabídnou vysoký standard cestování nejen díky komfortnímu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika