Železničář / Hlavní zprávy / V Nymburce funguje kovárna pro učně
V Nymburce funguje kovárna pro učně
29.3.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Objekt, který doposud sloužil především jako sklad, se v jedné části proměnil na kovárnu, která vznikla v rámci vznikajícího Centra praktického vzdělávání. Jde o společný projekt dceřiné společnosti Českých drah DPOV a Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Nymburk. Cílem spolupráce je nejen navázání na železničářskou tradici, ale současně i nabídka perspektivní práce pro mladé lidi.
Slavnostního otevření prostor se koncem února v nymburském DPOV zúčastnila řada hostů, mezi nimiž nechyběl předseda představenstva DPOV Roman Kott, člen představenstva Českých drah odpovědný za servis, techniku a majetek Miroslav Kupec, starosta města Nymburk Pavel Fojtík nebo ředitel odborné školy Jiří Hubálek.
Ze skladu kovárna se zázemím
Budova, která dnes umožňuje výuku učňů, sloužila již v dřívějších letech jako pracoviště kovárny a později se z ní stal sklad materiálu. „Toto nevyužité pracoviště jsme se po dohodě s vedením firmy rozhodli přebudovat na učňovské pracoviště kovárny s tím, že celý objekt postupně adaptujeme pro potřeby centra praktického vzdělávání,“ řekl Ctirad Pinkas z nymburského DPOV, jenž je duší celého projektu. Kovárna včetně strojního vybavení sice patří dceřiné společnosti Českých drah DPOV, nicméně nejen toto pracoviště využívají pedagogové a učni Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Nymburk. Jsou to nástupnické organizace bývalého legendárního Železničního učiliště ČSD v Nymburce, které bylo vyhlášené na celé bývalé síti Československých státních drah. „Naše pracoviště slouží k tomu, aby se chlapci z místního učiliště naučili kvalitně černé řemeslo. Právě tady se učí základům kovářství nejen v učebním oboru zámečník, ale i v řadě dalších manuálních oborů. Samostatný učební obor kovářství zatím ale není otevřen,“ upřesnil Pinkas.
Poptávka po chybějících profesích
Pracoviště kovárny je první vlaštovkou projektu Centra praktického vzdělávání, který vzniká v dceřiné společnosti Dílny pro opravu vozidel. Podle předsedy představenstva DPOV Romana Kotta spolupracuje firma s učilištěm a střední školou při výchově kvalifikovaných pracovníků i v dalších oborech, po nichž je momentálně velká poptávka. „Jde například o elektromechaniky, svářeče, lakýrníky, natěrače nebo mechaniky kolejových vozidel. Všechny tyto profese jsou nedostatkové, a proto jsme se rozhodli vychovat si vlastní dorost,“ vysvětlil Roman Kott. Na otázku, zda DPOV plánuje podobnou spolupráci například v sídle společnosti v Přerově či v PSO (Provozním středisku oprav) ve Veselí nad Moravou, odpověděl, že plán výchovy mladých lidí se vztahuje na všechna pracoviště. „Rádi bychom nabídli žákům a studentům uplatnit své dovednosti na specializovaných pracovištích, která se nachází i jinde než v Nymburce, neboť pole naší opravárenské činnosti je opravdu velmi široké a zahrnuje hnací vozidla všech trakcí, osobní vozy nevyjímaje.“
Úzká spolupráce DPOV a školy
Vedoucí učitelka odborného výcviku nymburské odborné školy Gabriela Kuchařová doplnila, že otevření kovárny v PSO Nymburk společnosti DPOV bylo pro jejich školské zařízení doslova vytržením trnu z paty. „Podobné pracoviště jsme v poslední době neměli k dispozici. Dříve bývala kovárna v areálu tehdejších Železničních opraváren a strojíren. Ta byla ale v tak nevyhovujícím stavu a její rekonstrukce by přišla na velké peníze. Jako příspěvková organizace bychom na tuto investici těžko sehnali potřebné finanční prostředky,“ doplnila Kuchařová. Škola musela nevyhovující prostory opustit a pronajmout si kovárnu v nedaleké obci Hořátev, kde je však k dispozici malý prostor, kam se vejdou maximálně čtyři učni. „My potřebujeme naopak velkou kovárnu, kde je učitel odborného výcviku s celou skupinou žáků. Asi před dvěma či třemi roky jsme do nymburského DPOV začali posílat na provozní pracoviště žáky naší školy, a tak postupně vznikla společná myšlenka vybudovat jakési centrum praktického vzdělávání, kde se budou profilovat naši žáci přímo pro potřeby dráhy,“ dodala.
A na závěr jedna malá zajímavost – učitel odborného výcviku v kovárně Jan Lokajíček, který je původním povoláním umělecký kovář, se věnuje ve volném čase výrobě replik historických předmětů, kovaným šperkům a růžím nebo čepelím z damascénské oceli, která byla navíc tématem jeho bakalářské práce na Masarykově univerzitě v Brně.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »