Železničář / Hlavní zprávy / V novém jízdním řádu 2024 se rozroste počet bezbariérových vlaků
V novém jízdním řádu 2024 se rozroste počet bezbariérových vlaků
17.12.2023
Cestující mají v novém jízdním řádu pro rok 2024, který začal platit 10. prosince, větší možnost surfovat na internetu, dobíjet své mobilní telefony, tablety nebo notebooky. Podstatně se také rozšířila možnosti cestování bez bariér osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. V jízdním řádu 2024 budou mít České dráhy zavedeno celkem 8 738 vlaků, které za dobu nového ročního jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů.
Při přihlédnutí k různým časovým omezením jízdy, například k jízdě jen v pracovní dny nebo jen o víkendech či pouze po určitou sezónní dobu, budou České dráhy vypravovat denně v průměru 6 583 spojů.
„I v novém jízdním řádu pokračujeme v rozšiřování a zkvalitňování služeb prostřednictvím moderních vlaků. Díky tomu meziročně navýšíme počet bezbariérových spojů a spojů, ve kterých mají cestující k dispozici elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky o zhruba 550 vlaků. O přibližně 900 vlaků pak navyšujeme počet spojů vybavených palubní wi-fi sítí, která umožní snazší přístup k internetu a pohodlné sledování zpráv, sociálních sítí, vyřizování e-mailů a další činnosti, které jsou s internetem spojené,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Víe bezbariérových spojů
České dráhy nabídnou v Jízdním řádu 2024 celkem 6 692 bezbariérových vlaků, 495 vlaků se službou úschova během přepravy a 7 579 vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, především jízdních kol (přepravu jízdních kol však zajišťují téměř všechny z 8 738 vlaků Českých drah). V 63 dálkových spojích bude k dispozici restaurační vůz, v 93 vlacích bistro a v 229 vlacích roznáška občerstvení formou služby ČD Minibar nebo automat (ČD Snack). Pro cestující s dětmi bude připraveno 495 vlaků s vyhrazenými vozy nebo oddíly pro cestující s dětmi do 10 let a v 75 spojích budou mít cestující k dispozici dětské kino. Palubní Wi-Fi síť bude k dispozici ve 4 026 spojích, z toho se jedná o 489 dálkových vlaků, a možnost napájet cestovní elektroniku během jízdy nabídne 2 754 vlaků. V 75 dálkových vlacích budou mít cestující k dispozici palubní informačně-zábavní portál.
„Největší změny k lepšímu čekají především na cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. Vedle rekordního počtu bezbariérových spojů, České dráhy už budou mít 76 % spojů z úplně všech zavedených vlaků přístupných pro osoby na ortopedickém vozíku, dojde díky stále většímu počtu vlaků a stanic vybavených pro bezbariérové cestování k nové přesnější definici symbolům bezbariérovosti. Běžný symbol „vozíčkáře“ znamená nově nasazení přímo nízkopodlažního vozidla nebo vozidla se zvedací plošinou, u kterého není objednání přepravy nutné, ale je pouze doporučené. Pro další skupiny cestujících to také znamená, že přijedou nízkopodlažní vozidla, do kterých se bude snadno nastupovat také seniorům nebo cestujícím s kočárky a koly. Inverzní symbol „vozíčkáře“ pak označí bezbariérové spoje, u kterých je třeba asistence dopravce, například při obsluze nástupní plošiny, protože mají podlahu v klasické výšce. Přepravu u takového vlaku je třeba dopředu objednat,“ vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
V jízdním řádu 2024 mají České dráhy zavedeno celkem 8 738 různých vlaků. S přihlédnutím na omezení v jejich jízdě, např. některé spoje jezdí jen v pracovní dny, některé spoje o víkendech nebo v určitém časovém období, je denní průměr nabízených spojů 6 583. Za rok vypraví České dráhy skoro 2,5 milionů vlaků, které během jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů. To je denně v průměru přes 320 000 kilometrů. Přibližně dvě třetiny z tohoto výkonu připadá na regionální spoje (osobní a spěšné vlaky) a třetina na dálkové vlaky. I přes změnu dopravce na několika regionálních linkách v Plzeňském kraji tak bude celkový celostátní rozsah výkonů zajištěných Českými drahami podobný jako v končícím Jízdním řádu 2023.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »