Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / V Pendolinu se šíří vlny elektronické zábavy

V Pendolinu se šíří vlny elektronické zábavy

13.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Bezdrátové připojení k nejvyužívanější světové síti je od poloviny července k dispozici ve všech spojích SuperCity Pendolino. V sedmi jednotkách řady 680 nyní mohou cestující zdarma využít bezdrátovou palubní síť s připojením k internetu v nejvyšší dostupné kvalitě. Palubní portál rovněž umožňuje sledovat on-line jízdu vlaku z čelní i zadní kamery Pendolina.

V Pendolinu se šíří vlny elektronické zábavy

Projekt wi-fi v Pendolinu vstupuje do své vrcholné fáze. Připravuje se již od jara 2011, kdy došlo ze strany Českých drah ke specifikaci požadavků a vyhlášení výběrového řízení na dodavatele. Z veřejné soutěže vzešla vítězně na podzim 2011 společnost SIMAC Technik ČR, která nabídla know-how a servis na pětileté období za cenu bezmála 20 milionů korun. Instalace do všech sedmi jednotek proběhla během osmi měsíců. Měsíční zkušební provoz, který odstartoval 15. července 2012, měl za úkol odstranit tzv. dětské nemoci, aby systém v ostrém provozu nabídl nejspolehlivěší bezdrátové palubní služby v českých vlacích. 

Pokrytí od všech tří mobilních operátorů

Velký důraz se klade na spolehlivost a stabilitu připojení. „Z tohoto důvodu systém využívá služeb všech tří tuzemských mobilních operátorů a je sestaven z nejlepších dostupných a ověřených komponentů,“ vysvětluje Petr Vondráček z Odboru produktů a obchodu GŘ ČD. Připojení k internetu využívá všech přenosových technologií, které operátoři nabízejí. Stojí tedy na principu jak rychlého CDMA nebo 3G, tak i z dnešního pohledu již pomalého EDGE, který pohříchu tuzemští operátoři v některých lokalitách stále nabízejí. „Palubní systém si vybírá z nejrychlejší dostupné technologie, ovšem je limitován dostupností během cesty. Na několika místech trasy Praha – Ostrava proto může cestující pocítit zpomalení či krátkodobý výpadek připojení k internetu. Nejmarkantnější je to v okolí Brandýsa nad Orlicí nebo Hoštejna,“ říká Petr Vondráček.

Přesto jsou první poznatky více než uspokojivé a při namátkovém měření přesahovala přenosová rychlost po většinu cesty 2,6 MB za sekundu. Velkým dílem i proto, že v zájmu kvalitního připojení je blokován přístup na stránky, které přetěžují systém. Jde především o aktualizace operačního systému a dalšího softwaru, ale i stránky se strea­movaným videem (včetně YouTube). V rámci zabezpečení je zakázán přístup na stránky s nelegálním obsahem nebo naopak upload prostřednictvím palubní sítě na podobné weby. 

Vidíte trať jako strojvedoucí

Palubní portál umožňuje nejen bezplatné připojení k internetu, ale navíc se z hlavní stránky dozvíte aktuální polohu vlaku, předpokládaný příjezd do destinace i aktuální počasí v cíli cesty. Můžete si přečíst čerstvé zprávy ze zpravodajských webů, on-line si koupit jízdenku na další vlak či zarezervovat místo nebo si vybrat z jídelního lístku bistrovozu. Palubní portál jde ovšem ještě dál. Nabízí totiž on-line přenos z čelní i zadní kamery Pendolina! Pomocí monitoru notebooku se tak může člověk ocitnout na stanovišti strojvedoucího, aniž by opustil svou sedačku.

Palubní portál se postupně stává základním kamenem pro rozvoj moderních služeb i v dalších vlacích. Wi-fi v Pendolinu podle všeho stojí na začátku revoluce, která by mohla na poli elektronického servisu a služeb ve vlacích ČD dosáhnout zajímavých výsledků. Věřme proto, že sedm „zasíťovaných“ Pendolin nezůstane dlouho osamoceno.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Z vlaků do oblak a zase zpětZ vlaků do oblak a zase zpět

1.6.2020 - I když Aneta Ochránková ze Zákaznického personálu Brno doprovází vlaky teprve pár měsíců, už nyní je přesvědčená, že se v této práci našla. Kromě toho, že ji baví, zažívá díky ní každý den něco nového, zkrátka… »

Nejrychlejší stroje ČD v provozuNejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 - České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak… »

Na přejezdy dohlédnou chytré kameryNa přejezdy dohlédnou chytré kamery

28.5.2020 - Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika