Železničář / Hlavní zprávy / V prosinci navýšíme rozsah osobní dopravy
V prosinci navýšíme rozsah osobní dopravy
22.11.2012 – autor: PETR HORÁLEK
V neděli 9. prosince začíná platit nový jízdní řád, který bude ovlivňovat všechny spoje Českých drah až do 14. prosince příštího roku. Oproti současnosti nasadí národní železniční dopravce o 105 vlaků více, v průměru za den o 15 vlaků více. Rozsah dálkové i regionální dopravy zajišťované Českými drahami se ve vyjádření ve vlakokilometrech navýší.
Uprostřed druhého prosincového víkendu dojde k plánované změně jízdního řádu na železnici. Pro České dráhy to konkrétně znamená, že na koleje vypraví nově v průměru 6 806 vlaků denně, což znamená oproti prosinci loňského roku nárůst o 15 spojů. Navýšení se promítne i do celkového rozsahu plánované dopravy, která má v nadcházejícím jízdním řádu činit 123,3 milionu vlakokilometrů.
V případě regionální dopravy budou České dráhy vypravovat 6 014 osobních vlaků denně (což je stejný počet jako na začátku současného jízdního řádu) a 267 spěšných vlaků (nárůst o 16 vlaků). Rozsah regionální dopravy se navýší na 82,6 milionu vlakokilometrů, přičemž v případě osobních vlaků se nepatrně sníží, zatímco u spěšných vlaků naopak zvýší. Podrobněji se změnám v regionální dopravě budeme věnovat v příštím čísle Železničáře.
Pendolina a D1 Expressy
Spoje SuperCity mají v tomto jízdním řádu najet podle plánu 2,1 milionu vlakokilometrů. Od začátku března se rozšíří jejich provoz do západních Čech. Do jejich cestovních časů (stejně jako do dalších spojů na trati 011) zasáhne plánovaná výluka Praha-Běchovice – Úvaly, která jim prodlouží dobu jízdy asi o 7 minut. Mezi Prahou a Brnem budou v pracovní dny jezdit tři páry D1 Expressů místo dnešních dvou. Přidaný spoj odjíždí z Prahy v 11.09 hodin a zpět z Brna vyráží ve 14.08 hodin. Cestovní doba D1 Expressů, které mezi výchozí a koncovou stanicí pro cestující nikde nezastavují, se sníží až na 2 hodiny 35 minut, takže vytvoří nejrychlejší vlakové spojení mezi dvěma největšími městy republiky. Novinku představují posilové nedělní spoje (z Brna v 15.08 a 17.08 h, z Prahy v 19.09 a 20.39 h).
Díky dokončení modernizace části třetího koridoru mezi Prahou a Plzní dojde ke zrychlení všech dálkových spojů v tomto úseku o 7 nebo 8 minut. Pro cestující na severu Moravy může být důležitá informace, že ministerstvo dopravy již neobjednalo dálkové vlaky na trati Jeseník – Krnov – Opava – Ostrava. Tato spojení budou nově zajišťovat regionální spoje.
Obměňujeme vozidla
České dráhy také plánují nasazení kvalitnějších vozidel do provozu. Například v úseku Praha – Příbram – České Budějovice budou klasické soupravy nahrazeny modernizovanými soupravami s vozy řady 854 a přípojnými vozy Bdtn. Na tratích Ústí nad Labem – Kolín a Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno přibydou revitalizované vozy a řídicí vozy přezdívané Sysel. Na trase Praha – Tábor – České Budějovice se objeví více lokomotiv řady 362, což umožní zvýšení rychlosti až na 140 km/h.
K sousedům po kolejích
V mezinárodní dopravě patří mezi největší změny zavedení čtyřhodinového taktu pro vlaky z Prahy do Mnichova. Spojení mezi českým a polským hlavním městem vlakem bude o 20 minut rychlejší – vlak EC Praha zvládne tuto vzdálenost poprvé pod 8 hodin. Do Varšavy také pojedou dva nové přímé spoje – EC 106/107 (Břeclav – Varšava) a EC 130/131 (Budapešť – Varšava). Expres Silesia se změní na rychlík v úseku Bohumín – Krakov.
Denní nabídka vlaků mezi Prahou a Lincem se rozšiří o jeden spoj. Díky změně trasy vlaků EC 177 a EC 378 v úseku Brno – Vídeň přes Bratislavu vznikne po celý den základní dvouhodinový interval v relaci Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. V této souvislosti je zaveden nový pár vlaků EC 271/270 Petrov mezi Brnem a Budapeští. Další informace se dočtete také na internetové adrese www.cd.cz.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »